Skvělý Zapletal

Světový pohár FIA v soutěžích cross country začal opět na pomezí ruských a finských hranic s tradičním názvem Baja Russia Northern Forest, v překladu „severní les“a jako jediná soutěž celého seriálu se odehrávala na sněhu a ledu.

Na programu byly tři zkoušky včetně krátkého prologu, který vyhrál Polák Aron Domzala s Toyotou Hilux Overdrive tři desetiny sekundy před Andrejem Novikovem s G-Force a šesti desetinami před Finem Tapio Lauronenem s Mitsubishi Pajero. Čtvrtý Mirek Zapletal se Slovákem Markem Sýkorou ztratili patnáct sekund a hned za nimi dojel Francouz van Bohemen s Polarisem. Dokonce ještě před domácí hvězdou Vasiljevem s BMW X3. V druhé zkoušce se prosadil Lauronen, když druhému Vasiljevovi nadělil takřka tři minuty, čtvrtý Domzala ztratil 3.24 a pátý Zapletal dojel do cíle se sedmiminutovou ztrátou. Ani v třetím úseku se pořadí neměnilo, jen časové rozdíly byly jiné. Na druhé příčce Vasiljev si připsal ztrátu 4.14 minuty, třetí Domzala 4.55, čtvrtý Novikov 5.16 a pátý Zapletal 10.13 minut. Pořadím ale pořádně zamíchala poslední etapa, v níž po poruchu převodovky odstoupil vedoucí Lauronen a na první příčku se v tu chvíli posunul Vasiljev. Ale asi sto kilometrů před cílem „šel přes střechu“ a skončil v příkopě. Za pomoci soupeřů sice dostal auto na kola, ale do cíle zkoušky dorazil jako dvanáctý s takřka hodinovou ztrátou.

Zapletal druhý

Nejlepší čas zajel Novikov o pouhou minutu rychleji než Zapletal. Třetí Khoroshavtsev si připsal na své konto tři minuty a čtvrtý Domzala skoro čtyři. Potíže konkurence sice vynesly Poláka na první místo, ale cesta k životnímu úspěchu byla hodně trnitá. „Trefili jsme skálu a udělali dva defekty pneumatik. Potom se nám povedlo dojet Novikova, který nás nechtěl za žádnou cenu pustit před sebe. Musel jsem zastavit, protože kvůli sněhové tříšti nebylo nic vidět,“ líčil Polák situaci. Ale ani v cíli nemohl slavit vítězství. Až teprve po závěrečné technické kontrole, která u speciálu G-Force Andreje objevila větší zdvih pérování a nejrychlejší muž soutěže Andrej Novikov byl diskvalifikován. Mirek Zapletal s Markem Sýkorou skončili na krásném druhém místě, šest minut před Khoroshatsevem s BMW X3. Další pěkný úspěch po druhém místě v Africa Eco Race na úvod sezony. „Rozhodl jsem asi až deset dní před závodem, že bych rád jel všechny soutěže zatím až po Kazachstán. V Rusku jsem startoval už popáté, ale letos nám přálo počasí, teploty do minus patnáct, ani nesněžilo a ani obleva. Snažili jsme se jet celou soutěž svoje tempo a zbytečně neriskovat. Dva roky jsem na sněhu nejel. Naše taktika se ukázala jako správná, protože soupeři se dostávali do problémů a my měli malou rezervu. Druhé místo, na které jsme poskočili ze čtvrtého, je skvělé a startovat v Rusku se ukázalo jako dobré rozhodnutí. Loni jsem říkal, že bych se chtěl do Ruska vrátit. Moje emoce v cíli jsou samozřejmě pozitivní, takže říkám znovu: Chci do severního lesa přijet znovu i za rok,“ řekl Miroslav Zapletal.

Ze sněhu do písku

Z chladného Ruska se Světový pohár přesunul do dubajského písku opět s česko-slovenskou posádkou Mirek Zapletal a Marek Sýkora na startu. Konkurence byla přeci jen o něco větší, ale jednoznačným favoritem byl Nasser Al-Attiyah. S Toyotou Hilux vyhrál jasně všechny speciálky, přičemž první dvě byly dlouhé 82 a 91 kilometrů a třetí vznikla spojením obou dvou. A ve všech bylo pořadí na prvních třech místech stejné. Druhý dojížděl pravidelně Al Quassimi s Peugeotem 2008 DKR a třetí Abu Issa s Mini 4All Racing. Neztratil se ani Mirek Zapletal, jenž si připsal pátý, třetí a šestý nejlepší čas. Čtvrtou příčku se mu sice nepodařilo v závěru udržet a skončil pátý, což je další výborný výsledek. „Protože jsem chtěl startovat hned v Dubaji, tak jsme museli auto během tří dnů přepravit z Ruska do Itálie. Trať byla písečná, ale bez větších dun a spíš rychlejší. Řekl bych hodně dobrý trénink před soutěží v Abu Dhabi, která bude mnohem delší a také duny vyšší. Čtvrtou příčku jsme bohužel neudrželi, ale skončit ve světovém závodě v TOP5 v náročné konkurenci, je dobré,“ řekl po soutěži Mirek Zapletal. Smolařem byl Holanďan van Loon, který hned po první speciálce nabral výše než hodinovou ztrátu, kterou v další ještě navýšil, a k lepšímu než 22. místu mu nepomohl ani čtvrtý nejlepší čas, jen deset minut za Al-Attiyahem, v posledním měřeném úseku.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík