TEST: BMW X6M50d – Německá cestovní tradice

Luxusní SUV automobilky BMW dává okatě najevo svoji sílu. Kromě robustnosti obrněného transportéru nabízí také prémiový interiér. Vzadu se chlubí nápisem sportovní divize M, ale pod kapotou pracuje třikrát přeplňovaný diesel. Zdědilo naftové BMW X6M50d závodní geny, nebo jde o městskou slečinku? Odpověď jsme hledali na hranicích s Polskem.

Druhá generace SUV mnichovské automobilky neskrývá výkonnostní potenciál. Přídi kralují masivní ledvinky, tolik typické pro BMW. Obří LED světlomety s kulatým denním svícením patří k dalším prvkům vystihujícím současný designový jazyk značky. Bavorský styl se podepisuje decentním zpracováním karosářských komponentů. Žádné divoké tvary jako u Japonců, ale čistá německá tradice.

Vyjádření síly najdete i vzadu. Jde především o dvojici koncovek výfuku zapuštěných v nárazníku. Decentní nápis vpravo zase řadí „bavoráka“ do rodiny M Performance. Vysoce posazené lampy auto opticky zvyšují. Při pohledu na široké zadní pneumatiky však správně odhadnete jeho přirozené prostření: BMW X6 se cítí nejlépe na hladkém asfaltu.

V interiéru se designéři drželi zajetých kolejí posledních let. Středový panel zůstal tradičně natočený na řidiče. Softwarové rozhraní multimediálního systému má líbivou grafiku. S detailně propracovaným menu nebo nastavením si inženýři vyhráli dosyta. Konvenční analogové ukazatele nahradili digitálním přístrojovým štítem v klasickém stylu. Vyslovenou radost mi udělal sportovní tříramenný volant M. Věnec vklouzne do rukou jako závodník do kombinézy. Jeho velký průměr zajistí přehledné ovládání, především v ostrých zatáčkách.

Téměř okamžitě si zamilujete plně nastavitelná luxusní sedadla. Kožené čalounění, výhřev a odvětrávání navodí pohodlí v kteroukoli roční dobu. Za zmínku stojí i dofukovatelné bočnice, které posádku vpředu spolehlivě podrží. Milovníci kvalitní hudby ocení prostorové ozvučení Bang & Olufsen s výsuvným středopásmovým reproduktorem. Zkosení karoserie ubere cestujícím vzadu místo nad hlavou. Zavazadelník není vysoký, ale díky svojí hloubce nabídne objem 580 litrů.

Okresní limity

Kdybych měl jmenovat nejlepší věc na autě, řeknu motor. Třikrát přeplňovaný naftový třílitr má výkon 381 koní a 740 Nm točivého momentu. Už od nastartování se projevuje mocným „funěním“. Na rozdíl od „benzíňáku“ vás nenutí tolik šlapat na plyn. Slouží jako mocná výkonnostní rezerva. Při běžné jízdě mu stačí necelých 1500 otáček za minutu.

Nicméně ve sportovním módu se šestiválcový turbodiesel úplně změní. Rudě zbarvená virtuální ručička otáčkoměru nespadne pod dva tisíce otáček a z výfuku se valí hřmění. Osmirychlostní automat rozděluje pohon na všechna čtyři kola. Zrychlení z nuly na sto za 5,2 vteřin posádka prakticky nepocítí. Uvnitř jste tak trochu jako v bublině, protože konstrukce kabiny odfiltruje okolní ruchy a potlačí přetížení při akceleraci.

Okresní silnice jsou pro prémiové SUV řady X6 docela výzva. Adaptivní podvozek se zadními měchy se stisknutím tlačítka zpevní. Na rovinkách a širokých silnicích bude BMW X6M dlouze hledat rovnocenného soupeře. Díky silnému motoru je předjíždění otázkou chvilky. Limity auta přijdou až na úzkých, rozbitých silnicích. Zavěšení sice absorbuje nerovnosti a minimalizuje „poskakování“, jenže vyšší těžiště a šířka skoro 2,2 metru si vyberou svoji daň. „Drtit“ tohle BMW na špatném povrchu je zhruba stejné jako řídit tank v supermarketu.

Ostatně tohle SUV jsem prověřil na cestě z Hradce Králové do Vratislavy. Za Trutnovem začínají serpentiny, které střídavě vedou až za polské hranice. Častokrát jsem děkoval konstruktérům za kontrolu trakce a velký „emkový“ volant. Utahovat ostrou začátku s nějakým „kolečkem“ by znamenalo ukroutit si ruce. BMW nabídne i jízdní profil Sport+. Tehdy počítače vypnou elektronickou stabilizaci a nad trakcí bdí pouze ABS. Dávkování plného výkonu u silného auta vyžaduje všeobecně rozvahu a určitý řidičský um.

Polykač kilometrů

Zkosený tvar karoserie modelu X6 už dnes nevyvolává takové pozdvižení jako před lety. V podstatě jde o nenápadné auto. Střecha se sváží i vpředu. Když na světelnou křižovatku dorazíte první, většinou neuvidíte na vysoké semafory. Při řízení přijde vhod přehledný head-up displej, který zobrazuje aktuální rychlost i navigační pokyny.

BMW X6M50d patří do rodiny M Performance. Spousta lidí „ofrňuje“ nos nad spojením vznětového motoru se sportovní divizí mnichovské automobilky. SUV však kypí designovou dynamikou a stádem skoro čtyř set koní zabalených v dieselovém šestiválci se třemi turby. Tím se dostávám k jádru věci. Velký „bavorák“ vypadá dobře, jezdí rychle a průměrně spotřebuje kolem deseti litrů nafty na sto kilometrů.

Můžete se s ním vydat na okresky a zažít parádní adrenalin v zatáčkách. Až na zmíněné limity. Nicméně cestovní německé SUV patří primárně na dálnice, kde bezpečně polyká stovky kilometrů bez omezení pohodlí posádky.

Základní technické údaje:

BMWX6M50d M Performance

Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec

Objem: 2 993 ccm

Výkon: 280 kW (381 k) při 4000-4400 ot./min.

Točivý moment: 740 Nm při 2000-3000 ot./min.

Rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 5,2 vteřin

Spotřeba v l / 100 km (město/mimo město/kombinovaná): 7,2 / 6,3 / 6,6

Objem palivové nádrže v l: 85

Pohotovostní hmotnost: 2260 kg

Rozměry: 4909 x 1989 (*2170) x 1702 mm / *šířka se zpětnými zrcátky

Rozvor: 2933 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 580 / 1525

Základní cena testované verze: 2 498 600 Kč s daní

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 211 posts and counting. See all posts by Jan Majurník