TÉMA: Velryba či buldok? Pick-up jako hříčka návrhářů

Hříčky návrhářů zasáhly automobilový průmysl napříč všemi segmenty. Výjimkou nejsou ani užitkové modely. Výstřední tvary karoserie vytváří mnohdy celkovou náturu auta. Připravili jsme pro vás pět zajímavých pick-upů světových značek, které vynikají osobitým vzhledem.

SsangYong Actyon Sports 2006

Jihokorejský pick-up nám připomíná tak trochu velrybu. Výrobce modelem Actyon Sports nahradil dosluhující Musso. Auto bylo standardně k dispozici s pohonem zadních kol nebo 4×4. Oproti SsangYongu Musso má Actyon Sports širší rozchod kol, vyšší užitečné zatížení a lepší spotřebu u naftového motoru.

Přední náprava je nezávisle zavěšena systémem double wishbone (dvojitý lichoběžník). Zadní náprava je víceprvková. Jízdní stabilitu hlídá program ESP. U některých výbav se v základu objevuje asistent řízení klesání ze svahu.

Výrobce zastavěl pro evropské zákazníky pod kapotu Actyonu turbodiesel s výkonem 142 koní a točivým momentem 310 Nm. Zážehová alternativa v podobě řadového čtyřválce s objemem 2,3 litru byla sériově naladěná na 150 koní a 214 Nm. Užitkový SsangYong Actyon Sports následovala i varianta SUV kupé SsangYong Coupe Sports.

Dodge Maxx Concept 2000

Čtyřdveřový pick-up ve stylu anglického buldoka vznikl v dílnách konstruktérů automobilky Dodge. Výrobce představil svoji novinku na autosalonu v Detroitu v roce 2000. Myšlenka byla tehdy uvést na trh osobně-užitkové auto.

Základ si Maxx Concept vypůjčil z modelu Dodge Dakota. Auto nabízí ovládání jako mají sedany, krátkou korbu, pětimístný interiér ve stylu minivanu a dětské sedačky.

Dodge pohání vidlicový osmiválec Magnum 4,8 litru, který spolupracuje s automatickou převodovkou.

Koncept se nezačal sériově vyrábět. Byl však předvojem budoucích pick-upů značky. Výrobce se postupně začal více soustředit na komfort posádky. Za duchovního nástupce modelu Maxx Concept se považuje Dodge Ram Mega Cab 2006.

Nissan XIX Concept 1995

Japonský koncept je křížencem sedanu a pick-upu. Víceúčelové auto debutovalo v roce 1995 v Tokiu. Cílem Nissanu bylo vytvořit univerzální čtyřkolku do města, pro práci i volný čas.

Objemný zavazadelník „Devatenáctky“ navrhli designéři tak, aby šel otevřít za deště bez namočení nákladu. Korbu jste mohli vymýt zahradní hadicí. Po sklopení zadních sedadel bylo možné naložit až dva metry dlouhý předmět a zafixovat ho háky. Pokud se dozadu už nic nevešlo, Nissan měl střešní nosič pro další zavazadla.

Platformu sdílel Nissan XIX (čteno „kiks“) se sedanem Sentra. Světlá výška 205 mm slibovala slušnou průchodnost i městskou džunglí. Nový člen rodiny Nissan měl dobít trh také ve Spojených státech. Koncept se do sériové výroby nikdy nedostal. Některé designové prvky použili designéři při navrhování prvního Nissanu X-Trail.

Chevrolet SSR 2003

Co vznikne spojením sportovního auta a pick-upu? Chevrolet světu odpověděl v roce 2003 modelem SSR. Základní platformu Chevroletu Trailblazer vylepšili designéři retro vzhledem inspirovaným 40. léty. Automobilka kontroverzní novinku představila zákazníkům v televizním spotu, nikoli na autosalonu.

Pod kapotu zastavěli technici osmiválcový motor GM Vortec 5300 s objemem 5,3 litru a výkonem 300 koní. V roce 2005 dostal tenhle kříženec osmiválec z Corvetty C6. Motor LS2 V8 měl v základu výkon téměř 400 koní. S modelovou řadou 2006 agregát posílil na 405 koňských sil. Auto jste mohli mít dokonce se šestirychlostním manuálem Tremec.

V roce 2004 stálo auto 42 tisíc amerických dolarů. V přepočtu to tehdy dělalo zhruba 950 tisíc korun. Za první rok se prodalo necelých devět tisíc kusů. Do roku 2006 vzniklo také několik limitovaných edicí a závodní speciály. Celkově se na volný trh dostalo 24 112 kusů modelu SSR.

UAZ 390945 ​Farmer 2018

Jde o jednu z mnoha variant legendární Buchanky. Jednoduchá užitková čtyřkolka kombinuje pětimístnou kabinu a valník. Auto je postavené na žebřinovém rámu se dvěma tuhými nápravami, které jsou odpružené listovými pery. Motor standardně pohání zadní nápravu, předek a redukce se řadí mechanicky.

Mezi řidičem a spolujezdcem pracuje zážehový čtyřválec 2,7 litru s nevysokým výkonem 112 koní. Řazení zajišťuje výhradně pětirychlostní manuální převodovka. Jednoduchý interiér s kovovou palubní deskou v barvě karoserie vás vrátí o 50 let dozadu. Prakticky jedinou modernou je tady centrální otáčkoměr a řídicí jednotka motoru. Airbag nebo ABS tu nehledejte.

Valník s vnitřními rozměry 1 350 × 1 900 mm přijde standardně s plachtou. Ruští konstruktéři vyrábí UAZ 390945 jako univerzální auto pro farmáře, kteří potřebují převézt pasažéry i náklad. Na českém trhu stojí auto 430 tisíc korun.

Foto: SsangYong, Dodge, Nissan, Chevrolet, Auto Max Czech

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník