Test Range Rover Evoque cabrio – Úžasná zbytečnost

Když Nissan představil první SUV s plátěnou střechou Murano Crosscabriolet, automobilový svět oněměl. Do té doby všichni jen potajmu spekulovali, jak by takové SUV vypadalo, jak by trh takové auto přijal. No, možná už víte, že tenhle Nissan trh absolutně nepřijal a chvilku se zdálo, že odvaha Japonců bude po zásluze navždy zapomenuta.

Ovšem jen do doby, než Land Rover oznámil, že připravuje otevřenou verzi Range Roveru Evoque. Ono, když si to vezmete, tak plátěná střecha k vozům s pohonem všech kol patří historicky. Jenže v jejich případě šlo spíše o karoserie typu landaulet a nikoliv o čistokrevné kabrio. Tím 32 byl až výše zmiňovaný Nissan, který, nejen díky svému nepříliš vydařenému vzhledu, po zásluze skončil v zapomnění. Takový osud ale Evoque rozhodně nečeká, protože Evoque Cabriolet je dobře promyšlený, do detailu dotažený projekt. A hlavně, na rozdíl od Nissanu Murano Evoque patří mezi ta hezčí SUV, tudíž základ by rozhodně byl nadprůměrný. Evoque Cabriolet je postaven na modernizované variantě Range Roveru Evoque, kterou jednoduše rozpoznáte podle nových předních světlometů s LED optikou. Otevřený Evoque si zachovává přitažlivost třídveřového základu a na dálku, za předpokladu, že jsou oba vozy černé, byste je od sebe jen těžko rozpoznali.

Auto pro dva

Kdysi jsem napsal, že Evoque je metrosexuál, a dodnes si za tímto názorem stojím. Chlap v něm působí trochu zženštile, ovšem něžnému pohlaví se až na nemnohé výjimky mimořádně líbí. Cabriolet je holčičí ještě víc. To však neznamená, že by v něm cestující neměli být dostatečně vidět. Ostatně takové auto si kupujete především, abyste byli vidět. A s úhledně staženou střechou, kterou lze ovládat až do rychlosti 48 km/h, budete doslova středem pozornosti. Střechu od firmy Webasto lze díky sadě elektromotorů stáhnout za 18 s a natáhnout za 21 sekund. Plátěná střecha je podle Land Roveru nejdelší svého druhu na trhu a z toho důvodu se neschovává pod kryt, ale stahuje se za záda posádky. Land Rover střechu od zavazadlového prostoru, kterému zůstalo pouze 251 litrů, oddělil. Výrobce se snažil o maximální praktičnost, a pokud to nebudete se zavazadly přehánět, vejdou se. Pokud ne, dáte je na zadní sedačky, na něž se kromě opravdu malých dětí neposadí nikdo. Interiér Evoque je vzdušný pouze vpředu a masivní palubní deska je téměř kompletně obšitá kůží. Některá místa za kvalitou lehce pokulhávají, ovšem většinou se jedná pro běžného uživatele ukrytá místa. Modernizovaný Evoque, a tedy i Cabriolet, se chlubí novým zábavním systémem, který konečně snese ta nejpřísnější měřítka v oblasti grafiky a rychlosti jeho procesoru. Stejný je také v Jaguaru F-Pace, kde jej rovněž chválíme.

Nafta paradoxně nejlepší volbou

Testovaný kousek měl pod kapotou nejvýkonnější vznětovou verzi nového vznětového motoru 2,2 Ingenium, který je oproti předchozím turbodieselům méně hlučný a vykazuje dobrou spotřebu paliva. Ale jeho klapot prostě přeslechnout nelze – a v kabrioletu obzvláště. K dispozici je také zážehový čtyřválec Si4 (177 kW), který však nabízí nižší točivý moment (340 Nm vs. 430 Nm), a pokud budete chtít jezdit s řádným větrem ve vlasech, budete motor muset točit. To se promítne ve výrazně vyšší spotřebě paliva, bez toho aniž byste ukojili své řidičské potřeby. Vznětový čtyřválec se v průměru každých 100 km spokojí s nějakými 9 až 10 litry nafty a ani při vyloženě dálničních rychlostech nežádá víc než 12 l/100km.

Offroad nahoře bez

Interiér Cabrioletu je do nějakých 120 km/h dobře chráněn před větrem, ve vyšších rychlostech už je situace o dost horší. Na druhou stranu, tohle auto není určeno pro výlety s dálničními rychlostmi – je na kochání a ukazování se. A díky stahovací střeše si můžete užívat toulky po lesních cestách a horkých stezkách. Pořád se jedná o Range Rover, takže v terénu umí, a systém Terrain Response většinu majitelů doveze dál, než si vůbec dovolili myslet. Kdo někdy seděl v kabrioletu, ten dobře ví, že se staženou střechou vnímáte své okolí úplně jinak, tak nějak více procítěně. A je sakra rozdíl, jestli jedete po silnici nebo lesem. Možná to vyzní pateticky, ale cítit vůni jehličí při jízdě v lese, nebo slyšet šplouchat vodu při brodění (Cabriolet zvládá taktéž 500 mm) je prostě mimořádný zážitek. V tomhle ohledu je Evoque Cabriolet naprosto fenomenálním vozem. Na silnici už to tak slavné není, tedy pakliže srovnáváme s klasickým třídveřovým Evoque, který rozhodně patří mezi ta jezdivější malá SUV. Otevřená varianta Evoque je o masivních 280 kg těžší, což byla nutnost pro důkladné vyztužení karoserie. Díky dodatečným úpravám ale můžete jet do terénu a nebát se, že auto někde ohnete, a věřte, že Evoque v terénu zvládá to samé, co klasický model. A za to výrobci tleskám – ve stoje.

Zbytečné a přesto tak boží!

Evoque nelze nemilovat. Je to úžasně zbytečné auto. Zbytečné v tom slova smyslu, že jeho největší přednost, jízdu terénem se staženou střechou, zakusí jen minimum majitelů (čti majitelek). Právě tady totiž ukazuje své největší trumfy. Ve všech ostatních směrech se své třídveřové předloze nemůže rovnat. Ale ani tak se nebojím, že by úspěch neměl. Land Roveru palec nahoru už jen za tu odvahu něco takového vyrobit.

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 41 posts and counting. See all posts by SUV Magazín