Expedice Ukrajina: Vítáme Lvov!

Naše průzkumná expedice na východ měla pokračovat hladkým přejezdem státních hranic mezi Slovenskem a Ukrajinou. Zarputilý pohraničník nám však zvrátil plány. Celý den strávený v kolonách nakonec vyústil v úspěšné dobytí Lvova z polské strany. V největším městě západní Ukrajiny si Pajero užilo rozbité silnice, dlouhé kolony a celkově jiný svět. Tamní vozový park nás totiž vrátil o 20 let dozadu.

Do druhého expedičního dne nás uvítalo horké letní počasí. Slunce pařilo už od šesté hodiny ranní a my se pomalu připravovali na přejezd státních hranic ze Slovenska na Ukrajinu. K přechodu zbývalo necelých 40 kilometrů po okresních silnicích. Cesta vedoucí mimo dálnice nám pomohla snížit kombinovanou spotřebu na 12,1 litru na sto kilometrů.

Přes Slovensko to napoprvé nevyšlo. Na hranicích se celníkům nezdáli naše dokumenty. Tak jsme zkusili cestu přes Polsko. Tam nás uvítala kilometrová kolona. Čekání si ostatní posádky krátily různě. Někteří hráli karty, jiní posedávali na svodidlech. Hned vedle silnice si místní podnikatel otevřel skromné bistro. Za necelé dvě hodiny stálo expediční Pajero na polské straně. Sličná celnice se nás ptala, co máme pod kapotou. Výbavu ale obdivovat nechtěla, šlo jí o VIN kód… Pak už jsme pádili do Lvova.

Pravidlo silnějšího

Dobrodružství posledních hodin zmizelo s východem slunce. Začal všední shon podle lvovského bontonu a třetí den naší expedice. Okolní silnice lemovaly výrazně vysloužilé autobusy plné cestujících. Hromadnou dopravu doplňovaly staré tramvaje, mnohé z nich české výroby.

Takřka celý den křižovalo expediční Mitsubishi městem a odhalovalo nám místní zákoutí, auta i dopravu. Lvov na nás působil jako kombinace Pardubic a Prahy se stejnou dopravní vytížeností, ale vozovým parkem starším o dvacet let. Silniční předpisy místní více méně dodržovali. Pokud ne, platilo pravidlo silnějšího. Ještěže jsme si vybrali železného oře se třemi diamanty ve znaku. Na divoké Ukrajině bylo dobrodružné Pajero ve svém živlu.

Ještě víc zážitků ze Lvova a hlavně důvod, proč nás nepustili ze Slovenska na Ukrajinu, najdete v srpnovém čísle našeho SUV magazínu. Příští díl cestopisu vyjde na webu zase v pondělí.

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 193 posts and counting.See all posts by jan-majurnik