Test Audi Q8 50 TDI – Budu si tě pamatovat

Velká „osmička“ vystupuje z řady. Zaujme designem, silnými motory i mild-hybridním systémem. Umí plachtit s vypnutým motorem i při dálničních rychlostech a uvnitř vás rozmazlí třemi velkými obrazovkami. Je to trochu kino, trochu kancelář. Cenovka přitom neklesne pod dva miliony korun.

Stvořit jedinečné auto v době, kdy modely spíš přibývají, než že by se loučily, je setsakramentsky složitý úkol. Pro designéry i pro inženýry. Jak v Audi trefně poznamenávají, nový model Q8 v sobě snoubí eleganci čtyřdveřového luxusního kupé a praktický talent velkého SUV. Nemýlí se, tohle auto přitom klame tělem. Zatímco na fotografiích vypadá jako „uťáplejší verze“ mohutné Q7, tak ve skutečnosti je to obr. Přitom když oba modely porovnáme, je „osmička“ o 66 milimetrů kratší, o trochu širší a sedí o 36 milimetrů níž, zhruba jako gigantická X6.

To nejzajímavější, co Audi Q8 nabízí, je přese všechny výše popsané benefity očím zvědavců skryto. Testovaný model je nejsilnější dieselová varianta 50 TDI quattro. Vidlicový naftový šestiválec má výsostný objem tři litry a výkon 210 kW. To není to hlavní. Jakákoli Q8 je vždy mild-hybrid s palubní sítí 48 V. To znamená, že kromě silného „nafťáku“ má také řemenem poháněný generátor s baterkou navíc, který slouží jako startér. Velká „osmička“ díky tomu umí už v 55 kilometrech úplně vypnout motor a svobodně plachtit. Audi tomu říká inteligentní volnoběh, funguje až do rychlosti 160 kilometrů za hodinu.

Přes dvě tuny hmotnosti není jednoduché rozpohybovat, plynovému pedálu hrozně dlouho trvá, než pošle noticku do výrobny výkonu, kde zase otálejí s přesunem síly na kola. Jednoduše řečeno: Q8 chvíli trvá, než začne reagovat. Škoda, přitom koní má na rozdávání a po dálnici cestuje s netušenou grácií. Na okreskách se budete pohupovat jako na parníku, tehdy skutečně pocítíte, jaký kolos řídíte. Pak si možná vzpomenete, kolik stojí a mořská nemoc se pohotově dostaví. Audi se podařilo nicméně to, po čem touží každá automobilka. Udělala auto, na které jen tak nezapomenete.

Celý test nové Audi Q8 najdete v příštím čísle SUV Magazínu.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 42 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický