Startuje jubilejní Rallye Dakar. Bude Tatra na pódiu?

Startem 40. ročníku Rallye Dakar projede rekordní počet 21 strojů s českou vlaječkou. Nikdy v historii jich nebylo víc. A čeští fanoušci letos mohou doufat v kategorii kamionů v umístění na stupních vítězů, ve třídě motorek a aut pak v atakování nejlepší desítky jezdců.

Vůbec poprvé se do boje s náročnou tratí pustí Češky na motorce a čtyřkolce. Gabriela Novotná i Olga Roučková mají jediný cíl. Dojet do cíle trasy dlouhé 8 299 kilometrů. „Nemám žádné ambice a nechci si je dávat do hlavy. To je cesta do záhuby. Chci se naučit co nejvíc. A závodit až v dalších dakarských ročnících,“ stojí před startem nohama na zemi Roučková.

Klymčiw touží po top ten

Naopak nejrychlejší z českých motorkářů Ondřej Klymčiw, který při loňském ročníku skončil jedenáctý, chce tentokrát prorazit do první desítky. “Udělám pro to maximum. Samozřejmě je to takový můj sen. Na Dakaru se může stát cokoliv, ale pevně věřím, že to na Dakaru 2018 klapne,“ říká.

 

Shodou okolností je ve stejné roli z loňska i pro letošek ve třídě aut bývalý stálý jezdec mistrovství světa v rallye Martin Prokop s Fordem Raptor. „I když to třeba nevyjde, tak se nebojím říct, že budu bojovat o tu desítku. Jo, přijeli jsme sem, abychom to dokázali. Uděláme, co je v našich silách,“ slibuje Martin Prokop.

Tatra na pódiu?

Ještě výš v kategorii kamiónů může pomýšlet dvojice českých pilotů na tatrách Aleš Loprais a Martin Kolomý. Oba už znají pocit vítěze dakarské etapy a mají ambici prohánět nejrychlejší. Výsledkem by mohlo být i umístění na stupních vítězů a soška maskota Rallye Dakar.

 

„Každý rok říkám, že bych si chtěl jednou dovézt toho Beduínka. Je to můj sen. Budu v tom sedět tak dlouho, dokud si ho opravdu nedovezu. Doufám, že budou všichni fandit a my budeme bojovat, ať se nemusíme za nic stydět,“ doufá Kolomý.

Nejmladším pilotem kamiónů ve startovním poli je Čech s Liazem Martin Macík, který očekává mnohem těžší ročník, než byl loňský. „Bude to mnohem těžší, jede se čtrnáct etap. Pokud pořadatelé nebudou zkracovat etapy, budou mít všichni soutěžící velké problémy. Duny na začátku soutěže v Peru budou rozhodovat. Každá chyba v nich bude draze vykoupena velkou ztrátou času,“ říká Macík.

Trasa 40. ročníku Rallye Dakar protne Peru, Bolívii a Argentinu. Cíl bude mít 20. ledna v Cordobě.

Martin Prokop při testu svého Raptora

Češi na Rallye Dakar 2018:

Motorky:
Gabriela Novotná (Husqvarna)
Ondřej Klymčiw (Husqvarna)
Milan Engel (KTM)
David Pabiška (KTM)
Rudolf Lhotský (KTM)
Petr Vlček (Husqvarna)
Jan Veselý (KTM)
Jan Brabec (Yamaha)

Čtyřkolky:
Olga Roučková (Yamaha)
Josef Macháček (Yamaha)
Zdeněk Tůma (Yamaha)
Tomáš Kubiena (Ibos)

Auta:
Martin Prokop, Jan Tománek (Ford)
Tomáš Ouředníček, David Křípal (Ford)
Boris Vaculík, Martin Plechatý (Ford)

Kamiony:
Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Lukáš Janda (Tatra)
Martin Kolomý, Rostislav Plný, Jiří Stross (Tatra)
Martin Macík, František Tomášek, Michal Mrkva (Liaz)
Martin Šoltys, Josef Kalina, Tomáš Šikola (Tatra)
Robert Randýsek, Petr Pokora, David Schovánek (DAF)
Pavel Vrňák, Petr Lesák, Filip Škrobánek (Tatra)

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha