Návštěva BMW xDrive Village

Bayerische Motoren Werke je synonymem pohonu zadních kol a jízdy bokem. V posledních letech se však v Mnichově čím dál tím více zaměřují na čtyřkolky, kterým říkají xDrive. Tohle jméno se výrobce snaží co nejvíce zviditelňovat, a to nejlépe přímo mezi koncovými zákazníky. Proto také vznikl program xDrive Village, který BMW Česká republika už nějaký ten rok úspěšně provozuje v Peci pod Sněžkou. A i tentokrát jsme byli na seznamu pozvaných.

Krátké uvítání spojené s představením programu dne bylo rychle odbyté a následoval přesun k samotným automobilům. Devět různých krasavců připravených pro půl hodinový přejezd na místní letiště doslova vyzývalo k usednutí za volant. Na přísloví „to nejlepší na konec“ něco jistě bude, ovšem pokud nastupujete do bílého BMW 750d s prodlouženým rozvorem a čtyřmi turbodmychadly, jsou vám některá přísloví zcela volná. Rychlá orientace v záplavě interiérových tlačítek a „D“ na páce osmirychlostní samočinné převodovky, uvede automobil bezpečně vpřed a pevně pod kontrolu. Krom faktu, že je vozidlo dlouhé jak pracovní týden a uvnitř prostoru, že by se tam dalo tančit, vás příjemně překvapí jeho komfort i odhlučnění. Přejezd na místo činu byl oprovázen výkladem o testovaných modelech, včetně praktických zkoušek jízdních režimů i akcelerace na rovných úsecích, kdy je zrychlení z 50-150 km/h otázkou pouze několika vteřin.

Hlavně nesrazit kužel

Dorazili jsme na místo. Vydáváme se projet trať skládající se z mnoha zatáček lemovaných kužely, přičemž přejíždíme přes zasněžené i zledovatělé povrchy. První jízdy se nesou v duchu zapnuté kontroly trakce, kde se ukazuje, že pokročilé protismykové systémy opravdu fungují na výbornou. Co když ale trakční kontrolu vypneme a zůstaneme odkázáni jen na ABS a pohon xDrive, navíc v prodloužené verzi už tak dlouhé limuzíny? Nebudu vás napínat, zadní náprava sedmičky je hravá jako kotě, takže pokud pochopíte inteligentní pohon bavoráckých čtyřkolek, posílající na zadní nápravu 60 % točivého momentu, máte o zábavu postaráno až do jara.

Výměna vozidel, a co teď? Pětidveřový hatchback s logem „M“ na boku se tvářil poměrně nevinně, ovšem předpoklady, že se bude jednat o latentní bestii, se záhy naplnily. M140i s benzínovým řadovým šestiválcem a dvěma turbodmychadly dodá skrze osmistupňový automat 340 koní a 500 Nm točivého momentu. Ve sportovním režimu s omezenou kontrolou trakce se auto na sněhu chová naprosto nedospěle, nadbytek výkonu si s angličákem o hmotnosti 1615 kg dokáže hrát jako kočka s myší, a pokud nechcete trať projíždět stylem senior s platem vajec na sedačkách, budete mít plné ruce práce tenhle hothatch ukočírovat. Přesednutí do „civilizované“ řady 4 bylo v jistém smyslu úlevou, protože se vás elegantní Coupé nesnažilo v každé vyškolit, nebo aspoň nutit si zamotat ruce. V podobném stylu se nesla jízda v modelu řady 5 Grand Turismo, který si stejně jako čtyřka a sedmička zachoval klidnou tvář i komfort za každých podmínek.

Řízený smyk i pro amatéry

Přesouváme se do druhé sekce, která je zaměřena na táhlý řízený smyk a testování náklonu automobilu. Usedám za volant X1, jenž má pohon všech kol řešen Haldexem páté generace. Ačkoli existují sofistikovanější řešení přenosu hnací síly na všechna kola, obstojný drift s ním předvede snad i žák autoškoly. Ten samý okruh absolvuji znovu, tentokrát v modelu X5. O poznání větší a robustnější SUV mne na středovém panelu informuje o funkci xDrive a během smykování si mohu prohlédnout, jak při kontra otočení volantu začíná elektronika valit točivý moment i na přední kola, a tak bez problémů vyjíždím k rampě na test bočního náklonu. Zde jsem ani neočekával problémy, jelikož systém poznal úroveň bočního převýšení a výkon rozděloval tak, aby došlo k bezpečnému překonání překážky. BMW X4M s benzínovým šestiválcem je i přes svou vyšší hmotnost stále velmi rozverná hračka. Svých 360 koňských sil servíruje skrze sportovně laděnou osmistupňovou automatickou převodovku a volitelné vektorování točivého momentu na zadní nápravě. Vyjíždím na táhlou zatáčku, kola plně vpravo, plyn na podlahu, otáčkoměr letí daleko za hranici 4000 1/min a já ukončuji svůj drift přetočením o 180 stupňů. Dravost M Performance benzínových motorů je znát i v řadě X4, proto využití plného potenciálu takto výkonných vozidel již vyžaduje velmi rychlé ruce a notnou dávku předvídavosti.

Posledním testovaným byl model X3, vybavený přeplňovaným naftovým agregátem. Někdy méně je více, a tudíž menší příval koní i krouťáku dovolí elegantní plně řízený smyk v ladném provedení. Cesta zpět na základnu přináší skrze vysílačku informace o aktuálně řízených vozidlech. Nutno dodat, že X4M jedoucí druhá v řadě má takový zvuk, že je slyšet až v posledním automobilu BMW kolony – v BMW X3. Půlhodinka jízdy v tomto oblíbeném SUV přinesla dojmy v podobě rychlé odezvy na plyn ve všech jízdních režimech. Nastavením převodovky do režimu S a módu SPORT na centrální konzole vám náhle z naftového rodinného SUV vznikne sportovní crossover vytáčející se s lehkostí pírka.

Vyváženost především

Návrat do xDrive Village nám umožnil otestovat haldexový pohon v X1 a dospělý xDrive v X5 s hybridním pohonem. Na krátké dráze bylo připraveno křížení náprav, ztráta kontaktu jednotlivých kol s vozovkou a houpací rampa, jež vyřadí přilnavost náprav. Jak X1, tak X5 prošly oběma testy bez ztráty kytičky. Především X5 překvapila svojí vyvážeností 50:50, kdy se automobil stojící pouze na dvou kolech pyšnil dokonalou rovnováhou, a byť byla karoserie pod velkou torzní námahou, šly všechny dveře otevřít hladce jedním prstem. Rampa, kam po příjezdu „zahodíte“ jednu nápravu, vám předvedla, že elektronika okamžitě zareaguje a posílá výkon na druhou nápravu.

Testovací den potvrdil, že manipulaci s xDrive zvládne opravdu každý. Pro mě byla nejlepším vozem na smyky prodloužená sedmička a svým jízdním projevem mě ohromila také divoká M140i xDrive. Jestli byste také chtěli zakusit atmosféru BMW xDrive Village v Peci pod Sněžkou, neváhejte a v předstihu se informujte o přihláškách na další rok. Letošní byl, stejně jako všechny předtím, beznadějně zarezervován už drahnou dobu dopředu.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník