Sněžný muž se cítí lépe na asfaltu

Škoda Yeti je typickým zástupcem SUV: vzhledem možná v některých motoristech vyvolává pocit, že jej jen tak něco nezastaví, v praxi je ale jeho místo na silnici, případně v opravdu lehkém terénu. Na prodeje ojetin tento fakt ale nemá žádný vliv. Yeti je velice žádaný.

Model Yeti se stal pro mladoboleslavskou Škodu Auto přelomovým modelem, protože jím automobilka vstoupila do segmentu SUV. Přitom není žádným tajemstvím, že právě o vozy této kategorie zájem soustavně stoupá, a to platí i pro trh s ojetými automobily. Zde se Yeti těší velké 40 Bazar Škoda Yeti oblibě nejen u mužů, ale i u žen, u nichž byl podle statistik největšího obchodníka s ojetinami AAA AUTO v minulém roce dokonce nejčastěji pořizovaným ojetým SUV! Důvody hledejme jednak v designu a zpracování interiéru a kromě toho také ve známé technice. Tvary automobilu se líbí a stejně tak přehledná palubní deska z kvalitně působícího plastu. Posádka zde najde dostatek prostoru jak na předních, tak zadních sedadlech a nouze není ani, pokud jde o zavazadla. Prostor pro ně totiž čítá 416 litrů objemu v základním, tedy pětimístném uspořádání interiéru. V případě potřeby tak lze nákladový prostor rozšířit buď sklopením sedadel, nebo odstraněním krycího plata zavazadelníku a následně zavazadla naskládat až po střechu vozu. Výhodou modelu Yeti je i již zmiňovaný fakt, že staví na koncernové technice, která je motoristické veřejnosti dobře známá, a tak v ní má řada zájemců o ojetý vůz důvěru. Přitom samozřejmě i tady v praxi platí, že některé motorizace jsou povedenější a jiné naopak.

Diesel nebo benzin?

Na trhu potkáte vozidla jak se zážehovými motory, tak s turbodiesely. Kdo chce výkonnější verzi, určitě by měl sáhnout po dvoulitru TDI, který se zdá být i lepší volbou z hlediska spolehlivosti, než od roku 2010 nabízená naftová šestnáctistovka. Tedy alespoň pokud se budeme bavit o vozech s nižším kilometrovým proběhem. Benzinové motorizace 1.2 TSI a 1.4 TSI si s automobilem poradí (i když dvanáctistovka s výkonem 77 kW má s naloženým vozem znatelně více práce), při svižné jízdě ale pocítíte nárůst spotřeby. Tyto motorizace navíc mohou potkat známé potíže s rozvody, náchylná je k nim zejména dvanáctistovka, avšak vyloučit je nelze ani u výrazně většího a silnějšího motoru 1.8 TSI. Volba pohonné jednotky se tedy nemusí zdát úplně snadná, ale je pravdou, že silnější benzinové motorizace si nestojí špatně. Jen základní dvanáctistovka má jasně stanovené limity. Po výkonnějším motoru by měl koukat také ten, kdo chce turbodiesel.

Vyjížďky mimo silnici zvažte

Při výběru ojetiny si dejte dobrý pozor, co vlastně kupujete. Převahu na trhu mají vozidla s pohonem pouze přední nápravy! Škoda Yeti s pohonem 4×4 používá u mladoboleslavské automobilky již léty prověřenou mezinápravovou spojku Haldex, která připojí kola zadní nápravy při prokluzu těch předních nebo při rozjezdu. Výhodou tohoto systému je úspora paliva i skutečnost, že k připojení kol zadní nápravy dochází tak rychle, že řidič prodlevu nezaregistruje. Na druhou stranu plnohodnotná „čtyřkolka“ to není, ale nakonec Yeti není ani offroad, takže ji vlastně ani nepotřebuje. Verze s pohonem 4×4 se osvědčí zejména v zimě, případně na rozblácené polní či lesní cestě. Zde však pozor, aby zde nebyly příliš hluboké vyjeté koleje. Stejně tak se s Yetim nepouštějte do překonávání nějakých větších terénů. Zpravidla to odnáší chladič, jehož nízké uložení už zastavilo řadu dobrodruhů.

Na co si dát pozor

Známou slabinu modelu představuje méně odolná spojka. Nejeden ojetý vůz ji tak má zralou na výměnu. Stejně tak dvouhmotový setrvačník u ojetiny už nemusí být v nejlepší kondici. Pozor si samozřejmě dejte také na různá poškození podvozku od neopatrné jízdy mimo zpevněnou vozovku. Následkem opotřebení vznikají vůle na silentblocích spodních ramen přední nápravy. Poměrně často se vyskytuje zatékání vody do interiéru. Je tedy dobré před koupí vůz protáhnout myčkou a pak vše důkladně prověřit. Naftové šestnáctistovky zlobí vstřikovače a mohou je potkat i problémy s čerpadlem. Turbodiesel 2.0 TDI je již po řadě let zlepšování spolehlivější, i když při větším kilometrovém proběhu u něj potíže se vstřikovači, turbem nebo úniky oleje nelze vyloučit. Dokonce mohou nastat problémy s mazáním – zde se může neblaze projevit prodloužený servisní interval výměny motorového oleje. K naftovým motorizacím patří ještě jeden strašák: filtr pevných částic. Nejen z tohoto důvodu je dobré automobil před koupí nechat zkontrolovat pomocí diagnostiky. Dobře si také rozmyslete, zda chcete vůz se spolehlivým manuálním řazením, nebo vyžadujete komfort v podobě samočinného řazení, které zde obstarává převodovka DSG. Ta se totiž opotřebovává a oprava přijde na opravdu nemalou částku. Naopak pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex si zaslouží pochvalu za svou výbornou spolehlivost.

Koupit, či nekoupit?

Odpověď je poměrně snadná. Pokud hledáte automobil pro jízdu po silnici, schopný poradit si za ztížených adhezních podmínek v zimě, bude pro vás Škoda Yeti jistě zajímavou možností – zejména ve verzi 4×4. Avšak kdo chce občas vyrazit do terénu, měl by hledat jinde. Musíte také počítat s cenami ojetin, které reflektují fakt, že jde o oblíbený model domácí značky, a tak klesají pomaleji než u některých konkurentů.

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 40 posts and counting. See all posts by SUV Magazín