Test Jaguaru F-Pace – Mnichov útokem

I přestože je Jaguar úzce spjatý s Land Roverem, absolutně jsem nečekal, jak zajímavým vozem jejich první SUV vlastně bude. Po krátkém svezení na točitých okresních silnicích Černé Hory nám F-Pace do redakce dorazil na plnohodnotný test. Rovnou v nesilnější zážehové motorizaci S.

Zlověstné zaburácení velkoobjemového motoru při jeho nastartování jsem měl vždycky rád. Ba co víc, tak nějak úchylně ho zbožňuji. Ze strany neživého kovového stroje jde pro mě o jakési uvítání. Jako když vás pes místo přivítání rovnou vyzve ke hře. K čemu jsou mi digitální animace na displeji přístrojového štítu, když po nastartování se auto tak maximálně otřese a pak už jen celou dobu tlumeně klape a jeho motor se nechá vytáčet asi jako větrná elektrárna za lehkého vánku. Uznávám, jsem možná extrémista, ale mě tato aurální úchylka prostě stojí za vyšší spotřebu paliva. Vývoj moderních motorů, zejména těch s větším než velkým objemem, sleduji s obavami. Často se sám sebe ptám, jak dlouho se taková auta budou vyrábět. Naštěstí situace ještě není zlá. Rozhodně není, pokud vznikají auta jako F-Pace S.

Rychlé a hravé

Jestli se zajímáte také o další modely značky Jaguar, vidlicový, kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec by vám měl být známý. Tento motor se montuje také do modelu F-Type, kde představuje asi nejlepší kompromis mezi výkony a ovladatelností. Nejvýkonnější pětilitrový V8 je přeci jen dost těžký. A není náhodou, že F-Pace má své kořeny právě v F-Type. Už při prezentaci jsem tvrdil, že kompresorem Twin-Vortex hnaný V6 je naprosto skvělý motor a k F-Pace se hodí úplně nejlépe. Podvozek F-Pace je totiž naladěn vyloženě na sportovní jízdu a ani jeden ze vznětových motorů (čtyřválcový dvoulitr a šestiválcový třílitr) z něj nedokáže dostat to nejlepší. Hliníková konstrukce, se kterou má Jaguar dlouholeté zkušenosti, se podepsala na nízké hmotnosti a i přes vyšší stavbu karoserie na vynikajících jízdních vlastnostech. Modelu F-Pace hodně pomáhají adaptivní tlumiče. Po stisknutí startovacího tlačítka motor zaburácí libozvučným barytonem vidlicové šestky. Současně však do kabiny proniká také lomoz roztočeného kompresoru, který je poněkud rušivý, ovšem tohle mu s radostí odpustíte, jakmile poprvé naplno sešlápnete plynový pedál. Reakce motoru a hnacího ústrojí jsou okamžité a F-Pace vystřelí okamžitě vpřed. Ani bi-turbové motory nejsou zdaleka tak pohotové. Jaguar, stejně jako Range Rover, používá pro přenos výkonu osmistupňovou převodovku ZF, která je věhlasná svou rychlostí a kultivovaností. V kombinaci s okamžitou reakcí motoru je akcelerace z jakýchkoliv rychlostí otázkou několika málo vteřin. Výkon 380 koní a 450 Nm točivého momentu umí 100 km/h za 5,5 sekundy, ovšem nutno říct, že pocitově se F-Pace rozjíždí o něco pomaleji. Průběžné zrychlení na jakýkoliv rychlostní stupeň je ale skutečně impozantní. Velkou měrou k dynamickým schopnostem F-Pace přispívá systém AWD, který za normálních okolností upřednostňuje zadní nápravu (podobně jako BMW), nicméně v momentě potřeby během 165 milisekund připojí přes kompaktní vícelamelovou rozvodovku přední nápravu. Na displeji uvnitř vozu můžete dokonce sledovat, kam systém točivý moment posílá. Měl jsem štěstí a F-Pace testoval v době sněhové kalamity. Vypnutá stabilizace je skutečně vypnutá a upřednostňování zadní nápravy na sněhu znamená maximální řidičskou zábavu. Auto je díky upřednostňování zadní nápravy hravé jako malé štěně a jde ochotně do boku vždy, pokud je přilnavost vozovky kompromitována s vodou, sněhem či štěrkem. Díky velmi strmě naladěnému řízení s dostatečnou zpětnou vazbou zůstáváte ve vedení i na opravdu kluzkém povrchu. A když už jsem u toho řízení, multifunkční kožený volant vypadá naprosto skvostně, no nemyslíte? Spotřeba závisí čistě na vašem přístupu. Já tentokrát úplně opomněl spotřebu řádně prověřit, protože čerstvý sníh na vozovce a vypnutá stabilizace mi jaksi nedovolily exaktní změření. Ale celotýdenní průměr jsem měl 13,6 litru. Vzhledem ke stylu jízdy a návykovému motoru, který jde tak lehce do otáček a zní tak vyzývavě, považuji takovou hodnotu za zcela adekvátní.

Překvapivě praktické

Středový panel F-PACE se nese v duchu střídmosti a většinu ze systémů vozu ovládáte prostřednictvím infotainmentu. Ten tvoří intuitivně řešený 10,2 palcový displej a výkonný čtyř jádrový procesor. U Jaguaru ho nazývají InControl Touch. Hračičky a příznivce moderních technologií rovněž potěší rychlé internetové připojení, případně 12,8 palcový přístrojový štít, který pro mě, jakožto vášnivého řidiče, není tím úplně pravým ořechovým, mám raději analogovou klasiku, ovšem je nutné vyzdvihnout jeho grafické zpracování. Nejsportovnější varianta F-Pace je vybavena sportovními sedačkami, které však vypadají o něco lépe, než fungují. Vzhledem k tomu, jak je F-Pace dynamicky schopné auto, mohla by sedadla mít lepší boční vedení. Na druhou stranu jsou velmi komfortní a také vzadu se sedí víc než příjemně. Vnitřní prostor je větší, než byste podle fotek tipovali, a například zavazadelník se 650 litry hravě deklasuje všechny své konkurenty. K dobru mu jdou i jeho kolejnice, háčky a úchyty. F-Pace S tak není pouze rychlým SUV, ale také dostatečně praktickým.

Sportovní podvozek terén může

Podvozek F-Pace tvoří hliníkové lichoběžníky, vpředu a vzadu najdete víceprvkovou nápravu Integral Link, vyrobenou ze stejného materiálu. Odlehčená konstrukce je znát v ochotě zatáčet a celkové tuhosti i na nezpevněném povrchu. F-Pace totiž umí i v lehčím terénu, tedy kamenech a vyjetých kolejí. Bez škrtnutí přejede 212 mm vysokou překážku (stejně jako Disco Sport) a zvládne brodit 525 mm hlubokým vodním tokem. Za pozornost také stojí nájezdový úhel 25,5° a sjezdový úhel 26°. To mi přijde velmi zajímavé, především z důvodu toho, že F-Pace je podvozkově extrémně podobný sporťáku F-Type. Jaguar tak naplnil svá tvrzení, jež předcházela uvedení tohoto vozu, o tom, že nepostavil SUV, ale skutečný Jaguar, který do této kategorie spadá pouze svými rozměry. Pod to se podepisuji – zejména v případě zážehové varianty F-TyTest Jaguar F-Pace S pe S. F-Type s kompresorem je zatraceně rychlé, pohodlné a moderní auto, které skvěle vypadá a uvnitř je praktické. Cena přes dva miliony není žádná láce, ovšem srovnejte cenu například s Porsche Macan. Takže velké díky letí do Coventry!

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 40 posts and counting. See all posts by SUV Magazín