Mitsubishi a Rallye Dakar – Dvanáct zlatých ročníků

Jen tři roky po uvedení sériového modelu Mitsubishi Pajero na trh a dva roky po první účasti ve slavné pouštní soutěži se začal psát příběh o dvanácti dakarských vítezstvích japonské značky. A mezi nimi bylo i první vítězství ženy za volantem v kategorii aut.

Rallye Granada-Dakar 1999 nabídla nádherné písečné duny

Rallye Dakar jako nejznámější vytrvalostní motoristická soutěž světa vznikla vlastně náhodou. Narodila v hlavě dobrodruha jménem Thierry Sabine. Rozhodl o tom silný zážitek z libyjské pouště. Sabine v ní totiž při závodě Abidjan-Nice v roce 1977 zabloudil se svojí motorkou tak důkladně, že málem nepřežil. Místo, aby se snažil na krušné chvilky rychle zapomenout, rozhodl se rychle začít s přípravami nového závodu. Chtěl jím většímu počtu dobrodruhů zprostředkovat podobné zážitky v krásné, ale drsné poušti.

Automobilka Mitsubishi Motors se rozhodla poprvé nasadit svůj vůz na Dakar v roce 1983 prostřednictvím malého francouzského týmu z popudu tehdejšího dovozce Sonauto a pod vedením Ullricha Brehmera. Prakticky sériový vůz během své spíš nenápadné premiérové účasti dojel na jedenáctém místě. Za volantem tehdy seděl Andrew Cowan ze Skotska, který se později ujal vedení programu světového rallyového šampionátu FIA pod taktovkou společnosti Mitsubishi Ralliart Europe se zázemím v Anglii.

První triumf v roce 1985

Mitsubishi na trati Rallye Paříž-Dakar-Paříž 1994

Tým se pustil do vývoje modelu Pajero pro terénní soutěže za plné podpory managementu v Tokiu a už po dvou letech dokázal na Rallye Dakar poprvé zvítězit. 22. ledna 1985 francouzský jezdec Patrick Zaniroli a navigátor Jean Da Silva dojeli jako první do tehdy tradičního cíle v Senegalu před týmovými kolegy Cowanem a Johnstonem Syerem.

Sonauto vzdala hold tradici pohonu 4×4 automobilky Mitsubishi tím, že vyvinula rallyovou verzi modelu PX33 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jeden takový retrovůz byl v roce 1989 nasazen v rámci sedmičlenného továrního týmu na Rallye Paříž-Tunis-Dakar, kde v rukou Jeana-Pierreho Jaussauda dojel na celkovém 31. místě.

Na scéně Hubert Auriol

Mitsubishi si po úspěchu Zaniroliho muselo sedm let počkat na druhý dakarský triumf. V roce 1992 soutěž startovala v Paříži s dojezdem v Kapském Městě po překonání jedenácti afrických zemí. Někdejší motocyklový závodník Hubert Auriol překonal mohutnou písečnou bouři, a dokonce se dokázal vyhnout i místní občanské válce v Čadu, a tak se stal prvním jezdcem, který dokázal Dakar vyhrát na motorce i v autě. I díky jeho úspěchu s vozem Sonauto-Mitsubishi Prototype Pajero se Mitsubishi podařilo na historicky nejnáročnější Rallye Dakar vybojovat první tři místa.

Hubert Auriol si jede pro vítězství 1992

O rok později si vítězství – pro Mitsubishi už třetí – připsal Bruno Saby s francouzským kolegou Dominiquem Serieysem při tradičním dojezdu do cíle v Senegalu. Mitsubishi vybojovalo další triumfy v letech 1997 a 1998 s vozy, za jejichž volantem usedali Kenjiro Shinozuka a Jean-Pierre Fontenay. Shinozuka tak dokázal zvítězit jako první „neevropan“ v historii této soutěže, navíc na prvním Dakaru, který se celý konal jen na africkém kontinentu – rallye startovala a také končila v hlavním městě Senegalu a zahrnovala odpočinkový den v nigerském Agadezu.

Pajera při obou příležitostech obsadila první čtyři místa, na čemž měl podíl i mladý jezdec Hiroshi Masuoka, který v roce 1997 dojel jako čtvrtý s novým vozem Mitsubishi Challenger/Montero Sport nasazeným v kategorii T2. Stejný výsledek dokázal tento jezdec zopakovat i rok poté.

Série sedmi triumfů

V roce 2001 automobilka odstartovala úspěšnou sérii sedmi vítězství, která pokračovala až do ledna roku 2007 s týmem ze středofrancouzského Pont-de-Vaux, v té době pod vedením někdejšího vítězného navigátora Dominiqua Serieyse po předčasném skonu Ullricha Brehmera. V rukou Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) a Mitsubishi Ralliart vznikly různé vývojové verze modelu Pajero, které se v podmínkách nejnáročnějších terénů naší planety ukázaly v té době jako neporazitelné.

Jutta Kleinschmidt slaví první vítězství ženy na Dakaru

A tak se Němka Jutta Kleinschmidtová stala za volantem Mitsubishi historicky první ženou, která dokázala na Dakaru vyhrát. Vítězství si připsala v roce 2001 společně s navigátorem Andreasem Schulzem – šlo o poslední ročník, kdy měla soutěž tradiční trasu z Paříže do Dakaru. Ve šlépějích Shinozuky pak následujícího roku pokračoval Masuoka, který zpečetil sedmé vítězství Mitsubishi společně s Francouzem Pascalem Maimonem v roli navigátora.

Vítězství na motorce za vítězství v autě

Nejúspěšnějším motocyklovým závodníkem v historii Dakaru se stal Stéphane Peterhansel, který v devadesátých letech minulého století dokázal zvítězit celkem šestkrát, a tak rozhodnutí Mitsubishi podepsat smlouvu s tímto Francouzem bylo mistrovským tahem. Peterhansel v roce 2000 v soukromém týmu s vozem poháněným jednotkou Mitsubishi dojel celkově druhý, přičemž jeho spolupráce s navigátorem Jeanem-Paulem Cottretem se zapsala do historie dakarské soutěže jako nejúspěšnější.

Stephane Peterhansel

Peterhansel pokračoval v roce 2004 v Auriolových šlépějích – a stal se tak historicky druhým závodníkem, který dokázal na Dakaru zvítězit s jednostopým i dvoustopým vozidlem – díky přesvědčivému vítězství s vozem Pajero Evolution v senegalském Lac Rose. Akce, která končila za decimujících veder západoafrického regionu, startovala ve francouzském městě Clermont-Ferrand ve sněhové vánici. Peterhansel a Cottret dokázali s vozem Pajero Evolution obhájit v roce 2005 titul, a zaokrouhlili tak počet vítězství automobilky Mitsubishi na 10. Tehdy poprvé Rallye Dakar startovala z Barcelony. A tehdy poprvé jsem se jako novinář stal i já její součástí. A pak už na ní jako dakarský „závislák“ ani jednou nechyběl.

V roce 2006 startovala Rallye Dakar v Lisabonu a Mitsubishi na ní získalo své jedenácté vítězství po urputném boji s konkurenty ve zrádných písečných dunách Mauretánie. Někdejší sjezdový lyžař Luc Alphand využil několika nešťastných chyb, kterých se dopustil Peterhansel, a získal tak své jediné vítězství na Dakaru. Peterhansel si to ale vynahradil o rok později, kdy dovršil svůj vítězný automobilový hattrick a současně i rekordní dvanácté vítězství automobilky Mitsubishi.

Konec Afriky a Mitsubishi pro Rallye Dakar

Mistubishi Pajero Evo a Alphand s vrtulníkem

Kvůli hrozbě teroristických útoků na dakarský konvoj byli pořadatelé donuceni jubilejní třicátý ročník s letopočtem 2008 zrušit. O rok později se slavná vytrvalostní rallye jela na bezpečnějším kontinentu v Jižní Americe. Ale tam už se Mitsubishi nedařilo. Tým nasadil do závodu nové vozy premiérově s naftovými motory, což se ukázalo jako osudové rozhodnutí. Vozům se nedařilo, byli nespolehlivé a skončily v poli poražených. Navíc kvůli sílící ekonomické krizi došlo po tomto ročníku ke změně firemní strategie Mitsubishi, které zatáhlo pomyslnou oponu za jednou z nejúspěšnějších sérií týmových úspěchů napříč všemi oblastmi motorsportu, ať už cross-countryových podniků jako je Dakar, nebo šampionátů WRC, kde automobilka získala 5 mistrovských titulů. (4 tituly mistra světa a 1 v poháru konstruktérů)

I tak ale za týmem Mitsubishi a vozem Pajero zůstal lesk dvanácti vítězství v kategorii aut v nejtěžší vytrvalostní soutěži na světě známé jako Rallye Dakar.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha