TÉMA: Dobrodružná SUV na dlouhé cesty

Řada moderních SUV postupně vytlačuje ze scény tradiční cestovní limuzíny. Kromě vyšší světlé výšky nabízí častokrát pohon všech čtyř kol. Na rozdíl od běžných aut se s nimi nemusíte bát ani mimo silnice. Tady je přehled pěti cestovních SUV s dobrodružnými geny.

Nissan X-Trail

Samotná automobilka prezentuje Nissan X-Trail jako SUV stvořené pro rodinné zážitky. Vhodným motorem pro dlouhé cestování je dvoulitrový turbodiesel s výkonem 177 koní. Ve verzi s poháněnou přední nápravou ho koupíte výhradně s variátorem CVT. Čtyřkolku můžete mít také se šestirychlostním manuálem. Do nádrže X-Trailu se vejde 60 litrů paliva.

Aktivním rodinám se bude hodit třetí řada sedadel. Ta stojí v závislosti na výbavě 30 až 50 tisíc korun. Sériové tažné zařízení koupíte za 10 tisíc. Nejlevnější originální nosič jízdních kol stojí 4 385 Kč.

Zavazadlový prostor nabídne v pětimístné konfiguraci maximální objem 565 litrů. V sedmimístné variantně se zmenší na 445 litrů. Při plně obsazeném autě sedmi pasažéry zbyde pro náklad už jen 135 litrů.

Náš tip: Dlouhodobě akční model Nissan X-Trail Czech line 4×4 s motorem 2,0 dCi a samočinnou převodovkou za 829 tisíc korun. Vzhledem k udávané spotřebě 6 litrů na 100 kilometrů jde teoreticky ujet na jednu nádrž rovných tisíc kilometrů.

Škoda Kodiaq

Největší SUV mladoboleslavské automobilky se těší vysokým prodejům. Populární „medvěd“ nabízí celou škálu motorizací a dvě převodovky. Oblíbené dvoulitrové TDI má výkon 150 koní a ve spojení se čtyřkolkou i manuálem příjemnou spotřebu 5,4 litru na 100 kilometrů.

Za standardní střešní nosič si Škodovka řekne lehce přes pět tisíc. Uzamykatelný box na lyže nebo snowboardy vyjde na 9 718 Kč. Plastová vana do kufru stojí 4 857 Kč.

Pětimístný Kodiaq pojme 720 litrů nákladu. Za další dvě sedačky si připlatíte v závislosti na výbavě 19 500 až 23 tisíc korun. Sedmimístnému SUV klesne využitelnost zavazadelníku na 630 litrů.

Náš tip: Škoda Kodiaq Ambition 2,0 TDI 4×4 se šestistupňovým manuálem a příplatkovou třetí řadou sedadel za 823 900 Kč. Objem nádrže je 60 litrů a udávaný maximální dojezd lehce přes 1100 kilometrů.

Hyundai Grand Santa Fe

Jihokorejská automobilka zabalila všechny cestovatelské vlohy do jednoho balíčku. Velké SUV Hyundai Grand Santa Fe má ve standardu vznětový motor s objemem 2,2 litru, který spolupracuje výhradně se šestirychlostním automatem a pohonem 4×4. Do palivové nádrže se vejde 71 litrů nafty. Teoretický dojezd s udávanou spotřebou sedm litrů na sto kilometrů je zhruba tisíc kilometrů.

Naftový agregát naladili inženýři na rovných 200 koní. Síla turbodieselu s točivým momentem 440 Nm rozhýbe auto z nuly na stovku za 9,9 vteřiny. Maximální rychlost je 201 kilometrů za hodinu.

V rámci příslušenství stojí za zmínku jen drobnosti. Nejlevnější tažné zařízení stojí 6 136 Kč a hliníkový střešní nosič 4 550 Kč. Spoustu praktických prvků dodává Huyndai bez příplatků.

V základní a jediné výbavě dostanete rovnou sedm míst k sezení. Standardní kapacita kufru 634 litrů se po sklopení sedadel zvětší na 1842 litrů.

Náš tip: Za Hyundai Grand Santa Fe zaplatíte skoro 1,3 milionu, ale máte to se vším všudy.

Peugeot 5008

Designové francouzské auto patří k typickým sedmisedadlovovým plnokrevníkům. Jde o kombinaci cestovního SUV a MPV. Nejkomfortnější výbavový stupeň GT Line dodává továrna také s dvoulitrovým přeplňovaným dieselem naladěným na 180 koní. Osmirychlostní automat přenáší točivý moment 400 Nm výhradně na přední kola. Pohon 4×4 Peugeot standardně nenabízí.

Na benzinové stanici budete zastavovat až po 1100 kilometrech. Za tu dobu motor spálí 54 litrů nafty. Ručička tachometru se zastaví na nejvyšším čísle 215 km/h. Ke zrychlení z nuly na sto potřebuje francouzský kříženec 9,2 vteřiny.

Objem zavazadelníku v pětimístné konfiguraci je 702 litrů. Po sklopení druhé řady sedadel naroste na 1862 litrů.

Náš tip: Opět doporučujeme plnou výbavu ve specifikaci GT Line 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8 v ceně 850 000 Kč.

Mitsubishi Outlander PHEV

Jde o první SUV na světě, které je plug-in hybridní čtyřkolkou. Pomocí dvou elektromotorů, benzinového dvoulitrového motoru a generátoru dosahuje auto výkonu 203 koňských sil. Nejvyšší rychlost 170 km/h a zrychlení z místa za stovku za 11 vteřin příliš neoslní, jenže hybridní Outlander vítězí ve spotřebě paliva. S plně nabitou baterií spálí „papírově“ jen 1,7 litru  na sto kilometrů. V reálu se dá dostat na dlouhodobý průměr 4,5 litru na sto a níže.

Outlanderu PHEV však chybí třetí řada sedadel. Ta není z technických důvodů ani v příplatcích, protože konstruktéři uložili dozadu část baterií. Základní zavazadlový objem 451 litrů je možné navýšit sklopením druhé řady sedadel na 1590 litrů.

S palivovou nádrží na 45 litrů a s využitím rychlodobíjení ujedou zkušení řidiči přes tisíc kilometrů.

Náš tip: Unikátní cestovní plug-in hybridní SUV stojí ve výbavě Intense+ 1 179 900 Kč. Vzhledem k ekonomice provozu se investice oproti srovnatelnému naftovému Outlanderu za 918 650 Kč brzy vrátí. Čtyřválcový vznětový motor Mitsubishi s objemem 2,2 litru a výkonem 180 koní spotřebuje 6,3 litrů na sto kilometrů.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník