TEST: Peugeot 5008 GT – Cestovatel s rodinnými geny

Plnohodnotné evropské SUV Peugeot 5008 GT by se dalo označit za designovou pýchu francouzské automobilky. Osobitý styl předních a zadních lamp jednoznačně identifikuje výrobce se lvem ve znaku. Uvnitř to vypadá jako v pařížském Louvru. Spíš než o estetice se tu bavíme o umění. Krása však není to jediné, co rodinně orientovaný Francouz nabízí.

Velký Peugeot je zrozený na cesty. Pod kapotou testovaného modelu pracuje dvoulitrový turbodiesel BlueHDi spojený se šestirychlostním automatem. Motor má v základu výkon 180 koní, což se příjemně odráží na akceleraci auta. V běžném provozu si řekne průměrně o sedm litrů nafty na sto kilometrů.

Samotná převodovka standardně řadí hladce a bez citelnějších projevů. Většinu času pojedete klidně a rozvážně. Stačí usednout a do plic nasát jemný francouzský parfém, který se line se z výdechů ventilace. Peugeot 5008 se také příjemně řídí. Může za to především malý sportovní volant, za který by se nestyděl ani skalní vyznavač tuningu. Jeho zpracování nabízí velkou plochu pro palce a ergonomický úchop.

Prošívané sedačky z alcantary splynou s těly posádky. Stisknutím malého tlačítka na straně aktivujete jejich nejlepší vlastnost. Jde o masážní funkci. Oblíbil jsem si styl „cat pawn“. Pamatujete si, jak kotě přešlapuje na matčině břiše, aby se mohlo co nejvíce napít mateřského mléka? Tak přesně ten samý pocit zažíváte taky. Vzduchové „kočičí tlapky“ sedadel nabídnou silnou masáž zad i ramen. Přesun na delší vzdálenosti tak probíhá v duchu absolutního pohodlí.

Druhá řada sedadel se dá posunout a upravit tím objem zavazadelníku. Cestující vzadu ocení vlastní výdechy topení s přídavným ventilátorem, sklopné stolky a klasickou elektrickou zásuvku. Pod látkovým krytím kufru najdete další dvě sedadla určená pro děti. V praxi jde sedačky sklopit a využít dlouhou ložnou plochu například pro přespání.

Praktické konstrukční prvky si Peugeot osvojil při vývoji aut typu MPV. Původní model 5008 byl také odsouzen k tomu stát se konvenčním rodinným „přibližovadlem“. Ambiciózní designéři díky rostoucí poptávce po SUV však stvořili druhou generaci 5008 ve velkém stylu.

Na hladkém asfaltu jsem nevěděl, jestli jedu nebo létám. S odhlučněním si konstruktéři vyhráli dosyta. Relaxační jízdní režim utlumí grafiku digitálního přístrojového štítu, nastaví podvozek na vysoký komfort a spustí masážní sekvenci. V kombinaci s ambientním osvětlením si připadáte jako v luxusním obýváku.

Lev tasí drápy

Peugeot 5008 nehraje pouze relaxační píseň. Sportovní režim naopak nastaví odpružení na zátěž, kokpit zrudne a motor reaguje na pedál plynu jako voják cizinecké legie na rozkazy. A ten zvuk pracujících válců, co se line interiérem! Lev vytasí zkrátka drápy a začne si hrát. Jindy umírněný automat řadí až ve vysokých otáčkách, koně pod kapotou odhazují nafintěné oblečky a demonstrují svoji sílu.

Zástavbou adaptivního odpružení dosahuje model 5008 svých limitů daleko později. Kompaktní volant při svižné jízdě oceníte kvůli pevnému gripu. Grafika mimo rychlosti a otáček ukazuje také přetížení. Díky velkým pádlům pod volantem si můžete volit rychlosti jako u manuálu. Celé auto tím posune eleganci stranou a probudí spící šelmu.

SUV cestovního zaměření sice není primárně určené na agresivní styl jízdy. Nicméně sedmimístný „obývák“ na kolech umí potrápit i sportovně tvářící se hatchbacky. Na to, jak vypadá, umí i jet.

S brzdami však opatrně. Nástup citelné účinnosti po sešlápnutí pedálu začíná zhruba v půlce dráhy. Jemné dávkování brzdného účinku se pro ostrou jízdu příliš nehodí. Většinu času však budete cestovat v poklidném rozpoložení, kde měkké brzdy naopak uvítáte.

V rámci bezpečnosti nabízí Peugeot technologii hlídaní slepého úhlu, adaptivní tempomat a monitorování jízdních pruhů. Poslední zmíněný pomocník je až příliš horlivý. Stačí se jen přiblížit k dělící čáře a na „přístrojovce“ se divoce rozbliká oranžová kontrolka. Mimo dálnice ho doporučuji vypnout.

Design interiéru má svoje stinné stránky. Chromové lemování přístrojového štítu se za slunečných dnů nepříjemně odráží na čelní sklo. Samotný multimediální systém je jako Francouzi při obědě, na všechno má dost času a každá operace mu trvá. Softwarové rozhraní by zasloužilo zrychlit, protože kazí dojem totální moderny.

Spojením malého hatchbacku a terénního auta vznikne crossover. Francouzi zkřížili účelové MPV s geny SUV a představili model Peugeot 5008. Kooperace obou segmentů v jednom z něj dělá jedno z nejpohodlnějších aut své třídy a cenové kategorie. Rodinnou šeď zase elegantně narušuje energický jízdní režim. V neposlední řadě má tenhle lev zkrátka šmrnc a jen tak vás nezačne nudit.

Základní technické údaje:

Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT6

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1 997 cm3

Výkon: 132 kW (180 k)

Točivý moment: 400 Nm

Rychlost: 208 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 9,1 s

Spotřeba l / 100 km (město/mimo město/kombinovaná): 5,5 / 4,4 / 4,8

Pohotovostní hmotnost: 1 530 kg

Rozměry: 4 641 x 1 844 x 1 646 mm

Rozvor: 2 681 mm

Objem zavazadlového prostoru: 780 l / 1 940 l

Základní cena testovaného auta: 835 000 Kč s daní

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník