Z prachu a kamení

Mezi jezdci se traduje, že kdo nejel autokros v Nové Pace, nejel vlastně nikdy autokros. A něco pravdy na tom určitě je. Nová Paka, respektive Štikovská rokle jsou Mekkou autokrosu. První závod se tady jel už v listopadu 1971, a dodnes jich bylo víc než šedesát.

A proč právě Nová Paka? Většina evropských závodů se dnes jezdí prakticky na rovině, snad jen v německém Matschenbergu je ještě kopec a v Přerově, kde se uskutečnil v roce 1969 náš vůbec první autokros a který je rovněž v kalendáři ME. Převýšení, jaké najdete v Nové Pace, není na žádné jiné evropské trati. Startuje se z asfaltu do pravé zatáčky, kde bývá hodně těsno, následuje prudký výjezd do kopce zakončený horizontem a pravou zatáčkou. „Tady musíme stoprocentně spoléhat na práci traťových komisařů, protože nic nevidíme a jedeme naplno,“ říká Václav Fejfar, čtyřnásobný mistr Evropy. Trať hned zase klesá prudce dolů „na srdce ke sloupu“, následuje levá a po krátké rovině mírně do kopce k místu zvaném „u studánky“, poté krátký sjezd dolů a výjezd nahoru, kousek po vrstevnici a přes ostrou pravou prudce dolů do cíle. Jedno kolo 930 metrů dlouhé s převýšením 37,5 metru ujedou ti nejlepší v kategorii Super Buggy za.., což představuje průměrnou rychlost…. Oficiální Mistrovství Evropy se pořádá od roku 1981, když se navázalo na Evropský pohár, jehož první ročník vyhrál v roce 1977 rakouský jezdec Karl Singer. Od té doby získali naši jezdci v nejsilněj ší divizi devět titulů, o které se zasloužili Petr Bartoš se čtyřmi a po jednom Jiří Bartoš, Karel Havel, Roman Keřka, Bohumil Křesťan a Jaroslav Hošek. Prvním naším šampionem se stal Karel Havel a poslední titul získal zatím Petr Bartoš v roce 2007. Od té doby se žádnému z našich jezdců nepoda řilo vystoupat na nejvyšší pozice. Trochu jiná je situace v divizi 1600, která je součástí ME od roku 1997 (od roku 1990 jako D3A), a tady se o tituly zasloužili Ladislav Hanák (3), Petr Turek (2), Václav Fejfar (2), Vít Nosálek (1), Oldřich Musil (1) a vloni k němu měl hodně blízko Petr Nikodém, letos největší aspirant na nejvyšší příčku. Divize cestovních automobilů Touring autocroos, která je v poslední době záležitostí převážně českých jezdců, získala tři tituly – Václav Fejfar dva a Ota Výborný jeden. Nejmladší jezdci se utkávají od roku 2011 v Junior Buggy, které prosadila do ME právě Česká republika. První dva tituly vybojoval Jakub Kubíček, poté se prosadil Filip Šmíd a v posledních dvou letech byl nejúspěšnější Milan Vaněk. V současné době se autokros v Super Buggy i divizi 1600 hodně vyrovnal a šanci uspět má v kaž dém závodě několik jezdců. V krá lovské čtyřlitrové divizi, která v každém závodě nabídne ten správný adrenalin, vládne od roku 2011 nepřetržitě Bernd Stubbe z Německa. Navázal tak na úspěchy svého krajana Willy Rösela, pětinásobného šampiona z první poloviny osmdesátých let a trojnásobného vítěze Evropského poháru. Kromě Stubbeho a jeho krajana Andre Hinnenkampa se pravidelně prosazují Francouzi Thomas Anacleto a Johny Feuillade, Holanďané Wiely Albers, Mike Bartelen (3. místo), Terry Callaghan, vloni se k nim přidal Litevec Ervin Grencis (2. místo). V divizi 1600 se zpravidla odehrá vá německo-francouzsko-český souboj, z něhož vyšel vloni nejlépe Florent Tafani před Petrem Nikodémem a Stevenem Laubachem a Víťou Nosálkem. Přední příčky pravidelně obsazují také Rene Mandel, Jerome Makhlouf, Mario Hanneke nebo Kevin Peters. Na pohled by se mohlo zdát, že nejlevnější na závodění je divize Touring autocross, ale opak je pravdou. Jak nám vysvětlil Václav Fejfar, nejjednodušší je postavit buggy, kde „svaříte pár trubek, seženete motor “ a můžete jet. Naproti tomu u cestovního automobilu jste omezeni karoserií, do které se musí „všechno vejít“. Proto také v posledních letech ubylo výborných zahraničních jezdců, kteří jako Italové nebo Francouzi dávají přednost domácím šampionátům. Trojnásobný šampion Maďar Tamas Karai přešel do rallycrossu a vymizel i výtečný Litevec Paulius Pleskovas. Naším nejúspěšnějším jezdcem je bezpochyby Václav Fejfar, mistr Evropy 2012 a 2016, dále čtyřikrát druhý. V roce 2015 došlo ke změnám sportovních řádů, které závody ještě více zatraktivněly. V každé divizi se jedou tři rozjížďky, z nichž postoupí prvních dvacet do dvou semifinálových jízd a z nich poté po pěti do finále. Jezdci sbírají body jak po rozjížďkách, tak i po finálové jízdě. Celkovým vítězem se tak může stát jezdec, který nevyhraje finále. Pokud jste ještě nikdy evropský autokros neviděli, potom neváhejte a přijeďte se o prvním červencovém víkendu do Nové Paky podívat. Atmosféra v rokli se nedá srovnat s žádným jiným motoristickým sportem u nás a mnohatisícové návštěvy nejsou ničím zvláštním. A z diváckého svahu vidíte prakticky nějakých osmdesát procent tratě. Evropskou špičku můžete vidět ještě… srpna v Přerově.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík