Test Audi SQ7 – Ten motor!

Někdy se stává, že i když je auto jako celek dobré, úplně to zabíjí daná pohonná jednotka. V případě SQ7 je to právě motor, který výrazně převyšuje zbytek auta.

Je Audi SQ7 nejlepším SUV na světě? Teď nejspíš čekáte nějakou slovní fintu, kterou vás informujeme, že rozuzlení se dozvíte na konci článku. NE, tentokrát ne. Odpověď je, ano. Třikrát ano. Ve zbytku tohoto testu totiž najdete argumenty, proč tomu tak je… Vznětový osmiválec je v dnešní době v evropském měřítku naprostá rarita. Přitom ještě nedávno motor této koncepce nabízely všechny tři prémiové automobilky našich západních sousedů. Bohužel nejen neustále přísnější emisní limity, ale také 28 poměrně vysoká nespolehlivost měly za následek jejich úpadek. Tedy alespoň v podání BMW, které vyřadilo vznětový V8 z výrobního programu v roce 2008, a Mercedesu, jenž tuto kapitolu uzavřel v roce 2010. Audi, respektive koncern VW, však po zkušenostech s vznětovým desetiválcem i dvanáctiválcem vývoj V8 nepřerušil. Třebaže si někdo mohl myslet, že jde spíše o truc konkurenčním značkám, opak byl pravdou. Momentálně lze jen těžko říct, zda fakt, že 4,2 V8 (250 kW a 800 Nm) prošel do dalšího desetiletí díky softwaru upravujícímu emisní zatížení, nebo skutečně tento osmiválce jako jediný zvládnul splnit emisní normu Euro 5.

Tři turba

Tak nebo tak, nádherně znějící a neskutečně pružný V8 nezvládl Euro 6, takže Audi dostalo za úkol vyvinout náhradu. Ta přišla loni společně se zcela novu SQ7. Čtyřlitrový osmiválcový motor je skrz naskrz prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi a mezi ty nejzajímavější patří třístupňové přeplňování, kdy dvojici výfukových turbodmychadel doplňuje jedno elektrické. Výfuková dmychadla se roztáčejí postupně, přičemž 48 V elektrické turbodmychadlo je využíváno ve chvíli, kdy auto stojí, případně jede ve velmi nízkých otáčkách. Motor disponuje systémem proměnného otevírání ventilů. Při částečném zatížení pracuje pouze jeden výfukový ventil, ale jakmile požaduje řidič výkon, otevře se i druhý ventil a výfukové plyny tak začnou proudit i k druhému turbu. V praxi je efekt takový, že SQ7 akceleruje bez prodlevy a nechá se nádherně vytáček až k 5000 min/1. Výkon unikátního osmiválce dosahuje 320 kW a 900 Nm, ale věřte, že vás neohromí ani tak jeho zrychlení z 0 – 100 km/h za 4,8 sekundy, což je mimochodem nejlepší hodnota sériového vznětového SUV na světě, ale spíše pružné zrychlení z 60 na 100 km/h na čtvrtý z celkově osmi rychlostních stupňů samočinné převodovky s hydrodynamickým měničem. Audi SQ7 tuto disciplínu zvládne za těžko uvěřitelné tři vteřiny. Předjíždět s takovým autem je prostě pohoda. Nesmíte však zapomínat, že se pořád jedná o 2345 kg vážící SUV a fyziku nelze ošálit. Věřte mi, za volantem Audi SQ7 je velmi snadné propadnout dojmu všemocnosti. Protože i když brzdy jsou rozhodně silné, opakované brzdění z vysokých rychlostí jim úplně nesedí a hlavně, odděláte je dříve, než se nadějete. Poznámky o určení vozu a s ním i spojené zacházení úplně neberu, protože ono to vážně neskutečně svádí. A to ještě testovaná varianta nebyla vybavena aktivními stabilizátory! Dynamika vozu je vůbec naprosto fenomenální záležitostí. Maximální točivý moment je k dispozici už od 1200 min/1 a díky druhému výfukovému turbodmychadlu drží téměř konstantně do 4200 min/1. Společně však foukají pouze v určitém spektru otáček. Převodovka tak občas řadí zbytečně o několik stupňů dolů, přestože v manuálním režimu stačí jednou poklepnout pádlo na volantu a netrénovaný řidič zásadní rozdíl v dynamice prostě nepozná.

3,5 tuny na kouli

Opravdu by mě zajímalo, jak by se auto chovalo s 3,5 tunovým nákladem, který má psaný v technickém průkazu. Možná si pamatujete výkon desetiválcového Touaregu, který jako nic odtáhnul 155 tun vážící Boeing 747 Jumbo Jet (video je na youtube). Vsadím se, že tohle auto by to zvládlo na zpátečku. Jeho síla je prostě enormní, přitom zabalená do decentního kabátku. Standardní Q7 není vyloženě krásným autem, ale jeho přitažlivost mu nelze ubrat. To platí o SQ7 dvojnásobně. To, že nekřičí do davu, jaký je to svalovec, je vlastně dobře. Nepřitahuje zbytečně pozornosti a za jeho volantem uvidíte rozhodně trochu jinou klientelu než například za volantem RR Sport SVR, které je pouze o desetinu rychlejší v disciplíně 0 – 100 km/h. Oproti minulé generaci Q7 je nové auto ve všech ohledech lepší. Nemyslím ani tak technologicky, to je samozřejmost, jako spíše z pohledu vnitřního prostoru nebo výhledu ven. Předchozí model byl vevnitř stísněný, že vás občas v tak velkém autě zvenku přepadaly klaustrofobické pocity a také zavazadelník byl sotva průměrný. Interiér je klasické Audi, takže zde prostě nelze najít vážnější prohřešek. Chápu, že dlouholetý majitel na něco přijde, ovšem za týden a 1500 ujetých kilometrů mi nepřišlo nic, co bych se jal kritizovat. Snad jen zadní sedačky jsou v přímém rozporu s těmi předními, které jeden můj kolega nazval nejlepšími sedadly na světě. Já bych rozhodně našel pohodlnější, ovšem celkově vzato není co vytýkat. Jsou skutečně mimořádně prostorné a pohodlné, se skvělou boční oporou. Zadní lavice by mohla mít lepší boční vedení. Hliníková karoserie SQ7 dává mimořádnou tuhost, která se blahodárně projeví na jízdních vlastnostech. Pneumatické odpružení a elektronicky ovládané tlumiče nedovolí přenos jediné výraznější rány do kabiny a dokonce ani na 21palcových kolech nemáte pocit, že naše silnice nejsou dokonalé.

Mechanická čtyřkolka

Audi SQ7 je vybaveno pohonem quattro s poctivým mezinápravovým diferenciálem Torsen, který trvale přenáší točivý moment na všechna kola. Dokonce i v zatáčkách, což u spojek nelze, protože u nich vznikají parazitické momenty. Díky tomuto řešení je SQ7 mimořádně hravým vozem zejména na sněhu, kde plynule a čitelně přechází v přetáčivý smyk. Volant je poněkud mrtvý, ale to je věc poměrně známá a bohužel nezměnitelná. Při dovádění s SQ7 si ale musíte dávat pozor na otáčky, jelikož potřebujte, aby se motor nacházel nad 3500 l/min. To proto, že v driftu vám nesmí zafoukat druhé turbo, jelikož pak ať s vámi jsou všichni svatí. Razance, se kterou auto začne zrychlovat, vás může vystrašit, což může vést k nechtěné chybě. Driftování patrně nebude nejčastější aktivita SQ7, ale ta lehkost, s jakou to jde na površích s nižší adhezí, je parádní. A kdyby vás zajímalo, jestli to umí také na suchu, tak umí, ale maximálně někde na parkovišti, protože pak už se bavíme o opravdu vysokých nájezdových rychlostech. Audi SQ7 nejlepším SUV na světě skutečně je. Alespoň pro mě. Motor je jako z jiné planety, hliníková karoserie a skelet udržují hmotnost na přijatelné úrovni, o zpracování ani nemluvě. Je to Audi a dynamické vlastnosti jsou na takové úrovni, že například velký Range Rover si o nich může nechat zdát. Na závěr jako finální argument přihodím hodnotu průměrné spotřeby v průběhu celého testu – 8,9 litru na 100 km, přičemž minimální spotřeba, které jsem dosáhl na trase Praha – Chomutov byla 7,3 litru! Ještě nějaké otázky? Jo, aha. Ne, do terénu se vůbec nehodí…

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 41 posts and counting. See all posts by SUV Magazín