Test Audi Q2 Quattro – Hádej, kdo jsem

Automobilka, kterou proslavil pohon všech čtyř kol, vyrazila s kůží na trh pod taktovkou odvážného kompaktního SUV Q2 Sport Quattro. Jak si obstojí čerstvá posila stáje Audi a jedná se skutečně o sportovní SUV, nebo nás pouze klame paketem S line?

Výrazným aspektem celého vozu jsou 19“ litá kola ROTOR, která designově ladí ke karoserii a ihned vzbudí pozornost. Příď automobilu typicky vystihuje současné módní trendy a dává jasně najevo, odkud pochází, krev značky se tu zkrátka nezapře. Zadní část spíše působí jako by byla převzata z jiného hatchbacku a vybočuje z řad štíhlých linií zadních světel Audi. Tedy až do té doby, dokud neaktivujete jedno ze směrových světel. Dynamické zadní blikače působí elegantně a zároveň sportovně. Paket S line dodá vozidlu očekávaný agresivní vzhled, navíc podpořený vyzývavými LED světly s kladivovitým denním svícením. Exteriér vás tedy nenechá na pochybách v potřebné dynamičnosti, ale co uvnitř? Uvelebit se do sportovních sedadel v kombinaci alcantara/ kůže je otázkou pár vteřin, následně však rozhodně zaregistrujete stylový volant, který překrývá pádla ovládající samočinnou převodovku. Jestliže nejste vyslovený zastánce manuálních převodek a netrváte na třetím pedálu spojky, možnost volit jednotlivé rychlosti samočinné sedmistupňové převodovky S-tronic manuálně vás rozhodně potěší. Samostatnou kapitolou je prostornost interiéru. Jste-li řidič vyššího vzrůstu, nebudete zde mít pocit stísněnosti, ani nenarazíte kolenem do středového panelu. Dozadu dvoumetrového muže nejspíše neposadíte, méně místa pro nohy a snižující se strop by nebyl na delší cesty příliš pohodlný. Dostatek prostoru, navíc podpořený panoramatickou střechou s výsuvným oknem, zde budou mít především děti a cestující do 170 cm.

Audi virtuální kokpit

Analogie vyšší třídy

Pozornému oku neuniknou prvky výbavy montované spíše do automobilů vyššího segmentu. Q2 má být určena jako hbité vozítko do města a na kratší vzdálenosti, ovšem my zde nacházíme rozsáhlý info systém, pokročilé bezpečnostní prvky i autonomní jízdní asistenty. Po stisknutí startovacího tlačítka přichází další překvapení nesoucí označení Audi Virtual cockpit, tedy plně digitální přístrojovou desku, podporující rozšířené zobrazení dat, včetně satelitní navigace i komplexní připojení mobilního telefonu. Příplatkově si lze užívat též systém adaptivní regulace tuhosti podvozku, který kooperuje s voličem jízdních režimů a také head-up displej sloužící k promítání informací na čelní sklo.

Já mám koně, naftový koně, to jsou koně mí

Vrcholovou pohonnou jednotkou je dvoulitrový turbodiesel o výkonu 190 koňských sil, jenž je spojen s nově vyvinutou sedmistupňovou automatickou převodovkou. Díky dvouspojkové technologii přichází změna rychlostního stupně během mžiku. V manuálním módu je mnohdy otravný fakt, že automat často zasahuje do řazení, byť za účelem prevence možného podtočení či přetočení motoru. Znatelná je i lehká prodleva turbodmychadla, oproti dvoustupňovému přeplňování tu musíte vteřinu počkat, než plnící tlak dostačuje na citelné vnímání žádané akcelerace. Přestože se pod kapotou nachází vznětový agregát, servíruje ve vyšších otáčkách příjemný zvuk neodpovídající jeho palivu, což navodí sportovní dojem z jízdy. Zábava však nekončí pohonným ústrojím, svých změn dostál i proměnlivý posilovač řízení, citelně tuhnoucí v závislosti na jízdním režimu, míře i rychlosti otočení volantu. V kombinovaném provozu si automobil vezme kolem 8 l/100 km, čas od času počítejte i s tankováním močoviny AdBlue, jelikož byl tento motor vybaven technologií selektivní katalytické redukce.

Čtyři kola se čtyřmi režimy

Pohon všech čtyř kol quattro primárně posílá veškerý výkon na předek, ovšem díky vícelamelové spojce umí během milisekund přenést až polovinu výkonu na zadní nápravu. V zatáčkách je tím kompenzovaná nedotáčivost předokolek a při dosažení limitu jízdní dynamiky zkrotí elektronika vášně v podobě přenášeného točivého momentu. Dnešní technologie jsou natolik vyspělé, že reagují na pouhé protočení kola nebo ostřejší rozjezd, v praxi lze tak vůz doporučit i méně zkušeným řidičům. Jízdní charakteristiku mění automobil dle nastaveného režimu. Jestliže zvolíte ekonomickou jízdu, převodovka vám pomůže vyřazením do neutrálu pokaždé, když dáte nohu z plynu. Pro každodenní využití slouží režim Comfort, díky kterému lze vůz pohodlně a bez poskakování řídit i na horších silnicích. Dynamické nastavení drží motor ve vyšších otáčkách a v patřičném očekávání svižné jízdy. Nicméně konstrukce automobilu k vám nepustí moc hluku, quattro zase zajistí, že zatáčku říznete bez kvílení pneumatik a servořízení nastavíte na požadovanou citlivost, ovšem ne na reálnou od kol a silnice.

Čert vězí v detailu

Čistá designérská práce

Praktické zpříjemnění každodenního využití podporuje multifunkční ovládání na volantu, které zajistí přístup jak k mediálním souborům a telefonu, tak k navigaci i jízdním údajům. Na ovládací prvky středového panelu je třeba si zvykat, zprvu se zdají být nesmyslně neuspořádané, ovšem později přijdou vhod pro rychlou volbu jednotlivých funkcí. Dominantou i hlavním ovládacím prvkem je otočný přepínač snadno manipulovatelný jednou rukou, umožňující komplexní nastavení vozu. Nadstandardní prostor vůči velikosti automobilu poskytne servomotory ovladatelný zavazadelník, vybavený síťovým organizérem a dvojitým dnem. Nepříjemným detailem je zavírání bočních dveří, musíte k jejich dovření vynaložit o něco více energie. Spasování je přesné, ovšem v důsledku silných výztuh se navyšuje samotná hmotnost dveří. Systém bezklíčkového vstupu při zamykání vozidla občas odmítá poslušnost a vy musíte najít ten správný gryf. Tvrdohlavě se chová i světelný senzor, starající se mimo jiné o inicializaci přepnutí potkávacích a denních světel. I přes nastavení jejich pozdější aktivace spíná mnohdy hlavní světlomety již při zatažené denní obloze a po výjezdu z tunelu zůstávají někdy až zbytečně dlouho rozsvícené. Nová Q2 otevřela svou náruč veřejnosti a nabízí kompaktní SUV s výbavou napříč třídami. Vzhledem připomíná vyzyvatele sportovního charakteru, ovšem uvnitř se jedná o klidný a kultivovaný automobil. Zmatení nepřítele tedy zvládá na jedničku. Spíše než zábavu v něm hledejte komfortní svezení, módní doplněk či druhé auto do rodiny.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník