TÉMA: Elitní dělnící Takumi – Kdo jsou a co dělají?

Japonské vozy jsou typické odvážným designem, hybridními pohony a také atypickými řešeními i v těch nejmenších detailech. Každou značku totiž dělají lidé a u japonských výrobců (například Toyota, Lexus, Nissan) se těm největším mistrům říká Takumi. Co to znamená a kdo tito lidé vlastně jsou?

Slovem Takumi se v japonštině označují řemeslníci, mistři své profese. Výrobci si velmi váží dovedností a zkušeností, takže se na výrobě prémiových vozů podílejí jen ti nejlepší zaměstnanci. Prestižního označení Takumi totiž dosáhnou jen někteří, ti nejlepší a nejzkušenější. Kupříkladu z 7700 zaměstnanců továrny v japonském městě Miyata, kde vznikají například modely NX, UX a ES, má status Takumi jen 19 lidí.

Statusu Takumi lze docílit pouze vytrvalou prací. Skutečný mistr Lexusu má za sebou alespoň 25 let zkušeností a zdokonalování svých dovedností. Samotné roky práce ale nestačí, důležité jsou i schopnosti. Než se z někoho stane Takumi, musí projít řadou obtížných zkoušek. Jedna z nich vyžaduje složit jednoduchou figurku kočky z papíru jednou rukou (pokud jste pravák, tak levou, a naopak) a za pouhých 90 vteřin.

Řemeslníci Takumi mají vycvičený zrak, takže vnímají detaily pro průměrného člověka neviditelné, sluch, který jim umožňuje přesně nastavit motory, ale i výjimečně vyvinutý hmat, díky němuž dokáží odhalit nedostatky milimetrových rozměrů. V práci jim pomáhají speciálně navržená pracoviště, například místnost, na jejímž stropě, stěnách a v podlaze jsou umístěny podlouhlá LED svítidla tvořící pásy v třiceticentimetrových rozestupech. Právě díky tomuto osvětlení lze snadněji odhalit nedostatky na laku nebo sestavení prvků karoserie.

Zodpovědnost je základ

Být Takumi znamená privilegium, ale i velkou zodpovědnost. Každý mistr se specializuje na určitou etapu výroby a plní roli finálního kontrolora kvality. Není možné, aby auto prošlo do další etapy výroby nebo sjelo z výrobní linky dříve, než absolvuje pečlivé prověření a schválení. Poté, co auto vyjede z továrny, přichází do rukou testovacího jezdce Lexusu, kterým je další mistr Takumi. Zkušení inženýři občas používají techniku “partyzánského testování” – úmyslně podstrčí členům svého týmu nedodělané součástky, aby prověřili jejich bdělost a pomohli jim v neustálém zdokonalování dovedností.

Díky lásce k ruční práci a japonské kultuře obsahují auta prvky inspirované tradičním řemeslem, u Lexusu například ručně broušené detaily z ušlechtilého skla podle japonských krystalů Kiriko, které najdete v limuzíně LS, nebo dřevěné doplňky interiéru Lexusu RX, zdobené vzory od firmy Yamaha, které vznikly díky zkušenosti s výrobou koncertních křídel a akustických kytar.

Tradiční filozofie mistrů Takumi je pro Lexus tak důležitá, že se značka rozhodla o tomto řemeslném umění natočit dokumentární film. Dokument představuje šéfkuchaře oceněného dvěma michelinskými hvězdami, truhláře jedné z nejstarších stavebních firem na světě, mistryni tradičního vystřihování papíru a samozřejmě Takumi Lexusu.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 248 posts and counting. See all posts by Jan Majurník