Expedice Rumunsko: Po stopách češtiny

Opel Insignia Country Tourer 4×4 se prezentuje jako dobrodružné kombi, proto jsme s ním vyrazili objevit krásy Rumunska, pozdravit krajany ve východním Banátu a prozkoumat hlavní město Bukurešť.

Pracovní dny odpoledne bývají na D11 ve znamení dopravní špičky, kdy nemá smysl spěchat, protože levý pruh je okupován předjíždějícími. Do toho se přidává počasí, které nám sněžným „blitzkriegem“ vnukne otázku, jestli výlet do Rumunska byl dobrý nápad. Ne, že bychom ale nebyli připraveni, v 560litrovém kufru máme lopatu, řetězy, dvě sady na opravu pneumatik a hasičák, který je v Rumunsku povinný.

Nejhorší úsek začíná hned po vyjetí, jde o trasu Hradec Králové – Brno. Žádná dálnice, pár možností k bezpečnému předjíždění, karavana kamionů a do toho večerní husté sněžení. Opel má naštěstí inteligentní LED lampy, které umí obkreslovat ostatní auta a osvětlovat prázdné segmenty. Doléhá na nás únava, ale chceme ještě zdolat Budapešť, abychom nemuseli ráno překonávat hustý provoz. Nakonec se daří a přijíždíme v jednu ráno do města Kecskemét, kde uleháme.

Vstáváme kolem sedmé, takže pár hodin spánku citelně chybí, ovšem spraví to šálek kávy. Před výjezdem se stavujeme ještě na benzince a tankujeme plnou. Litr prémiové nafty stojí 435 forintů, což je v přepočtu asi 35 korun. Baví nás také „dofukovač“ pneumatik – ať mají gumy jakýkoli tlak, manometr vždy ukazuje 1,4 baru.

Dostali jsme se do Temešváru, zaparkovali na myčce a pustili se do očisty. Ačkoli Temešvár s asi 300 tisíci obyvateli patří k rozvíjejícím se městům, stále připomíná postkomunistické metropole raných devadesátých let. Rumuni však pravidelně investují, což se odráží v lesku oken nových staveb, hladkých hlavních tahů a dobrého pokrytí mobilního internetu.

Jak dopadl náš výlet do Rumunska a jak si Opel poradil s nástrahami hlavního městka i nezodpovědných řidičů? Pospíchejte pro SUV Magazín 1/19 s dakarskou tatrovkou na obálce.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 256 posts and counting. See all posts by Jan Majurník