Ráj kreativity a bizarností

SEMA nejsou jen auta a jiná vozidla, ale zejména zajímaví lidé z oboru, který stále ukazuje, že život a jeho veškeré cesty se nemusí řídit jen ekonomikou, ergonomií, efektivitou atd., ale také prostou radostí, kreativitou, originalitou a pohodou.

Koncem října jsem vyrazil na téměř měsíční cestu do USA, jejíž cílem byl nejen nákup a převoz unikátních amerických aut, ale také návštěva jubilejního 50. ročníku automobilové mega akce známé pod zkratkou SEMA SHOW.

Na tuto výstavu jsem zavítal již potřetí. Kdo totiž jednou výstavu SEMA navštíví, ten se bude chtít vrátit, protože to, co zde uvidíte, nemá ve světě obdoby. SEMA je právem považována za TOP EVENT a MUST SEE z oblasti všech myslitelných (a někdy i nemyslitelných) aftermarket úprav automobilů veškerého druhu. Odtud i původní význam zkratky SEMA – při jejím založení v r. 1963 to byla SPEED EQUIPMENT MANUFACTURING ASSOCIATION, v roce 1970 byl význam zkratky změněn na SPECIALTY EQUIPMENT MARKET ASSOCIATION. Jako vždy se akce konala v Las Vegas v Nevadě, kam dorážím po cestě z Los Angeles. Během ní jsem uprostřed divočiny v centrální Kalifornii zakoupil Oldsmobile Dynamic 88 z roku 1960. Zkušební jízda měla až do Vegas téměř 700 km a Olds ji slupnul jako malinu, bez zaváhání a navíc standardním cestovním tempem aut současných. SEMA začíná vždy v úterý ráno a končí v pátek odpoledne hromadnou jízdou vystavených krasavců a krasavic. Celý veletržní areál Conventional Center tvoří čtyři obří haly a přiléhající plochy s asfaltovou zónou velikosti zhruba fotbalového hřiště. V průběhu celé akce zde duní motory, hoří gumy a valí se hustý a štiplavý dým. Letos se touto kratochvílí, kterou návštěvníci prostě milují, zdatně zabývalo několik Mustangů poslední generace – od čistě tovární verze pro běžné smrtelníky, přes upravenou okruhovou verzi až k neuvěřitelně hlučnému driftovacímu speciálu. Řidiči předváděli skvělé kousky a auta měli pod naprostou kontrolou. Kromě toho se vzorku na pneumati kách úspěšně zbavovalo několik nových Raptorů a jeden pouštní trophy truck. Musím říci, že nový Raptor je sice designově moc pěkný, pro mě je však vyloženým zklamáním. Původně montované osmiválce s objemem 6,2 l byly totiž nahrazeny pidi motůrkem s prapodivným označením 3,5 V6 Ecotec dopovaným dvěma turby. Nejenže se tento agregát pod kapotou trochu ztrácí, ale hlavně hodně divně zní – zvukem připomíná tak trochu vysavač a vůbec mi k tomu, jak agresivně a monstrózně auto působí vzhledově, nesedí. Ale to je otázka vkusu každého z nás, asi až čas a počty prodaných kusů ukážou, zda to byl od Fordu krok správným směrem. Musím jen dodat, že přestože by tento nový motor měl mít větší výkon i točivý moment než předešlá V8, celkově na mě tyto nové Raptory, kterým jejich řidiči dávali opravdu zabrat, působili dost neohrabaně a ne zrovna svižně, jakoby motory na více než 3 tuny na kolech prostě neměly. Všechny haly a veškerý přilehlý prostor byly zaplněny k prasknutí. Měl jsem pocit, že akce je zase o něco větší a ty čtyři dny, co SEMA trvá, jsou tak akorát, aby člověk stihnul vše projít. Opět vládly nazvedané trucky, z množství upravených Jeepů Wrangler Unlimited Rubicon až přecházely oči, stejně jako z počtu množství starých aut upravených ve stylu hot rod, custom, streed rod, low rider, rat rod, atd… Nač se podíváte, ze všeho se tajil dech. Veškeré kreace byly v té nejvyšší kvalitě, a pokud chcete, aby vaše firma nebo společnost mohla na výstavě SEMA vystavovat, musíte splnit hodně přísná kvalitativní kritéria. Samotné výstavní exponáty už tradičně doplňovalo stejně velké množství výrobců doplňků, nejnovějších technologií, kol a pneumatik. Z velkých hráčů – tedy Velké trojky – zde má již tradičně expozici Chrysler/ Mopar a letos přibyl také Ford. Jeden by řekl, že tak velké automobilky musí mít zákonitě na placu to nejlepší, ovšem i relativně menší firmy a výrobci dokazují, jak bohatý tento segment trhu v USA je a o co dál, nebo spíš jinde, je oproti zbytku světa. Nebudu se pouštět do detailních popisů toho, co letošní SEMA show ukázala, to bych popsal celý časopis. Fotky řeknou víc, jak tisíc slov.

www.specialcars.cz

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 211 posts and counting. See all posts by Jan Majurník