Truckerská show

Už potřetí měli příznivci Rallye Dakar možnost vidět maratonské speciály na autodromu v Sosnové při exhibičních jízdách na speciální trati. Krásné jarní počasí přilákalo na tribuny takřka osm tisíc diváků.

Pouze jednou za rok lze u nás spatřit dakarské trucky Liaz a Tatra v akci právě v Sosnové, a stejně jako vloni je doplnili motocyklisté. O největší show se pochopitelně postarali s Tatrami Martin Kolomý, David Vršecký a Jaroslav Valtr (v sobotu ještě předváděl Tatru Jamal v Šiklově mlýně v rámci offroad maratonu a dohlížel nad svými syny, kteří vyhráli kategorii nad dva litry), s Liazy pak Martin Macík a Vlastimil Vildman. Vidět jejich kamiony létat vzduchem a „driftovat“ nejen na šotolině, ale hlavně na asfaltu, je neopakovatelným zážitkem. Fyzikální zákony jdou při tom stranou. Špičkové dakarské týmy jako Buggyra Racing, Big Shock Racing, Bonver Dakar Project, Barth Racing, Ultimate Dakar Racing, Adria Karavany Sedlčany, MRG a motocyklisté Ondřej Klymčiw a Lukáš Kvapil se divákům předvedli také se svým dakarským zázemím.

Z české offroadové špičky chyběl Martin Prokop se svým Fordem Ranger nebo Mirek Zapletal s H3 Evo, pravidelný účastník světových soutěží cross country. V tu dobu měl svoji techniku na cestě k dalšímu závodu v Abu Dhabi. Nepřijel ani Tomáš Tomeček se svojí úspěšnou „africkou“ Tatrou. A diváci se bohužel nedočkali ani Aleše Lopraise, sedmého muže letošního Dakaru v kategorii kamionů. V roli diváka přijel pětinásobný vítěz Josef Macháček s čerstvě operovaným ramenem. V naprostém obležení fanoušky se tak ocitali závodníci prakticky po celý den, a pokud by nebyla pořadateli ukončena autogramiáda, tak by fronta čekatelů na podpisy dakarských hvězd stála možná ještě nyní.

Podpisy rozdával mimo jiné i Jiří Moskal, který byl členem jedné z prvních českých posádek v Rallye Dakar 1985, v němž dojel třináctý, v roce 1987 třetí a o rok později druhý. Jeho pečlivě zrenovovanou liazku s číslem 629 předvedl na trati její zachránce Tomáš Pour. Akce Dakar se rozhodně vydařila, účastníků bylo víc než vloni, také diváků přišlo víc, ale přesto jsme si položili otázku, co dál? Pomalu by to chtělo zamyslet se nad budoucností setkání a pokusit se do Sosnové přilákat i zahraniční účastníky se svojí technikou. Nedávno Peugeot přivezl do republiky loňský vítězný speciál a předváděl jej v různých showroomech. Škoda, že se nepodařilo statickou prezentaci skloubit s dakarským setkáním. Jenže nic není zadarmo a všechno je otázkou peněz. Snad se pořadatelům podaří něco vymyslet. Vedle exhibičních jízd třeba zkusit i závodění na čas.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík