Na Silk Way Rallye dvě české Tatry

Dva české kamiony pojedou od soboty extrémně náročnou Silk Way Rallye. Její trasa dlouhá 9608 kilometrů povede Ruskem, Kazachstánem a Čínou. Na pátečním slavnostním ceremoniálu na Rudém náměstí v Moskvě budou i dvě Tatry řízené Alešem Lopraisem a Martinem Kolomým.

Kamiony na Rudém náměstí v Moskvě

Na posádky čeká ve čtrnácti etapách trať dlouhá 9608 kilomterů, ze kterých se bude měřit 4089 kilomterů. Cíl bude 22. července v čínském S‘-an.  Ve startovním poli jsou auta a kamiony, motorky budou hlavně z bezpečnostních důvodů chybět. Soutěžící musí zvládnout dvojnásobný počet „ostrých“ kilometrů oproti letošní Rallye Dakar, která musela být kvůli extrémnímu počasí několikrát zkrácena.

Češi budou spolupracovat v nouzi

Kolomý i Loprais byli na letošním Dakaru týmovými kolegy, tentokrát pojedou každý sám za sebe. V případě nouze ale plánují spolupracovat. „Naše soutěžní raketa dostala zásadní prvky oproti původní verzi. Zapracovali jsme na novém tlumení, brzdách a chlazení nového motoru Gyrtech. Úpravou prošla i kabina, která při svém debutu na Dakaru 2014 získala dvě etapová vítězství,“ řekl pro ČTK Loprais o Tatře Jamal, ke které se vrátil.

 

 

Oba čeští jezdci se budou snažit překazit domácímu týmu Kamaz cestu za očekávaným vítězstvím. Lopraisovi se to už jednou povedlo, když vyhrál kategorii kamiónů na Silk Way Rallye v roce 2011. V dalších pěti ročnících ale soutěž vyhráli jen piloti Kamazů.

Češi s novými posádkami

Nová posádka Tatry Aleše Lopraise

Lopraise bude navigovat Chálid Alkendi ze Spojených arabských emirátů a tým doplní Milan Holáň. Vedle Kolomého usednou navigátor Michal Ernst a mechanik Jiří Stross. „Michal i Jirka jsou oba zkušební soutěžáci – navigátoři. Testujeme spoustu věcí na autě. Dali jsem se do programu, takže jsem se dohodli s týmem, že pojedeme s novou posádkou. Doufám, že to bude k dobru. A že se kluci něco přiučí. Možná spolu pojedeme v lednu na Rallye Dakar a možná taky ne. To je ještě všechno ve hvězdách,“ upozorňuje před startem Martin Kolomý.

V kategorii kamiónů obhajuje vítězství Ajrat Mardějev z Ruska, který bude jedním ze čtyř pilotů týmu Kamazu. K favoritům patří i dvojnásobný vítěz Dakaru Nizozemec Gerard de Rooy s Ivecem.

Peugeot představí nové auto

Peugeot 3008DKR Maxi je širší

Kvalitní obsazení bude mít i kategorie aut, ve které se představí tovární tým Peugeotu s obhájcem vítězství Cyrilem Despresem, dvanáctinásobným vítězem Rallye Dakar Stephanem Peterhanselem a mnohonásobným rallyovým šampionem Sébastienem Loebem. Ten bude testovat nový speciál 3008DKR MAXI, Despres a Peterhansel pojedou s letošním dakarským vozem.

 

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha