První dakarská Tatra čeká na muzeum

Automobilka Tatra zrekonstruovala kamión, který se v roce 1986 účastnil Rallye Paříž – Dakar. Vystaven má být v plánovaném muzeu Tatra, které vznikne v areálu automobilky.

Původní posádka první dakarské Tatry Kahánek-Kalina-Gumulec

Jeden z prvních dakarských speciálů, Tatra 815 6×6 VE „Ostrý-II“, se kterým posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina jela Rallye Paříž – Dakar při první účasti Tatry v roce 1986, se do Kopřivnice vrátil po 30 letech loni v září. Po dakarském závodění auto sloužilo ve státech severní a západní Afriky francouzskému podnikateli Jeanu Philippemu a jeho cestovní agentuře New Gate Travel.

 

Dakarská Tatra ve směnném obchodu

Philipp loni udělal s Tatrou směnný obchod, cennou historickou závodní Tatru vrátil a dostal nové nákladní auto Tatra Phoenix. Dakarský speciál, který měl původně startovní číslo 635, podnikatel využíval třeba jako servisní vůz pro čtyřkolky. V těžkých písečných a bahnitých afrických terénech nakroutil spoustu kilometrů bez zásadních závad.

Nákladní auto, které se po opravách maximálně přiblížilo stavu z roku 1986, bude vystaveno v muzeu, které má Tatra v plánu vybudovat. „Stávající tatrovácké muzeum je kapacitně naplněno a unikáty, jako je právě dnes představený dakarský speciál, není kde vystavit. V nové expozici budou především nákladní vozy získané v posledních letech díky investicím akcionářů Tatry,“ řekl ČTK generální ředitel společnosti Radek Strouhal.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha