Test Audi A4 allroad quattro – Přistřižená křídla

Příběh Audi A4 allroad quattro mi tak trochu připomíná Porsche Cayman. Oba tyto vozy už od prvních generací měly na to, aby byly lepší než větší a vyspělejší sourozenci. Jenže oni nesmí…

Cayman sice do našeho magazínu vůbec nepatří, ale na jeho příběhu mohu skvěle ilustrovat, jak na mě od počátku působí kvazi terénní Audi A4 allroad quattro, mladší sourozenec oblíbeného A6 allroad. Oba vozy vznikly proto, že klientela neustále volala po něčem novém a neokoukaném, a v obou případech si výrobce na finálním produktu nechal skutečně záležet. Výsledkem bylo auto, kterému kdyby vlastní lidé nepřistřihli křídla, tak mělo na to, aby svého staršího sourozence strčilo do kapsy. Pokud příběh Caymanu neznáte, tak vězte, že tento malý sporťák s motorem uprostřed hned zkraje vývoje až příliš šlapal na paty legendárnímu modelu 911, takže bylo nařízením shora určeno, co si bude smět vlastně dovolit a co už nikoliv, a vývojáři se postarali o exekutivní stránku věci. Podobný příběh se, tentokrát nechtěně, povedl první generaci Škody Superb, která například v Anglii zcela zastínila mateřský Passat. Koncern Volkswagen tyto drobné požáry hasil v posledních 20 letech už několikrát, nicméně doba se změnila a určitá pravidla už neplatí. Na druhou stranu, jiná se zase nikdy měnit nebudou.

Mimořádně povedené

Audi A4 allroad jsem měl možnost poprvé vyzkoušet hned v roce 2009 při cestě do Anglie na Festival rychlosti v Goodwoodu. Před touto cestou jsem měl možnost řídit obě generace Audi A6 allroad a po několika tisících kilometrech za volantem menší novinky mě nenapadal jediný důvod, proč volit větší A6ku. Představte si, že jedete sami tak daleko s vědomím, že zavazadlový prostor se vám na čtyři dny stane také hotelem. Pak všechno vnímáte tak nějak intenzivněji. Audi A4 allroad ve mně zanechalo jen ty nejlepší vzpomínky. Snad kromě špatně nastavených bixenonů, na jejichž seřízení mě s oblibou upozorňovali úplně všichni a pořád si nepamatuji jedinou negativní věc, která by mně na A4 allroad vadila. Z auta jsem vždy vystoupil naprosto svěží a odpočinutý, nikdy jsem nikde zbytečně dlouho nemeškal a trestal každého, kdo se cestou až příliš zdržel v koloně. Audi A4 allroad první generace je tak dobré auto, že o dva roky později představená třetí generace A6 allroad musela být naprostá pecka. A byla, respektive je. Přestože menší allroad je ochuzen o některé technologické prvky výbavy, jako například o vzduchový podvozek, případně zážehový třílitrový motor, menší varianta allroadu pořád váží ve srovnání s A6 o 200 kg méně a jako taková daleko lépe jezdí. Kompaktnější rozměry činí z A4 allroad řidičsky zajímavější záležitost, třebaže čtyřkový allroad se i nadále nejlépe cítí na rovinkách. Ovšem doby, kdy váš čumák tahal po tečně ven i z mírných zatáček, jsou ty tam. Na zlepšení jízdních vlastností má lví podíl vylepšený pohon quattro, ale ve srovnání s první generací A4 allroad také o téměř 120 kg nižší celková hmotnost. Audi A4 Allroad se nabízí ve čtyřech motorizacích, přičemž my měli slabší ze dvojice vznětových třílitrů. Největší rozdíl mezi oběma verzemi třílitrového motoru (v nabídce je rovněž 2,0 TDI) není papírových 54 koní a 200 Nm točivého momentu, nýbrž použitá převodovka – testovaný exemplář byl vybaven sedmistupňovým DSG, vrcholná motorizace pak spolupracuje s osmistupňovou převodovkou ZF. Oproti osmikvaltu je dvouspojka přeci jen nervóznější, především ve sportovním režimu a chybí jí taková samozřejmost osmikvaltu. Nicméně v běžném provozu spíše zaregistrujete jejich odlišné zpřevodování než jakékoliv výraznější rozdíly v jejím projevu.

Opět skvostný interiér

Slabší třílitr s výkonem 160 kW a 400 Nm je po jízdní stránce mimořádně příjemným motorem. Oproti řadové šestce BMW je o něco více slyšet, avšak tady nejde o výtku, spíše naopak. Vidlicový třílitr má hutný a nabuzený zvukový projev, což drsnému exteriéru A4 allroad skvěle padne. V podstatě na jakýkoliv rychlostní stupeň je schopen 1765 kg vážící kombík rozpohybovat na rychlosti mimo povolený silniční limit a výrazně dál. I přes o něco snížený výkon generuje stovku za 6,6 sekundy a ručička tachometru se zastaví na hodnotě 231 km/h. Reálná kombinovaná spotřeba se pak drží mezi 8 a 9 litry. Jenže problém může nastat ve chvíli, kdy se za vámi objeví některý z prémiových vznětových třílitrů, jedno v jakém voze. Pak teprve Audi A4 allroad ukáže slabinu a vy chtě nechtě budete kapitulovat. Proto malinko nerozumím tomu, proč bych jako zájemce o A4 allroad měl volit slabší třílitr nebo snad čtyřválec. Znovu opakuji, ne že by motor nejel, to absolutně ne, ale když už takové auto a za tyto peníze, chci to nejlepší. Příplatek 116 tisíc za výkonnější variantu a lepší převodovku se v autě, kde platíte snad i za volant něco extra, ztratí. A4 allroad je oproti většímu sourozenci v mnoha ohledech o něco ušlápnutější, zejména v oblasti high-tech výbavy. Ovšem vzhledem k tomu, že má A4 allroad výrobně před A6 allroad náskok, nasadilo neuvěřitelně vysokou laťku v oblasti designu, a to především v interiéru. Audi je svými mimořádně zdařilými koncepty interiéru vyhlášeno a tento model je opět absolutní špičkou. Shodou okolností jsem nedávno jezdil s Mercedesy i BMW stejné kategorie a musím přiznat, že interiér Audi je opravdu úplně jinde. Audi A4 allroad je momentálně v pozici, kdy svým jízdním projevem, designem a provedením interiéru zastiňuje dospělejší A6. Ale nebude to trvat dlouho – do doby, než se ukáže 4. generace A6 allroad. Každopádně bude muset být zase o řádný kus lepší než současná A4, aby obhájila tak výrazný cenový rozdíl. Vsadil bych se, že inženýři z vývoje allroadů už nějakou dobu nespí.

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 40 posts and counting. See all posts by SUV Magazín