RMC – Návrat Fordu na výsluní

Rallye Monte Carlo, nejstarší automobilová soutěž, slaví letos 85. narozeniny. Letos byla očekávána s mnohem větším napětím než třeba v minulých letech. Ani ne kvůli počasí, ale především díky novým technickým předpisům, tudíž novým speciálům WRC, a také vzhledem k jezdeckým výměnám.

Na sklonku loňského roku opustil světovou rallye Volkswagen, byť vývoj nového Pola WRC byl takřka dokončen, a tři jezdci světové extratřídy – Sebastien Ogier, Jari Matti Latvala a Andreas Mikkelsen byli najednou bez práce. Hned nastaly spekulace, kdo kam půjde čtyřnásobný mistr světa Sebastien Ogier se už dlouho před tím netajil přáním jednou spolupracovat s Malcolem Wilsonem, šéfem M-Sportu. 52 Přání bylo vyslyšeno a Francouz usedne letos do Fordu Fiesta WRC. Společně s ním zůstává v týmu neuvěřitelně rychlý Estonec Ott Tänak, o němž dost možná ještě hodně uslyšíme. Jeho bývalý kolega Jari Matti Latvala od VW naopak podepsal smlouvu s týmem Toyota Gazoo a pojede se zbrusu novým vozem Toyota Yaris WRC. Týmovým kolegou mu bude náš starý dobrý známý Juha Hänninen, který několik sezon působil v továrním týmu Škoda.

Nadvládu Volkswagenů narušil vloni několikrát tým Hyundai, jehož šéf se před sezonou netají úmyslem zaútočit na uvolněný trůn. Tady zůstává sestava stejná, Haydon Paddon – John Kennard, Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul, Dani Sordo – Marc Marti. Dvě nejlépe umístěné posádky s novým vozem Hyundai i20 WRC Coupoe budou pak bodovat do Poháru konstruktérů. A konečně v týmu Citroën Total Abu Dhabi WRT dostává vedle posádky Kris Meeke a Paul Nagle příležitost mladý Stéphan Lefebvre a Gabin Morea – juniorští mistři světa. K dispozici mají čtvrtou novinku sezony, vylepšený Citroën C3 WRC. Třetí do party Craig Breen a Scott Martin vyrazili na Rallye Monte Carlo s vozem předchozí generace a nakonec zachraňovali reputaci francouzské značky na domácí půdě. Nové speciály jsou výkonnější (ca 380 k) a atraktivnější než předchozí generace, s nápadnými aerodynamickými prvky a v neposlední řadě jsou automobily i lehčí. Novinkou je zavedení aktivního mezinápravového diferenciálu. Diváci se tak mohou těšit na rychlejší speciály.

Všechny týmy musely postavit nové speciály prakticky od nuly. K tomu Laurent Fregosi, technický ředitel Citroën rating, prohlásil: „Přípravné práce pro Monte Carlo probíhaly ve dvou rovinách. První bylo testování široké škály pneumatik v souvislosti s ideálním nastavením vozu, abychom zjistili mapování aktivního diferenciálu, který umožnil jemněji nastavit auto s ohledem na podmínky panující na trati. Vývoj C3 WRC byl v celé historii Citroën Racing vůbec nejkratší, prakticky jen několik měsíců. Auto vypadá dobře konstruované a vyrovnané, ale teprve až srovnání se soupeři ukáže, jak se vlastně chová.“ Asi nejvíce měl natestováno Hyundai Mobils Shell World Rally, jak prozradil jeho šéf Michel Nandan. „Pro všechny čtyři značky je Rallye Monte Carlo velkou neznámou, neboť na start se postaví zbrusu nové speciály WRC. Na vývoj jsme mnoho času neměli. Vůz má za sebou zhruba 6000 testovacích kilometrů. Díky novým předpisům vypadají nové vozy agresivněji než jejich předchůdci. Změny se projevily ve zlepšení aerodynamiky a mechanické přilnavosti. Výkon vozu se zvýšil na 380 k a zároveň došlo i ke snížení hmotnosti. Opět byl do výbavy vozů zaveden aktivní středový diferenciál.“

Nejméně kilometrů najezdil Sebastien Ogier, letos například jen dva dny před startem, na sklonku loňského taky něco. Ale jak bylo v průběhu rallye vidět, vůbec mu to nevadilo a na jeho výkonu to nebylo znát. Díky němu dovedl nový Ford Fiesta WRC z osmého Sport Rallye Monte Carlo místa až na první a pro Ford vybojoval vítězství ve světové rallye poprvé od roku 2012 a v Rallye Monte Carlo po dlouhých jedenácti letech. Asi největší neznámou byla nová Toyota Yaris WRC, jejíž vývoj měl na starosti čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen. „Největší výzvou byl našlapaný časový harmonogram. Postavit od nuly nové soutěžní automobily musely samozřejmě všechny týmy, ale mohly se opřít o své zkušenosti z minula. Já mohl některé zkušenosti z Monta předat jezdcům, ale ostatní je už na nich. Naším cílem je absolvovat v rallye co nejvíce kilometrů a budu šťastný, když oba dojedou do cíle. To by bylo skvělou vzpruhou pro náš další vývoj, který je nikdy nekončícím procesem.“

Rallye Monte Carlo nezačalo právě dvakrát šťastně. Na první zkoušku nebude dobře vzpomínat Haydon Paddon, když si neukázněný fotograf stoupl přímo na místo, které si říkalo o tragédii. Poté byla zkouška zrušena a naostro se začalo závodit teprve od druhého úseku, který vyhrál Neuville o osm sekund před Ogierem a na třetího Hänninena najel 15 s, na čtvrtého Meeka 15,8 s. Soutěž pokračovala pak druhý den dalšími šesti zkouškami, z nichž tři vyhrál opět Neuville, dvě Ogier a jednu Tänak. Vedení si s přehledem udržoval Neuville před Ogierem (+45,1 s), Tänakem (+45,4). Čtvrtý Latvala ztrácel už přes dvě minuty. Nutno dodat, že Ogier doháněl ztrátu z třetí zkoušky, v níž po vyjetí z tratě ztratil nějakých 40 s, a na cestu mu museli pomoci diváci. Mimo hru byl už Meeke, který poškodil u Citroënu zavěšení kola, ale do soutěže se později vrátil, stejně jako jeho týmový kolega Lefebvre. V páté zkoušce ještě havaroval Hänninen, v tu chvíli na čtvrtém místě, ale díky předpisům umožňujícím návrat do soutěže pak pokračoval.

Třetí den zahájil nejlépe Neuville o 4,6 s před Ogierem a 5,8 s před Evansem, který pak vyhrál ještě tři zkoušky a dostal se do první desítky na sedmé místo. Po dvanácté vedl stále Neuville s takřka minutovým náskokem na Ogiera, třetí Tänak ztrácel půldruhé minuty, čtvrtý Latvala tři minuty. Pak však přišla osudná třináctá zkouška a rázem bylo všechno jinak. Neuville byl široký na výjezdu v jedné ze zatáček a poškodil zavěšení kola. Do cíle sice dojel, ale s půlhodinou ztrátou a naděje na vítězství vzaly za své. Před posledními čtyřmi zkouškami (jedna byla zrušena kvůli divákům) vedl Ogier před Tänakem (+47,1), Latvalou (+2,20) a Breenem (+3.47), který držel krok s nejlepšími s loňským modelem WRC. Ogier pak už vsadil na jistotu a jen si kontroloval dostatečný náskok. A tak si vítězství v erzetách vyměnili Sordo a Lefebvre. Poslední SuperStage, v níž jde už jen o bonusové body, vyhrál Neuville o půl minuty před Lefebvrem. Vítězství, už páté v řadě, vybojoval v Rallye Monte Carlo Ogier s Fordem před Latvalou s Toyotou, což po sedmnácti letech, kdy se Toyota vrátila do rallye, předčilo očekávání i největších optimistů. Navíc na šestnáctém místě dojel po havárii do cíle i Juha Hänninen. K tomu Mäkinen podotkl: „Výsledek zdaleka předčil naše očekávání, protože tento rok se věnujeme vlastně pouze vývoji. Obě posádky reagovaly skvěle na změny podmínek a časy v etapách byly mezi třemi nejlepšími, což je povzbudivé. Jari Matti měl problém se senzorem, což jej rozptylovalo a měli jsme obavu, že zhasne a nenastartuje. Stále nás čeká spousta práce, ale toto je dobrý začátek.“

Teprve na čtvrtém místě dorazil do cíle nejlepší Hyundai řízený Dani Sordem, jedoucím po vypadnutí Neuvilla pod tlakem, aby nechyboval. „Nedosáhli jsme výsledku, který jsme chtěli, na druhou stranu ale musím říct, že jsme si řadu věcí otestovali. Výkon celého týmu rozhodně špatný nebyl. A nový vůz se ukázal v dobrém světle,“ řekl v cíli šéf týmu Michel Nandan. Rallye Monte Carlo tak naznačilo, že letošní šampionát by mohl být opět po letech hodně zajímavý, a co víc, hlavně vyrovnaný. WRC 2 – double pro Škodu Českého fanouška zajímala také kategorie WRC, v níž startovaly tři tovární posádky s vozy Škoda Fabia R5 – Andreas Mikkelsen – Andres Jaeger, Jan Kopecký – Pavel Dresler a Pontus Tidemann – Johan Andersson. Za extrémně obtížných podmínek – ledové pasáže se střídaly se sněhovou břečkou a čistým asfaltem na serpentinách vedoucích přes Sport Rallye Monte Carlo Alpy – převzal Andreas Mikkelsen s vozem ŠKODA již nejlepším časem na první rychlostní zkoušce ve čtvrtek vedení a svůj náskok zvyšoval nejlepšími časy až do cíle. Vyhrál s náskokem 3:25,4 minut před Janem Kopeckým, což jim v konečné klasifikaci vyneslo 7. a 8. místo, Tidemann skončil hned za první desítkou.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík