Tři soutěže, tři vítězové

Přestože se Švédská rallye jezdí na sněhu a ledu, tak na rychlostních zkouškách dosahují jezdci často neuvěřitelných průměrných rychlostí. Rekord z letošního roku drží Ott Tänak, když 31 kilometrů projel za 13 minut 45 sekund a 5 desetin, tedy průměrem 137 km/h.

Jen co začaly platit nové technické předpisy pro kategorii WRC, automobily se staly atraktivnější a soutěže vyrovnanější, tak FIA vydala k pořadatelům všech soutěží doporučení, aby své zkoušky přehodnotili a případně upravili. Zatím máme odjety tři soutěže – Rallye Monte Carlo, Rallye Švédsko a Rallye Mexiko a pokaždé se do listiny vítězů zapsal jiný automobil. Poprvé Ford, podruhé Toyota, potřetí Citroën…a teď je řada na Hyundai. Ale ten díky Thierry Neuvilla měl k vítězství hodně blízko jak v Monte Carlu, tak i ve Švédsku. Pokaždé rozhodla fatální chyba jezdce v samém závěru. Ve Švédsku vedl Neuville hned od první zkoušky až do patnácté, když vyhrál šest zkoušek a statečně odrážel útok domácího Jari Matti Latvaly s novou Toyotou Yaris WRC. Fin se blýskl sice jen dvěma vyhranými zkouškami, ale držel si druhou pozici se čtyřiceti sekundovou ztrátou. Třetí v pořadí po čtrnácté zkoušce Tänak měl s Fordem Fiesta WRC na kontě čtyři výhry a ztrátu necelých padesáti sekund. V pořadí patnáctá zkouška se stala osudnou proto Neuvilla, který opět chyboval (na super speciálce poškodil kolo) a do vedení se k radosti skandinávských diváků dostal Latvala, vyhrál tři zkoušky a mohl slavit další úspěch po druhém místě v Monte Carlu. Tak rychlé vítězství nové Toyota Yaris WRC asi nikdo moc neočekával.

Mexiko pro Meeka

Mexická rallye měla hodně netradiční začátek. Pořadatelé chtěli připravit něco extra, ale nakonec se jim to trochu vymklo z rukou. První dvě zkoušky se uskutečnily v hlavním městě Mexiko City, kam přiletěly letadlem z Léonu, vzdáleném takřka čtyři stovky kilometrů. Speciálka mezi umělými zábranami, kolem balíků slámy a okořeněná jedním skokem nebyla právě dvakrát atraktivní. Obě vyhrál Juha Hänninen s Toyotou Yaris WRC, poprvé před Meekem s Citroënem WRC, podruhé před Tänakem s Fordem Fiesta WRC. Ale cesta zpět se zdržela kvůli dopravní nehodě a první dvě zkoušky musely být zrušeny. První etapa se pak odehrávala ve znamení souboje mezi Meekem, který vyhrál dvě zkoušky, stejně jako Neuville, zatímco Evans jednu. Vedl tedy Meeke před nenápadně, ale přitom rychle jedoucím Ogierem s Fordem Fiesta WRC, který předstihl Neuvilla, čtvrtou příčku si držel Hänninen, pátý byl Tänak. Další den začal nejlépe Sordo s Hyundaiem, ale pak se o vítězství ve zkouškách podělili Neuville, Ogier (dvakrát), Meeke, Tänak a Evans (2x). Tak vyrovnaný je současný světový šampionát WRC. Do posledních dvou zkoušek nastupoval Kris Meek s takřka čtyřiceti sekundovým náskokem a zdálo se, že vítězství mu již nemůže uniknout. Třetí Neuville ztrácel půldruhé minuty, čtvrtý Tänak dvě a půl minuty. Meek je však „muž činu“ a svému týmu i příznivcům připravil infarktový závěr. Zhruba pět set metrů před cílem vyjel z tratě, a místo aby ji kopíroval a zase se vrátil, tak zazmatkoval a kličkoval mezi zaparkovanými auty diváků. Asi u něj stáli všichni svatí, protože před Ogierem vyhrál o třináct sekund. Kris Meeke: „Myslím, že jsem ten příběh vykládal už snad stokrát… Jsem rozzlobený sám na sebe, jakou jsem udělal chybu. Auto bylo příliš široké po značné kompresi a měli jsme ještě velké štěstí. Rychle jsem se chtěl vrátit na trať, protože jsem věděl, že můžu vyhrát. Co je hlavní: ukázali jsme, jaký má potenciál Citroën C3 WRC tím, že jsme vyhráli první rally.“

Škoda a Tidemann vítězně

Ani v jedné soutěži nechyběla na startu tovární Škoda Fabia R5 a pokaždé na nejvyšší příčce kategorie WRC2. V obou případech se o to zasloužili Pontus Tidemann a Jonas Andresson. Navíc ve Švédsku dojeli devátí celkově, v Mexiku jen o místo hůř. Švédská rally byla jednou z nejrychlejších soutěží na sněhu a ledu v historii mistrovství světa. Tidemann se před domácím publikem představil v tom nejlepším světle. Po opatrném startu převzal vedení na čtvrté zkoušce a náskok postupně zvyšoval. Rozhodl pro sebe deset ze 17 měřených úseků a s náskokem 51,8 sekund na druhého Fina Teemu Suninena. Třetí místo obsadil po úžasném výkonu Ole Christian Veiby s vozem ŠKODA FABIA R5 soukromého týmu. „Fantastické: je to zatím vrchol mé kariéry. Díky mému prvnímu domácímu vítězství na Švédské rally ve WRC 2 se mi splnil sen. Loni nám vítězství uniklo těsným rozdílem 14,7 sekund, o to je tento úspěch sladší,“ prohlásil Tidemann. Mexická rally byla naopak skutečným testem odolnosti. Z asfaltových silnic v hlavním městě se vyjelo na šotolině až do výšky téměř 2 750 metrů. Po celou soutěž vedl Tidemann souboj o vítězství s Ericem Camillim, přičemž se oba několikrát vystřídali ve vedení. Poté, co po oba dva první dny byl na čele Tidemann, převzal v sobotu dočasně vedení Camilli. Ale Švéd se nevzdal a se třemi nejrychlejšími časy za sebou na „Autódromo de León“ v ulicích kolem servisního parkoviště se opět dostal na první místo ve WRC 2. Do obou posledních rychlostních zkoušek nastupoval s drobným náskokem 2 sekund a ukázal pak veškeré své umění. Na zkoušce „La Calera“ v délce 32,96 km byl o 22,5 s rychlejší než Camilli a rozhodl. Udělal tak další důležitý krok v cestě za titulem WRC2.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík