Loprais před 30 lety poprvé dobyl Rallye Dakar

Třicet let zpátky, 23. ledna 1988, si značka Tatra podmanila slavnou Rallye Paříž–Dakar. Pilot Karel Loprais ji dovezl jako nejrychlejší kamion až do cíle u Růžového jezera poblíž senegalského hlavního města. Hned za ním se ztrátou deseti minut dojel Jiří Moskal s Liazem. Za prvním vítězstvím Tatry podle Lopraise stál hlavně její konstruktér Jaroslav Krpec.

Za volantem sedí šestinásobný dakarský vítěz Karel Loprais

Jubilejní 10. ročník Rallye Paříž–Dakar startoval na Nový rok 1988 v osvědčeném Versailles. Tento ročník přinesl rekordní účast v historii, když na pouť dlouhou 12 874 kilometrů s 6 605 kilometry speciálek vyjelo 603 strojů (183 motocyklů, 311 aut a 109 kamionů). Trať vedla z Francie přes Alžírsko, Niger, Mali a Mauretánii do Senegalu.

Nikdo na začátku soutěže netušil, že v cíli bude první Tatra Karla Lopraise. „V tom našem prvním ročníku 1986 byl navigátorem inženýr Slávek Krpec, který ta auta stavěl a věděl o nich nejvíc. Právě při prvním ročníku přišel na to, že se šestikolovou tatrou se dá sice závodit, v těžkých terénech je vynikající, ale rychlostně na vítězství šestikolka nemá. Proto se rozhodl postavit závodní čtyřkolku,“ vzpomíná Karel Loprais.

První vítězný dojezd Tatry Karla Lopraise k Růžovému jezeru

Napoprvé druhá

A tím měla Tatra zaděláno na úspěch. Poprvé se čtyřkolka na Rallye Paříž–Dakar objevila v roce 1987 a hned skončila druhá. Krpec ale začal pracovat na novém autě podobném dnešní Tatře Jamal, se kterou jezdí Karlův synovec Aleš Loprais. „V roce 1988 s námi Slávek Krpec na Dakar najel, zůstal doma, aby stačil připravit nová auta na další ročník. A my jsme s jeho čtyřkolkou poprvé vyhráli. Bylo to jeho rozhodnutí, že zůstane doma. Ale byl určitě rád, že jsme vyhráli. To srdíčko zahřeje, když vidí, že jeho práce dosáhla vítězství,“ pokračuje Karel Loprais.

Tatra a Loprais 6x vítězně

Jméno Loprais se zapsalo do historie Rallye Dakar šesti vítězstvími pouze s Tatrou. Ale první triumf zůstává pro legendárního českého pilota tím nejdůležitějším: „V roce 1987 jsme byli druzí a viděli jsme, že být na Dakaru druhý nic neznamená. Druhý je vlastně první poražený. Na dakarské defilé jely jen vítězný kamion, vítězné auto a vítězná motorka. O to sladší bylo, když jsme si o rok později uvědomili, že je Tatra najednou nejlepší z celého světa.“

Macíkův LIAZ skončil na Dakaru 2018 jako pátý kamion v pořadí

Začátek dakarské „kamionmánie“ u nás

Od těch slavných dob už se za volanty českých kamiónů objevily dvě nové generace pilotů. Tu nejmladší zastupuje Martin Macík, nejrychlejší český pilot kamionu na letošním ročníku Rallye Dakar.

Pátý muž letošního pořadí kamiónů považuje první dakarské vítězství Karla Lopraise za zlomové pro popularitu pouštního závodu v České republice: „Určitě to nastartovalo velmi silnou českou stopu v závodě. Proto jsou u nás stále nejpopulárnější dakarskou kategorií kamiony. Tím to vlastě celé začalo.“

Fotky a obrázky z knihy Češi na Rallye Dakar – autor knihy Jan Říha.
Foto Martin Macík – autor Jan Říha.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha has 99 posts and counting.See all posts by jan-riha