TÉMA: Tajfun zabijákem sporťáků. GMC v 90. letech šokovalo

Ambiciózní projekt koncernu General Motors v 90. letech šokoval veřejnost koncepcí třídveřového SUV se sportovními geny. GMC Typhoon tehdy konkuroval sportovním ikonám zrychlením z nuly na sto za 5,8 vteřiny. Severoamerický „tajfun“ však uměl řádit i v terénu díky sofistikovanému konstrukčnímu řešení pohonu 4×4.

Třídveřové SUV vyvíjeli konstruktéři s vizí bourání běžných stereotypů a překonání tehdejších konkurenčních modelů Fordu, Jeepu i Dodge. Základem auta se stal vidlicový šestiválec s objemem 4,3 litru z pick-upu GMC Syclone. Technici doplnili pohonnou jednotku turbodmychadlem značky Mitsubishi a vodním chladičem stlačeného vzduchu. Ten si půjčili od pětidveřového GMC Jimmy. Písty motoru, vstřikovače a tělo škrtící klapky pochází z osmiválcové Corvetty L98.

Turbodmychadlo mělo vrcholový plnící tlak skoro jeden bar. Řídicí jednotka Delco Electronics pustila uzdu 284 koním, kteří potřebovali bezolovnatý benzin s minimálním oktanovým číslem 91. Maximální točivý moment 488 Nm přenášel na kola čtyřrychlostní automat Hydramatic 4L60 z Chevroletu Corvette.

Výsledkem bylo zrychlení z nuly na sto za 5,8 vteřin a nejvyšší rychlost přesahující 200 kilometrů v hodině. Třídveřové SUV konkurovalo tehdejším sportovním ikonám, jakými byly Honda NSX, Nissan 300ZX Turbo nebo Ferrari 348 TS.

Zastavěnou přídavnou převodovku BorgWarner vzali mechanici dodávce Chevrolet Astro. GMC Typhoon měl stálý pohon 4×4. Na asfaltu putovalo 35 % síly dopředu a zbylých 65 % dozadu. Zadní náprava dostala také samosvorný diferenciál.

Kouzlo viskozity

GMC Typhoon sjížděl z výrobní linky michiganské továrny společnosti Production Automotive Services mezi léty 1991 až 1993. Dělníci vyrobili celkem 4697 kusů tohoto nenápadného zabijáka „sporťáků“. Nejprodávanější barvou byla černá.

Integrovaná viskózní spojka při prokluzu pneumatik směřovala většinu „krouťáku“ na kola s vyšší přilnavostí. Sofistikovaný systém s téměř okamžitou odezvou pomáhal zefektivnit řidičovy manévry.

Auto přijelo na unikátních 16“ litých discích se speciálními nízkoprofilovými celoročními pneumatikami Firestone Firehawk SVX s rychlostním indexem do 240 kilometrů za hodinu a vysokou přilnavostí. Aby se terénní SUV na ocelovém žebřinovém rámu lépe ovládalo, nadělili mu inženýři stavitelný podvozek.

Výbava zahrnovala mimo jiné protiblokovací systém kol, přední kotoučové brzdy a zadní bubny. SUV nemělo schválené tažné zařízení a užitečné zatížení bylo pouze 227 kilogramů.

Mezi slavné majitele severoamerického „tajfunu“ patřily Clint Eastwood, John Fitzgerald Kennedy junior nebo Henry Bowman. V roce 1992 stálo auto 29 470 amerických dolarů. To bylo v přepočtu na koruhy zhruba 830 tisíc korun.

 

 

Foto: GMC

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 218 posts and counting. See all posts by Jan Majurník