SUV mají vlastní pneu

Už jen deset dnů máte na přezutí na zimní pneu. Pokud tedy nechcete riskovat, že 1. listopadu bude počasí bez mrazů a sněhu. Ale pozor – věděli jste, že pneumatiky pro SUV se od těch pro drobnější kolegy na silnici značně liší?

Pod sedm stupňů tvrdne letním směs

Letos na jaře uvedla hannoverská gumárna Continental na trh pneumatiku, která je nejméně šestnáct palců velká. Menší ji nenabízí. Přitom pokud se pořádně rozhlédnete po silnicích, většina aut jezdí na podstatně subtilnějších kolech. Ještě před deseti lety pak mechanici ráfky nejčastěji halili do čtveřice třináctipalcových plášťů. V Německu ale dohlédli za horizont zastaralého vozového parku v Česku a správně si všimli, že „auta rostou a pneumatiky s nimi“.

Pneumatiky rostou

Přezouvací období je tady

Přestože podle Continentalu zůstává nejoblíbenějším rozměrem pneumatik v Česku stále patnáctka pro Octavii nebo Golf, její prodeje každoročně klesají. Čím dál víc zákazníků prý volí větší auta s vyšší výbavou a šestnácti nebo sedmnáctipalcovými pneumatikami. Samozřejmě to má souvislost se vzrůstající poptávkou po vozech SUV, kterým velká kola hlavně sluší. Francouzský Michelin čísla de facto potvrzuje, loni představenou letní gumu CrossClimate se zimní homologací pod sedmnáct palců ani nenabízí.

Nejde ale jen o velikost. Podle Richarda Rowea ze serveru ItStillRuns.com mají pneumatiky pro SUV auta obecně nižší rychlostní index, protože při vyšších rychlostech jejich silně hrbolatý vzorek hůře odvádí teplo. Odkazuje se na údaje firmy BF Goodrich. Rychlostní index totiž stanovuje maximálku, kterou daná pneumatika zvládne. Jak se dozvíte na stránkách japonského gumárenského konglomerátu Bridgestone, jeho hodnotu určují vědci při laboratorním testování pneumatiky. Výrobci pak pomocí indexu zaškatulkují gumu do jedné z několika kategorií, které pak na bočnici gumy značí vybranými kapitálkami od A do Z.

Pozor na hloubku vzorku

Zmíněný hrubší vzorek je mimo cesty vítaným pomocníkem. „Dovoluje vozům SUV zakousnout se hlouběji do terénu, než aby klouzaly po jeho povrchu jako běžná auta,“ dodává Richard Rowe. Hlubší dezén pak logicky účelněji odvádí vodu zpod kola. A to i za vyšších rychlostí. Přestože podle tři roky staré zprávy poradenské společnosti E&Y pro Evropskou komisi neexistuje žádná prokázaná souvislost mezi počtem nehod a hloubkou dezénu, studie ADAC dokázaly, že plochý silniční plášť nezpochybnitelně ovlivňuje vznik aquaplaningu. U pneumatik se vzorkem mělčím než tři milimetry může vzniknout už v rychlostech kolem 100 kilometrů za hodinu.

Pro těžké SUV guma se silnou bočnicí

Pro SUV existují speciální pneu

Majitelé vozů SUV by pak měli mít na paměti, že čím víc jejich auto váží, tím delší je jeho brzdná dráha. Především pak při teplotách klesajících pod sedm stupňů. Těžší auta pak musejí mít pneumatiky z mnohem tvrdší gumy, protože se mezi nimi a asfaltem zvyšuje tření. „Závodní auto o váze 900 kilogramů obouvá velmi přilnavou gumu, aby dobře drželo stopu v zatáčkách, tahač s návěsem používá betonově tvrdou pneumatiku pro dlouhou výdrž, a nejtěžší vozidla na planetě, tedy vlaky, mají kola z kovu,“ přibližuje fyzikální zákonitosti Rowe.

Pneumatiky pro SUV se oproti konvenčním gumám liší také v síle a výšce bočnic. „Vyšší bočnice snižují ovladatelnost auta, ale zase je tu možnost většího zatížení,“ vysvětluje Joe Tralongo ze serveru Autotrader.com. Tlustší bočnice pak závisí na vyšších tlacích, které musí gumy zvládnout. Holt větší auto víc váží a gumárenské společnosti na to musí reagovat. Podle stále narůstajících prodejů aut SUV za chvíli možná ani jiné pneumatiky dělat nebudou.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 43 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický