Splašené americké bestie s názvem Trophy Truck

Než do Evropy přišlo závodění ULTRA4, měli jsme sklony myslet si, že Land Rover na terénních gumách a s navijákem je drsný offroad. V západních státech USA se ale jezdí závodní série, jejíž vozy zastíní svým výkonem i monoposty Formule 1 a která nabízí působivější podívanou než snad všechny ostatní odvětví motorsportu.

Slova nedokážou vystihnout, jaké je vidět jedno z těchto aut ujíždět vrtulníku na trase, kterou byste se svým Land Roverem projížděli na redukci. Takže doporučuji strávit pár minut na YouTube a zadat „trophy truck“. Aby si poradili s náročnými tratěmi v mexické a americké poušti, vyvinuly se Trophy Trucky díky velmi volným pravidlům za posledních 40 let v mohutné osmiválcové bestie o ohromujícím výkonu 900 koní. Výkon ale není to hlavní, co je odlišuje od všech ostatních aut. Mnohem víc jde o nastavení podvozku. Aby se vyrovnaly s „hupy“ (dlouhými terénními vlnami v písečných tratích) a neustávajícím sledem hlubokých děr, mají tyto systémy zdvih až jeden metr. Například v závodě Baja 1000 tak dokáží zvládnout pekelné tempo po celých 1000 mil (1609 kilometrů).

Pohon všech kol!

Právě tato nutnost obrovského zdvihu také odkázala všechny špičkové třídy trucků a jen o málo méně schopné buggy na pohon pouze zadní nápravy. Kompromis mezi trakcí a zdvihem se vždycky přiklonil na stranu podvozku. Navrhnout poháněnou přední nápravu, která by si dokázala poradit s tak extrémními úhly, bylo daleko mimo možnosti i těch nejlepších konstruktérů a výrobců. Až dosud. Teď se pouště USA a Mexika změní podobným způsobem, jako když Audi před více než generací vtrhlo na scénu světových rallye. Gieser Brother Racing, jeden z největších a nejúspěšnějších výrobců Trophy Trucků v Americe, pracoval na konceptu 4×4 po celé roky. Nechtěli ale jen předvést technologii, chtěli dokázat, že to jde. A udělali to tak, že vyhráli závod Parker 400. Bylo to poprvé, kdy 4×4 truck vyhrál od… no, vlastně co si kdo pamatuje. Dává to smysl, protože s pohonem všech kol máte výhodu větší trakce v téměř každé zatáčce a zvláště v těch pomalejších. Cenou za to však samozřejmě bude horší rejd, protože čím více jsou ramena podvozku nakloněná, tím hůře se zatáčí. Trik byl v tom, najít perfektní kompromis mezi zdvihem podvozku a rejdem řízení. Vývoj takového systému byl velkou investicí, takže jsme museli mít velkou důvěru v jeho výhody, ale vyhráli jsme tím, že jsme posouvali hranice technologie.

Limitem je vnější čep.

Řekl bych, že při správném zacházení nabízí 4×4 výhodu na všech typech tratí a terénu. Je za to však nutné zaplatit omezením maximální rychlosti, které je největší nevýhodou této koncepce. Mnohem citelnější je to samozřejmě na rychlejších závodech, jako je Baja 1000, která je zároveň největším podnikem roku. Vlastně to byl právě úspěch závodu Baja, který odstartoval všechny ostatní podniky a série jako SCORE nebo Best in the Desert. Pár dalších velkých týmů vyvíjí vlastní systémy, ale to, jak přesně funguje řešení od Geiseru, je pochopitelně stále pečlivě střežené tajemství. Alespoň však máme díky našim přátelům z Mad Media skvělou sadu fotek, nad kterými můžeme slintat. Nejenže laser racing dokázali přijít se schopným designem, ale vyhráli také závod. Stejně jako u všech ostatních trucků jsou i v tomto případě všechny díly vyrobeny na špičkových, počítačem řízených strojích, které vyrábí každý díl s vojenskou přesností. Ale i když je to pro 4×4 magazín očividně velmi zajímavá koncepce, jsou důvody, proč funguje o tolik lépe než dřívější varianty stále přísně chráněným tajemstvím. Takovou výhodu je pochopitelně nutno chránit, takže nemůžeme napsat podrobný technický článek. Můžeme se ale věnovat jeho prvnímu velkému závodu Baja 1000, který je skvělou výmluvou, proč použít ohromující fotky z mexických pustin. Pouštní závodění je tak neuvěřitelně náročné, že vyvinout takový systém trvalo 40 let.

Prvním bylo Bronco

Průlomová novinka. Někteří z vás jsou možná dost staří, aby si pamatovali dobu, kdy Audi vstoupilo do rallye. Poslední auto s pohonem jedné nápravy, které vyhrálo rallye? Lancia 037. První vůz s pohonem všech kol, který vyhrál velký terénní závod, byl Ford Bronco, který postavil Bill Stroppe a na 1969 NORRA Mexican 1000 s ním závodil Rod Hall. Rod se stal celkovým vítězem závodu a porazil motocykly o téměř 10 minut. O 50 let později se pohon všech kol vyvinul v toto… Tohle je Rigid Industries Unlimited Trick Truck, postavený firmou Geiser Brothers. Závodí s ním mladý offroadový závodník Justin Matney a přináší s ním novou éru evoluce a vynalézavosti. Stejně jako jeho sourozenci s pohonem jedné nápravy je i tento truck od základu postaven za využití špičkových, počítačem řízených strojů, které vyrábí každý díl s vojenskou přesností. Pohání ho stejně monstrózní motor, jako většinu jeho konkurentů, s maximální rychlostí téměř 230 km/h.

Metrové výmoly jako nic

Tím skutečně pozoruhodným na těchto strojích jsou však podvozky. Dokáží si poradit s metrovými výmoly a dírami bez zpomalení – právě díky jedinečné konstrukci podvozku. Kombinace masivních tlumičů těchto terénních vozů s pohonem všech kol může představovat budoucnost pouštního závodění. Pohon všech kol byl součástí terénních závodů už od jejich počátků. Ale jak se za posledních dvacet let vyvíjely trucky nejvyšší třídy Unlimited, staly se z nich démoni s pohonem zadních kol. Za poslední čtyři dekády se výrobci i týmy snažili postavit pohonné ústrojí s náhonem na všechna čtyři kola, které by vydrželo neuvěřitelné nároky pouštních závodů. Až začátkem roku 2016 se však tento nově vyvinutý Trick Truck stal skutečností, a vítězstvím ve svém prvním závodě dokázal, že jde o použitelnou koncepci. Nabízí obrovské výhody v akceleraci ze zatáček a preciznosti. Mohl by tak navždy změnit svět pouštních závodů.

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 40 posts and counting. See all posts by SUV Magazín