Test BMW X1 – Na kameni kámen…

Po uvedení modelu Active Tourer, který byl odbornou veřejnosti přijat vlažně a nadšenými příznivci značky BMW ještě hůř, je tady další otočka o 180 stupňů. Tentokrát u BMW X1, které přijíždí na novém podvozku a s jinou filozofií. Výrobce místo upravené platformy X3 malému SUV nadělil modulární platformu, kterou sdílí právě s MPV BMW řady 2 Active Tourer.

Původní X1 byl takový zvláštní mix SUV, kombi a hatchbacku. Nízké a dlouhé, s vyšší světlou výškou. Mně osobně vzhledově zrovna neučarovalo, ovšem co se podvozku týče, bylo vynikající. Zejména s pohonem pouze zadní nápravy. Novinka je na sdílené platformě s MPV Active Tourer a lze ho pořídit také pouze s jednou poháněnou nápravou – přední. Ovšem byla by chyba X1 zatracovat jen proto, že má novou platformu UKL2 a odklonil se od původní filosofie mnichovské značky. Protože, ať se nám to líbí nebo ne, Active Tourer je skvělé auto. A není důvod si myslet, že by to u X1 mělo být opačně. Nové X1 má o 38 mm kratší a o 53 mm vyšší siluetu než předchůdce, navíc v době, kdy se hraje především na délku rozvoru, se zkrácení délky mezi koly o 90 mm může zdát jako výrazný krok zpět. Jenže to je právě chyba lávky. Tedy pokud dodržíte několik věcí, které samozřejmě těší především BMW, nikoliv vaši peněženku. Zkrátit takto výrazně prostor u klasického BMW se rovná vnitřnímu uspořádání maximálně 2+2. Jenže právě koncepce příčného uspořádání motoru a převodovky takové kousky umožnilo. Prostoru pro kolena je dost, stejně jako na hlavu, což se ale s nárůstem výšky vozu dalo čekat. Abyste ovšem vzadu nestrádali, musíte v příplatkovém seznamu zaškrtnout položku posuvná dělená zadní sedadla v poměru 40:20:40 s polohovatelnými opěradly. Jen tak můžete dosáhnout kýženého efektu pohodlného usazení dvou dospělých za sebe. Tato výtečná položka výbavy však zmenšuje zavazadlový prostor.

Nejlepší nafta

Interiér testovaného BMW X1 xDrive25d byl tím nejlepším, co daný model nabízí. Provázanost s Active Tourer byla místy až velmi neodbytná, především co se pozice za volantem a koncepce palubní desky týče. Z pohledu řidiče je tak všechno umístěno o něco hlouběji než v předchozí generaci, kde přece jen sedělo o dost níže. Problémem pak je horší dosažitelnost systému iDrive, pročež je volič osmistupňové samočinné převodovky poměrně vysoký. Převodovka Aisin řadí velmi hladce, ale občas jí chybí rychlost skvělého osmikvaltu ZF. Je prostě velmi uvolněná a preferuje klidný způsob řazení. Stejnou převodovku najdeme také u Volva, Lexusu nebo v novém Opelu Insignia. Vyloženě sportovní chování nečekejte, stejně jako šanci výměny za manuál, protože nevýkonnější X1 s pohonem všech kol xDrive se dodává pouze s automatem. Je to BMW, takže i zde najdete velmi vysokou kvalitu zpracování a kvalitní materiály. Rozdíl mezi vyššími modelovými řadami zaregistrujete na první pohled, což je ale poměrně logický přístup výrobce. Asi nejlepší částí testovaného BMW X1 je motor. Dvakrát přeplňovaný čtyřválec BMW TwinPower Turbo má za studena hrubší chod, ale vše se zlepšuje s ujetými kilometry. 170 kW (231 koní) a točivý moment 450 Nm uděluje motorizaci xDrive25d nadprůměrnou dynamiku, za kterou si neřekne o přehnanou porci nafty. V průměru se vejdete do 6,5 litru na 100 km. Nový podvozek je při normální jízdě neutrální a v zatáčkách systém xDrive tlačí auto ven hezky přes zadní nápravu. Pokud se rozhodnete pro skutečně dynamickou jízdu, očekávejte mírnou nedotáčivost, která je však opravdu minimální. Připravený řidič ji navíc velmi rychle odhalí. Vyšší karoserie se naklání minimálně díky, v porovnání s předchozím modelem, nižší světlé výšce (194 vs. 183 mm). BMW X1 má velmi ostré brzdy s rychlým nástupem a dobrou dávkovatelností a ani při ostřejším zacházení nevadnou tak výrazně, jako u větších X modelů.

Lepší než dřív

BMW X1 nové generace je jiné než předchůdce. Je více crossoverem, tedy mixem SUV a MPV, než variantou oplastovaného kombíku s mimořádně velkorysým rozvorem. Změny koncepce hodnotím pozitivně, protože vnitřní prostor je opravdu lepší než dříve, zejména pro hlavu, a jízdní vlastnosti zůstávají hodné značky BMW. A to navzdory tomu, že se řadím mezi skalní příznivce tradičního ducha BMW a také přesvědčení o zábavnějším charakteru dřívější BMW X1. Ale u takového vozu přeci jen hraje prim větší kufr, praktičtější interiér a kvalita zpracování, která je opravdu vysoká.

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 41 posts and counting. See all posts by SUV Magazín