Tým Peugeot na Dakaru – Den po dni k úspěchu

Třicet let od svého prvního vítězství v Rallye Dakar v roce 1987 Peugeot v letošním ročníku v Jižní Americe opět demonstroval své kvality a obsadil první tři místa, když loňské prvenství obhájili Peterhansel a Cottret. Ze čtyř továrních Peugeotů nedojel pouze Carlos Sainz pro havárii. Cesta k úspěchu ale tak jednoduchá nebyla, jak by se mohlo na pohled zdát.

Opatrný vstup (I)

Sébastien Loeb

„Všechno je v pořádku, ale etapa byla poměrně složitá, což tak nesedělo mému stylu jízdy. Ani terén autu docela nevyhovoval. Trať byla rychlá, velmi úzká a dost hrbolatá, s pár nástrahami a několika odvodňovacími rigoly. Rozhodl jsem se neriskovat a jet opatrně.“

Cyril Despres

„Prožili jsme intenzivní den. Toto je můj 17. Dakar, ale co paměť sahá, tak dnešní jízda byla určitě jedním z nejnáročnějších startů. Během prvních tří kilometrů se dalo snadno ztratit hodně času, protože cesty byly velmi klikaté a poškozené deštěm. Hlavní věcí bylo zůstat soustředěný. Myslím, že čtení terénu bude jedním z největších problémů. Důležité je zachovat chladnou hlavu, abychom se nedopustili žádných chyb.“

Stéphane Peterhansel

„Dnešní krátká zkouška mi připomínala brazilskou Rallye Sertoes. Pojal jsem ji opatrně, protože naposledy jsem závodil před půl rokem. Nebylo snadné dostat se do tempa a necítil jsem se úplně uvolněně. Tratil jsem hodně času. Zítra se musím probudit. Nepomohlo mi ani jet jako první, protože jsem jel v kolejích vyrytých čtyřkolkami.“

První vítězství (2)

Sébastien Loeb

„Etapa byla rychlá, ale z hlediska řízení ne moc zajímavá. Zahrnovala spoustu dlouhých rovinek, které občas vystřídala zatáčka. Všechno se pro nás vyvíjelo dobře. Žádné problémy, jen posledních zhruba 70 kilometrů jsme strávili v prachu od De Villierse. Máme na kontě první letošní vyhranou etapu. Terén se zdaleka nepodobal tomu, co přijde později. Dokázali jsme se vyrovnat s horkem, které ale bylo snesitelné. Dokonce jsem v jedné chvíli vypnul klimatizaci, abych získal větší výkon.“

Stéphane Peterhansel

„Tato zkouška rozhodně nebyla lehká. O řízení jako takové moc nešlo, ale na několika místech jsem musel brzdit z 200 na 50 km/h. Hodně času jsme ztratili v prachu od jiného vozu, ale jsme v pořádku. Zítra začneme stoupat do větší výšky a navigace bude nejspíše složitější. Chceme se posunout v pořadí.“

Cyril Despres

„Poté, co jsme přišli o anténu Sentinelu, jsme se snažili jet na jistotu. Na posledních zhruba 40 kilometrech jsme neměli jak upozornit motocyklisty, že jedeme těsně za nimi, čímž jsme ztratili spoustu času. Podařilo se nám ale před ně dostat, aniž bychom riskovali. Mít na konci zkoušky ztrátu 10 minut není konec světa. To, co jsme zatím zažili, se velmi liší od toho, co nás čeká. Dakar je soutěž, kterou je potřeba vnímat jako celek.“

Cesta k výšinám (3)

Stéphane Peterhansel

„Team zaznamenal skvělý výsledek a s Jean-Paulem jsme vyhráli etapu. Dvě Toyoty musely zastavit, což nám poněkud usnadnilo situaci. Neměli jsme žádné problémy a navigace byla perfektní.“

Sébastien Loeb

„Zkoušku jsme přežili beze šrámů s výjimkou defektu pneumatiky poté, co jsem v druhé části najel do zakrytého kamene. V té chvíli jsme dojeli Nassera Al Attiyaha, ale pak už jsme ho neviděli.“

Cyril Despres

„Dnešek pro nás nezačal dobře. Při vyjíždění z řeky jsme v prachu narazili na kámen. To nás zpomalilo. David při navigaci odvedl dobrou práci a udržovali jsme slušné tempo až do chvíle, kdy na konci první části zatuhlo řízení kvůli poškozenému chladiči s hydraulickým olejem. Museli jsme jej provizorně opravit. Přišli jsme o dvě minuty kvůli zpožděnému průjezdu kontrolou na startu do druhé části.“

Příjezd do Bolívie (4)

Cyril Despres

„První část etapy byla složitá s hustým podrostem, v němž bylo obtížné sledovat trať. David odvedl vynikající práci při navigaci, když se nedopustil žádné chyby. Pak jsme po většinu dne jeli za Carlosem Sainzem, což nám pomohlo udržet dobré tempo. Vítězství v etapě má mimořádnou chuť poté, co jsme strávili dva a půl roku zápasením s jízdou na čtyřech kolech!“

Stéphane Peterhansel

„Duny byly tvrdě upěchované, takže nepředstavovaly velký problém, ale trochu jsme zabloudili právě při přejíždění na pohyblivější terén. Zapadli jsme do velké díry, poškodili řízení a přední kolo. Sice šlo o malou navigační chybu, ale stála nás hodně. Soutěž však ještě nekončí. Dobrá, nejsme ve vedení, ale nejsme moc pozadu a je před námi ještě dlouhá cesta.“

Sébastien Loeb

„Den byl náročný den a jsem rád, že jsme dojeli do cíle. Bylo krásným překvapením zjistit, že Cyril byl dnes nejrychlejší. Ráno byl nejdále za námi, což znamená, že si stále více méně konkurujeme, a to navzdory problémům, které jsme zažili. Stáli jsme asi půl hodiny, když auto najednou zastavilo. Poté, co jsem resetoval systém, jsme se opět rozjeli, ale záhy zastavili podruhé. Odstranili jsme zadní kryt a pokusili se o opravu. Vstříknutím penetračního oleje jsme se opět rozjeli. Zdržení nebylo velké, ale jsem zklamaný, třebaže je před námi ještě dlouhá cesta.“

Peugeot ovládl stupně vítězů (5)

Sébastien Loeb

„Dnešní etapa byla i kvůli náročné navigaci obtížná. Odstartovali jsme dobře, ale stejně jako ostatní jsme v závěrečné třetině zabloudili a přišli o náskok ve vedení, který jsme do té doby vybudovali. Přesto jsme byli stále nejrychlejší.“

Stéphane Peterhansel

„Ráno pršelo, ale etapa byla krásná, třebaže technicky náročná a místy trochu blátivá. Také navigace byla složitá a vypadá to, že všichni zabloudili, ale naše chyby nás nestály příliš mnoho času. Soutěž jedeme teprve pět dnů a v čele se již vystřídaly čtyři různé posádky, ačkoli vždy s poměrně malým náskokem. Je krásné stanout v této etapě v čele, ale nikdo by z toho neměl příliš mnoho vyvozovat.“

Cyril Despres

„Jeli jsme slušným tempem na tratích ve stylu WRC, což není pro bývalého motocyklistu špatné. Pak se navigace ztížila a minuli jsme jednu směrovku. Vrátili jsme se na správnou trasu ve stejné chvíli jako Stéphane, což nás stálo několik minut a také místo v čele soutěže. V tuto chvíli se obávám, jak zvládneme sobotní zkoušku vzhledem k dešti.“

Peugeot udává tempo (7)

Stéphane Peterhansel „Etapa nebyla snadná se spoustou navigace. Místy byl měkký písek, ale žádné opravdu velké duny. Kvůli vysoké nadmořské výšce jsme měli menší výkon, ale zase výhodu, že jsme jeli ve stopách Sébastiena a Naniho a nedopustili jsme se žádné chyby. Je to naše druhé vítězství v etapě. Uvidíme, jak se vše vyvine. Zítra vyjedeme na trať jako první, což nemusí hrát nezbytně v náš prospěch. Ale ještě předtím prověříme, zda je s vozem vše v pořádku, a to bez přítomnosti mechaniků. Jedním z našich úkolů je prohodit přední a zadní kola.“

Sébastien Loeb

„Navigace v dunách byla v úvodu obtížná a některé ukazatele se nacházely těžko. Moc jsme nebloudili, a pokud se tak stalo, rychle jsme našli správnou trasu. Nevím, jak se dařilo ostatním, neboť nás nikdo nepředjel, což je pozitivní. Byl to ten typ zkoušky, který Stéphanovi velmi vyhovuje, takže si nemůžeme stěžovat.“

Cyril Despres

„Ztratili jsme trochu času, přestože jsme neměli žádné velké problémy, možná s výjimkou chyby, kdy jsme v terénním úseku sjeli z trasy a museli ujet 11 km vysokou trávou. Seb a Stéphane si vedli skvěle. Při projíždění husté velbloudí trávy jsme přišli o kus zadní části karoserie. Nebyl to zrovna dokonalý den, ale nedělám si s tím hlavu.“

Maratonská etapa podruhé (8)

Sébastien Loeb

„Při noční přestávce v Uyuni jsme na voze museli sami pracovat. Pomáhal jsem Danielovi až do zhruba 23 hodin, pak jsem šel spát. První část etapy se pro nás vyvíjela dobře. Projížděli jsme až 600 metrů dlouhými úseky stojící vody. Stéphane byl v počáteční části o něco rychlejší než my, ale my jsme měli navrch od chvíle, kdy se terén změnil na obvyklejší tratě. Snažili jsme se získat větší náskok, ale asi 80 km před cílem jsme u brodu prorazili pneumatiku o skrytý kámen. Etapu jsme nakonec stejně vyhráli a vedeme. Ve čtvrtek vyjedeme na trasu jako první. Doslechli jsme se, že navigace bude znovu obtížná, možná ještě obtížnější. Stále bojujeme, a to se počítá, třebaže Stéphane není daleko za námi. Vede si dobře, a tak se musíme maximálně snažit a nedopustit se žádných chyb. Daniel má nyní dobrý přehled při čtení itineráře, a to i na terénních úsecích.“

Stéphane Peterhansel

„Nebyl to pro nás úplně bezproblémový den. Defekt pneumatiky po ujetí asi 120 km nás stál tři minuty a Sébastien nás předjel. Jeli jsme za ním a drželi se pouze dostatečně daleko od prachu, který se zvedal za jeho autem. V cíli jsme ztratili více než tři minuty. I tak mám z mého času radost, protože asi 300 km dnešní zkoušky vedlo po trati ve stylu WRC. Nejsme již v čele, ale ztráta není velká a může se stále stát cokoli. Sébastien Loeb ví, jak se vypořádat s tlakem a udržet si vedení, ale my se budeme maximálně snažit, abychom ve zbývajících etapách byli nejrychlejší. Všechny tři Peugeoty jsou opět na provizorních stupních vítězů, což je výhodná pozice. Jsem zklamán, že byla zrušena středeční zkouška „Super Belén“ – byl by to pro nás dobrý test a šance znovu zaútočit.“

Cyril Despres

„Minulou noc jsme se museli vypořádat s opravou zavěšení kol. Rozhodl jsem se, že bude moudřejší vyměnit celý díl, a proto jsme šli spát dost pozdě. Přesto jsme ráno byli v dobré formě. Drama přišlo, když jsme ve stojaté vodě dostali aquaplaning. Voda otevřela Davidovy dveře a dostal nečekanou sprchu! Ve druhé části sekce, která byla víc ve stylu WRC než terén, který by nám vyhovoval, jsme neměli žádné problémy. Vyjížděli jsme šest minut za Nani Romou, ale dojeli jsme čtyři minuty před ním, takže jsme s dnešním dnem spokojeni.“

Opět první tři místa (10)

Stéphane Peterhansel

„Dnešek byl hodně těžký. V obtížné navigaci a v bludišti vyschlých říčních koryt se ztráceli všichni. V jednom místě jsme zabloudili a najednou proti nám vyjel motocyklista opačným směrem. Vynořil se z křovin a já okamžitě brzdil. On také, ale upadl, my do něj narazili a skončil pod autem. Viděli jsme, že je při vědomí, ale vypadalo to, že má zlomenou nohu. Zůstali jsme s ním do příletu vrtulníku. Po rozjetí jsme se chvíli nemohli soustředit a najít slušné tempo. Naštěstí jsme nezabloudili tak moc jako ostatní. V cíli přihlédli k času, který jsme věnovali motocyklistovi, a byl nám přidělen nejrychlejší čas. Vrátili jsme se do vedení, což je vítaný vývoj před dvěma dalšími dny, které zbývají do cíle.“

Sébastien Loeb

„Čtyřikrát jsme se ztratili. Sjeli jsme do malého údolí, ale pak jsme zjistili, že cesta nebyla správná. Na několika místech jsme ztratili čas. Některé kontrolní body nás nutily projíždět terénem, jenž skutečně nebyl pro tento typ vozu vhodný. Místy se dokonce nedalo projet. V druhé části zkoušky jsme si vedli mnohem lépe. Stále máme o co bojovat a může se stát cokoli. I bez potíží, do nichž se dostal Stéphane, to nebude snadné, zejména když zítřejší zkouška začíná opět v terénu.“

Cyril Despres

„Zrušení středeční etapy trochu narušilo náš předchozí rytmus. Přesto jsme dnes dokázali docela tvrdě zabrat. Měli jsme pocit, že bude složité najít správné ukazatele a vhodná místa, kudy se vyškrábat z některých říčních koryt. V úvodní části zkoušky David odvedl vynikající práci. Potom jsem se nesnažil jet tak rychle jako týmoví kolegové, a tak jsme skončili s menší ztrátou za nimi.“

Těsný souboj (11)

Sébastien Loeb

„Náš den začal skvěle. Uvědomovali jsme si, že terén je pro nás příznivý a snažili jsme se snížit ztrátu na Stéphana. O výhodu jsme přišli v okamžiku defektu pneumatiky v první zatáčce druhé části zkoušky. Nadále jsme jeli naplno a dokončili zkoušku v prachu za Stéphanem. Pak už bylo naším cílem vyhnout se jakémukoli riziku a dojet s jistotou do cíle.“

Stéphane Peterhansel

„Náš souboj se Sébastienem byl hodně těsný. V první části zkoušky jsme přišli o svůj náskok, ale Sébastienův defekt pneumatiky nám umožnil dohnat čas. Zítřejší poslední zkouška soutěže je poměrně krátká. Dnes večer si připravíme strategii. Může se stát cokoli, ale cítím se jistý.“

Cyril Despres

„Pro nás poklidný den. Ráno jsme vyjeli s velkým náskokem před vozem na čtvrtém místě a naším cílem bylo vyhnout se potížím a dopravit vůz bezpečně do cíle. Máme za sebou poměrně dobrou jízdu a druhá část zkoušky byla zajímavá. Začal jsem se dokonce cítit jako jezdec WRC!“

Mise splněna: cíl (12)

Stéphane Peterhansel

„Je to velkolepé vítězství pro Peugeoet a jsem nadšený z výjimečného vozu. Byl jsem rád, že šéf Bruno Famin nevyhlásil žádné týmové pořadí. Otevřený souboj se tak odehrával až do cíle. Čelili jsme tvrdé konkurenci a to nejen od posádek vlastního týmu, ale také od jiných týmů. Netrvalo dlouho, než se vynořilo počáteční pořadí a brzy zůstali jen čtyři a později dva jezdci usilující o vítězství. Můj souboj se Sébastienem byl vyčerpávající, ale současně jsme si jízdu nesmírně užili. Nikdy to nebylo snadné, protože Sébastien je šampión, je nesmírně rychlý a má spoustu zkušeností s tím, jak si udržet čelní pozici, takže to pro nás nikdy nebylo jednoznačné, jak by se mohlo zdát z malého odstupu, který nás v cíli dělil.“

Sébastien Loeb

„Pro nás výborná soutěž, a i když jsme skončili druzí, od startu až do cíle jsme byli ve hře o vítězství. Po malém problému s motorem, který jsme měli na začátku soutěže, jsme naše úsilí nikdy nevzdali. Bylo to velmi vzrušující, neboť jsme po celou dobu jeli na maximální výkon včetně dvou předposledních zkoušek. Je škoda, že náš souboj skončil více méně po defektu!“

Cyril Despres

„První umístění na stupních vítězů Dakaru na čtyřech kolech v nás vyvolává dojem, jako by začínala nová kapitola naší kariéry. Všichni lidé v týmu po celý rok usilovně pracovali a já jsem na stupních vítězů teprve v třetí účasti na Dakaru v autě. Vůz fungoval skvěle a jezdci před námi, nebyli nikdo menší než Stéphane Peterhansel a Sébastien Loeb, takže není za co se stydět! Pokud bych se chtěl na stupních posunout o jedno nebo dvě místa, potřebuji být rychlejší na všech typech terénu.“

Stéphane „Monsieur Dakar“ Peterhansel

Říká se, že číslo 13 je nešťastné, ale Stéphane Peterhansel to tak určitě nevnímá, protože překonal svůj vlastní rekord a připsal si v Rallye Dakar celkem 13. vítězství (šest na dvou a sedm na čtyřech kolech). Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret předvedli téměř perfektní jízdu a připsali si sedmý společný úspěch. Jean-Paul Cottret vytvořil nový rekord i mezi spolujezdci.

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 40 posts and counting. See all posts by SUV Magazín