Asia Cross Country Rally 2016 – Dvojité vítězství pro Thajsko

Šest dní závodění bylo vyplněno terénním závoděním napěchovaným vzrušující akcí. První dva dny strávila soutěž na území Thajska a na zbývající čtyři se přesunula do sousední Kambodži, kde byla zakončena u legendárního chrámového komplexu Angkor Vat.

Závod Asia Cross Country Rally 2016 startoval z thajského města Pattaya ve středním Thajsku. Týmy z mnoha zemí střední Asie, Japonska a dokonce i z Indonésie a Švédska dorazily již dva dny před oficiálním startem závodu, aby prošly finálním zápisem a technickou přejímkou svých automobilů či motocyklů.

Z Pattaye vedla trasa rallye, prokládaná rychlostními zkouškami, po pobřeží Thajska směrem na jih. Ve městě Koh Kong karavana překročila hranice do Kambodži a potom zamířila do Sihanoukville. Odtud se účastníci vydali zpět na sever a projeli hlavním městem země Phnom Penhem. Potom zamířili ostrým tempem po silnicích přes rýžoviště do oblíbeného turistického města Siem Reap, kde byla poblíž komplexu Angkor Vat, který je největší památkou Kambodže, uzavřena slavnostním ceremoniálem.

Celková délka 2 000 km zahrnovala několik rychlostních zkoušek, připravených pro 48 odvážných jezdců na motocyklech a 20 řidičů rychlých vozů s navigátory. Motocyklová část zaznamenala oproti minulému ročníku 50 % nárůst účastníků, zatímco automobilová sekce za ní stále výrazně zaostává. Všechny týmy z Thajska, Kambodže i z Indie, Indonésie, Japonska, Koreje, Tchaj-wanu a Švédska si však rozhodně šest dní soutěže užily skutečně naplno. Za zmínku také stojí, jak širokou paletu strojů soutěžící osedlali. Jako obvykle byly přítomny japonské stálice od Hondy, Yamahy nebo Suzuki, ale celá řada jezdců používala také motocykly Husqvarna nebo Husaberg ze Švédska, rakouské KTM nebo německé BMW. V automobilové divizi byl nejvíce zastoupený nejprodávanější pickup na thajském trhu, Isuzu D-Max s deseti vozy na startovním roštu. Zároveň s nimi vyráželo na trať pět vozů Toyota Hilux, dvě malé, ale odvážné Suzuki Jimny a masivně upravená Toyota Tacoma. Poprvé se také v terénní rallye objevil indický výrobce Tata se dvěma pickupy Xeon.

Nabité startovní pole

Na startovní listině vidíme loňského vítěze v kategorii motocyklů Jošio Ikemačiho z Japonska a Nuttapona Angritthanona z Thajska s rychlým Isuzu D-Max. Jsou dost schopní na to, aby se postavili borcům ze Švédska? Obhájí Nuttapon svůj titul a naváže na svoje drtivé vítězství i v letošním ročníku Asia Cross Country Rally? Mezi účastníky nechybí ani legenda Dakaru Kendžiro Šinozuka, který je do bitvy opět připraven se svým rychlým a zběsilým Suzuki Jimny. Odpovědi budeme mít za šest dnů.

První den soutěže zahrnoval etapy o celkové délce 248 kilometrů, dlouhou a náročnou trasu z Pattaye do Chanthaburi. Motocykly měly start naplánovaný jako první, s minutovým intervalem mezi jezdci. O hodinu později vyrazily na trať i automobily, oddělené dvouminutovými intervaly. Důvodem jsou ohledy na bezpečnost, protože Asia Cross Country Rally se jede na rychlých zatáčkovitých úsecích a projíždí rýžovými poli, štěrkovými cestami i gumovníkovými plantážemi. Předjíždění je náročné a nebezpečné, protože je cesta často lemovaná příkopy, překračuje malé říčky a projíždí vesnicemi. Kromě toho dali organizátoři jasně najevo, že místní thajské a kambodžské vesnice mají rychlostní limity, za jejichž porušení se budou udílet trestné body. V první den byla trať v podstatě suchá, takže si většina soutěžících stanovila rychlý cílový čas, nicméně i tak museli mít na paměti některé náročné bahnité sekce, které jim Matka příroda vytvořila těžkými dešti z předchozích dní. Na konci dne bylo jasné, že tato etapa byla rychlá. Několik rally jezdců potvrdilo, že jejich maximální dosažené rychlosti se pohybovaly mezi 130 a 150 km/h.

Později večer na hotelovém parkovišti přeměněném v provizorní depo se ukázalo, že rychlostní zkouška byla nejen rychlá, ale také tvrdá k týmům i jejich vozidlům. Některé z týmů utrpěly vážná poškození podvozku svých vozidel. Jejich mechanici museli pracovat celou noc, aby auta připravili na další ráno.

V motocyklové sekci zajel nejlepší čas Jakkrit Chawtale (Thajsko) se startovním číslem 5. První startující Jošio Ikemači (Japonsko) zkazil v první polovině některé zatáčky, ale v druhé polovině úspěšně obhájil druhé místo.

Debut pro Tata Xeon

Debut dvou vozů Tata Xeon nebyl v první etapě bez problémů. Oba vozy utrpěly problémy s horními rameny zavěšení vpravo vpředu a to ještě před polovinou etapy. Dokonce i Kendžiro Šinozuka měl v první den závažné problémy, když se mu utrhl závěs tlumiče pérování. Ale vítězství dne patřilo automobilové divizi. Nikterak překvapivě dosáhli nejlepšího času Nuttapon Angritthanon a jeho kopilot Peerapong Sombutwong ve svém Isuzu D-Max se startovním číslem 101.

Ráno druhého dne začalo deštěm. Trasa měřila 240 kilometrů a vedla z thajského Chanthaburi do Koh Kongu v Kambodži. Ráno začalo čtyřicetikilometrovým přesunem následovaným osmdesátikilometrovou rychlostní zkouškou, po které závodníci zamířili do Kambodži po stodvacetikilometrovém silničním úseku. Důvodem pro krátkou ranní rychlostní zkoušku bylo dostat se včas k hraničnímu přechodu mezi Thajskem a Kambodžou, kde se očekával časově náročný proces kontroly všech dokladů. Naštěstí se hotel, ve kterém týmy trávily noc, nacházel jen půl kilometru za hraničním přechodem. Už brzy tak jeho parkoviště hučelo běžícími generátory, vzduchovými kompresory a ruchem pracujících servisních týmů.

Na této rychlostní zkoušce se temně rudá hlína vinou silných dešťů proměnila v kluzké bahno. To přidělávalo vrásky zejména motocyklistům, kterým se snadno blokovala kola při brzdění nebo sjíždění kopců. Prvních deset míst v sekci motocyklů v tu chvíli držela dvojice thajských závodníků, čtyři jezdci ze Švédska a čtyři Japonci. Ani automobilová divize však toho dne neměla lehký život. Všichni závodníci na špičce nakonec přišli na to, že klíčem je správně a rychle reagovat na měnící se podmínky na cestách s červenou hlínou a štěrkem, asfaltem či travnatým povrchem.

Poprvé v Kambodži

Ve třetí den následovala kopcovitá sekce podél hranic, která se stala první čistě kambodžskou etapou. Její první rychlostní zkouška měřila 77 km a jela se dopoledne, z nížiny směrem do kopců. Odpoledne pak následovala druhá, dalších 77 km v opačném směru (pochopitelně až poté, co všichni soutěžící dojeli prvních 77 km, aby nezávodili čelem proti sobě). Takže celkem na závodníky čekalo 154 km ostré závodní jízdy.

O to více překvapující pro mě bylo, když jeden závodník za druhým hlásil: „Byla to zábava.“ Velká výška jim dala skvělý rozhled po trati, zvláště cestou dolů z kopců. Snadno tak viděli, kam se cesta před nimi stáčí. A kromě toho si mohli od tvrdého boje o sekundy odpočinout pohledem na krásnou vyhlídku. Otevírala se před nimi krajina od Thajského zálivu v dálce až po panenské lesy Kambodži. Dva z motocyklistů to však s rozhlížením možná poněkud přehnali a skončili nehodou. Naštěstí ani v jednom případě nešlo o nic vážného a po opravě mohli oba druhý den pokračovat.

Do problémů se na dvojité 77 km dlouhé etapě dostaly i některé automobilové týmy. Šinozukovo Jimny mělo opět problém s tlumičem, ale tentokrát na zadní nápravě. Závada je donutila dokončit rychlostní zkoušku pomalým tempem. I startovní číslo 123 – Šoji Kacumata (Japonsko) si se svým Isuzu D-Max užil trochu dobrodružství, když následkem únavy materiálu přišli o 1., 2. a 3. rychlostní stupeň a následně přestala fungovat i pětka. Stěží dokončili etapu na čtyřku se zapínáním a vypínáním redukce.

Trasa pro čtvrtý den vedla z přímořského městečka Sihanoukville do Phnom Penhu. V itineráři byly tentokrát dvě rychlostní zkoušky, jedna o délce 31 km a druhá 94 km. Zvláště druhá RZ byla velmi rychlým úsekem, na kterém někteří z účastníků přemýšleli, jestli není nejrychlejším v historii AXCR. Automobilové i motocyklové týmy tu zažívaly vysokorychlostní rallye, kdy průměrné rychlosti snadno překračovaly 100 km/h.

V motocyklové sekci probíhal tvrdý boj. Pozornost si v druhé RZ vysloužil zejména Jošio Ikemači se startovním číslem 1, který vyjel z trasy, když mu výhled zablokoval oblak prachu. Jako správný tvrďák však pokračoval i se zraněnýma rukama a kusem větve trčícím z pravé paže. Po dokončení etapy se mu dostalo ošetření od lékařského týmu v Phnom Penhu, ale nic ho neodradilo od toho startovat i další den. Dalo se čekat, že jeho pravá ruka oteče, ale to není důvodem odstoupit ze závodu. Jiný jezdec zase skončil ponořen v jezírku. Dokázal však sebe i motocykl dostat z vody a po troše údržby vyrazil zpět na trať směrem do hlavního města.

Cesty? Pěšiny!

Brzy ráno v pátý den závodu doprovodila kolonu barevných strojů policie skrz hlavní město Phnom Penh na start rychlostních zkoušek toho dne. První polovina vedla převážně po zemědělských cestách, které v přímkách protínají rýžová pole. Možná ještě trefnější označení než „zemědělské cesty“ by však bylo „pěšiny“. Zvláště náročné byly okamžiky, kdy se dlouhé rovné úseky náhle změnily v téměř pravoúhlé zatáčky. Téměř dokonale suchý povrch navíc vytvořil podmínky ke skutečně vysokorychlostnímu boji. Rychlostní zkouška ve druhé polovině byla nejdelší, která se odehrávala na kambodžské půdě. Právě tato vysokorychlostní část procházela mnoha vesnicemi a plantážemi. Nejlepší čas dne zajel loňský šampion Nuttapon Angritthanon se startovním číslem 101. Druhou polovinu rychlostní zkoušky pak strávil tuhým bojem o vítězství nebo porážku s Tadamicu Nihorim se startovním číslem 111, který jel na Toyotě Hilux Revo.

Původně se tato rally pořádala v období dešťů. Jedním z hlavních témat tedy bylo překonávání mokrých rozbahněných povrchů s terénními vozy. Nicméně při předzávodním průzkumu ve dnech před soutěží nebylo dost deště, což mělo za následek vznik suchých tvrdých výmolů a obrovských děr. Červená zem navíc ztvrdla jako beton.

Cíl u klenotu džungle

V posledním zbývajícím dni Asia Cross Country Rally se závodníci vydali ke chrámovému komplexu Angkor Vat, který je památkou UNESCO. Tajemné město Angkor Vat, které ve svých slavných časech bylo světovou metropolí, a opevněné město Angkor Tom byly překrásným pozadím pro závodní vozy. Tento „klenot džungle“ byl poslední destinací celé rallye. V tento den soutěžící překonávali rychlostní zkoušku o délce jen 51 km a potom si konečně mohli oddechnout s pocitem „dokázali jsme to“. Nejpůsobivějším okamžikem bylo projet „branou vítězství“ v severovýchodní části Angkor Vatu a vjet do Angkor Tom. Když se na slavné ruiny podíváte důkladně a z blízka, uvědomíte si, o jak mistrovské dílo jde. Moci těmito místy projíždět byl nejlepší dárek, který mohli účastníci dostat na konci dvoutisící kilometrové cesty.

Ještě před čtyřmi hodinami se však závodníci potýkali s náročným terénem. Cesty byly plné kaluží, které však byly zákeřnější, než se mohly zdát. Ty nejhlubší dosahovaly hloubky až 80 cm. A po průjezdu mnoha aut se stávaly bahnitými a rozměklými. Na cestě se objevilo i jezero nějakých 20 či 30 metrů dlouhé. Jak si určitě dokážete představit, mnozí jezdci i řidiči zde uvízli, což bezpochyby ovlivnilo finální pořadí. Stačila malá chyba a přišli jste o mnoho času.

Celkovým vítězem kategorie automobilů se nakonec stal Nuttapon Angritthanon se spolujezdcem Peerapongem Sombutwongem, kteří se startovním číslem 101 sedlali Isuzu D-Max. Tato posádka v posledních několika letech vyhrála každý ročník. Je důkazem jejich nepřekonatelných schopností, že nikdy neopustili vrcholnou pozici a i letos se stali celkovými vítězi. V kategorii motocyklů to byl Thajec Jakkrit Chawtle se startovním číslem 5, který se držel na vrcholu od prvního dne a zůstal v čele až do konce závodu.

Asia Cross Country 2016 je další kapitolou v jedenadvacetileté historii závodu, který se teprve před pěti lety rozšířil o motocyklovou divizi. I po takové době ale stále narůstá na popularitě a získává nové a nové účastníky, zejména v motocyklové části. Letos se určitě dočkáme dalšího velkého dobrodružství, které už má naplánovanou i svoji trasu. Budete tam?

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 41 posts and counting. See all posts by SUV Magazín