Pásy dvakrát jinak aneb SMC Jumbo 850 versus Gladiator X8

Chlapi nikdy nedospějí, kupujeme si jenom větší hračky, jinak je to pořád stejný… Když je zima, prostě musíme na hory a užít tu bílou nadílku!

Lednové testování Journeymanu je už tradicí a vyjma let, kdy prokazatelně sníh není, třeba loni, se jezdí pravidelně do krušnohorských Klínů a tam se jezdí na pásech! Sem tam to jde i v nížinách, ale to je spíš velká výjimka, Klíny jsou jistota. Jistota je samozřejmě i Gladiator X8 horského záchranáře Gusty, který na něj nedá dopustit a trápí ho po horách už pár let. Nepřestává ani v zimě, kdy nazouvá pásy a v rámci svých profesionálních povinností dělá stopovačem trasy pro běžkaře. Oboje dohromady je i pro X8 už docela slušná zátěž a v kombinaci s ledovým příkrovem kolem chladiče to představuje i slušnou výzvu pro pohonnou soustavu Gladiatora. Zatím se čtyřkolka drží a technika je neustále v pohotovosti pro každodenní nasazení. Víc zvědavosti ale způsobovala novinka loňského podzimu – SMC Jumbo 850.

Dnes vynecháme veškerý technický popis a porovnáme si oba velké dvouválce opásané systémem Camso T4S (dříve Tatou). Jde totiž o mašiny vysloveně vhodné pro tak těžké nasazení, jakým je provoz s pásy v hlubokém sněhu. Tohle je ideální příležitost k čistému porovnání obou strojů, protože na obou jsou stejné pásy od jedné značky a jak se s nimi poperou, je tak čistě na nich. Během dvou testovacích dnů se na obou dvouválcích vystřídalo několik testerů-novinářů a my jsme je dostali už coby dva zledovatělé sněhuláky těžší vedle pásů ještě o několik desítek kilo sněhu a ledu… Při zatížení dvěma pasažéry tak hmotnost mašiny musela jen hrubým odhadem atakovat osm metráků! Takže kolka byla v tu chvíli těžší než UTV. Oba dvouválce to na sobě nedaly moc znát a jediným projevem dvojnásobné váhy byla větší žíznivost, kterou tak jako tak od opásané kolky očekáváte. Dvouválec o objemu kolem 800 ccm, posilovač řízení, plnohodnotné místo pro dva. Velmi podobné mašiny, kde rozdíly můžou být jenom minimální. Řeknete si. Jenže chyba lávky.

Služebně výrazně starší X8 ukázal růžky a vrátil Jumbu jeho lepší výsledky na pevném povrchu. Na sněhu a s pásy totiž nadmíru vhod přijde snaživější posilovač řízení. A ten má právě X8. Díky němu sice v běžném terénu nedává tak dobrou zpětnou vazbu do řídítek jako velké Jumbo, ale naprosto s přehledem zvládá zátěž vyvolanou předními pásy. Řízení má sice větší odpor, ale netřeba velkých ovládacích sil k zatočení ani v závějích. Dříve už tolik vychválený EPS Jumba v takovém momentě ztrácí na účinnosti a k zatáčení si musíte dopomoci výrazně větší silou svých paží, pokud si to promítnete do celého dne stráveného za řídítky, budete z X8 sesedat výrazně svěžejší. Lepší pocit z posilovače u X8 se ale Jumbo snaží dorovnat alespoň svým extrémním rejdem, který moc neztrácí ani při nahrazení kol pásovým setem. S Jumbem se prostě otočíte na pětníku i na pásech (ten pětník je sice o chlup větší než ten, na kterém se mašina otáčí na kolech, ale pořád je to pětník).

Zajímavé je i porovnání motorů obou čtyřkolek. Papírově má sice X8 oproti Jumbu deficit deseti poníků, na sněhu to ale paradoxně nebylo zas tak moc znát a šlo o rovnocenné soupeře. Jumbo vynikne spíš kultivovaností chodu svého twinu i tím, že na pár metrů ho prakticky neslyšíte. Aktuální pásy Camso T4S slibují nižší tření i ovládací síly díky třeba upravenému dezénu pásu. V praxi se to projevuje tak, že nebylo potřeba jezdit na redukci, ale obě mašiny si s touhle sadou poradily i na háčko. Redukce se řadila jen při manipulaci na místě, či tahání těžkého stopovače. Kterou novinku uvidíme v lednu 2018 v Klínech, zatím není jasné. I když se už dost dlouho mluví o litrovém Gladiatorovi…

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník