TEST: Jeep Compass 1.4 MultiAir – nechte se rozmazlit

Tak tenhle fešák brázdí naše silnice od července 2017. Nevím teda jak vám, ale mně se líbí víc a víc! Zvenku se svou maskou jasně hlásí mezi partičku jeepů, a to je myslím moc dobře. Zvlášť dvoubarevná verze s černou střechou je super, jinou bych nevolila. Posunuje design zas o level výše. Mohutná maska hlásí: Jsem Američan! Ale interiér obrací: Usedni, rozmazlený Evropane, tady se ti bude líbit.

Nový Compass vychází z italské platformy, kterou má i Fiat 500X, takže Itala v sobě prostě nezapře, alespoň co se designu interiéru týče. I jízdní vlastnosti jsou nekompromisně evropské. Od Jeepu jsme byli dlouhou dobu zvyklí na surové a hranaté interiéry, ale tomu odzvonilo. Po usednutí do Compassu si říkám, že je to dobře. Jsou tu měkčené plasty a spousta přihrádek na ty naše serepetičky a malovátka. Sedačky jsou příjemné a na mou menší postavu i dobře nastavitelné, abych si našla správnou polohu za volantem.

Ovládání je pro Evropana intuitivní, vše je tam, kde bych to čekala. Příjemně čitelný displej mezi budíky a taky ten s navigací jsou moc fajn. Věnec volantu mi sedl parádně do ruky. Jak příjemným materiálem, který byla v tomto případě kůže, tak svou tloušťkou a průměrem věnce, který byl tak akorát. S tímhle autem jsem se nechtěla po týdnu loučit. „Nekoupíme si to do redakce jako služební, třeba?“ prosila jsem. Zatím to neprošlo, ale snad se jednou dočkám!

Testovaný model je jedním z limitované „Opening edition“, se kterou Jeep zahájil prodeje na českém trhu. Compass pohání nejsilnější benzínový motor o objemu 1,4 litru, výkonem 170 koní a s 250 Nm točivého momentu. SUV těžké 1600 kilogramů to z 0 na 100 zvládne za 8,5 vteřiny. Testovaný kousek je čtyřkolka s připojitelnou zadní nápravou a má automatickou devítistupňovou převodovku, takže jednou rukou řídíte, nemusíte řadit a stíháte si v koloně tou druhou, volnou rukou namalovat řasy a pusu :-). Automat beru všema deseti.

Na každý povrch to pravé

Compass mě překvapil v první řadě svými jízdními vlastnostmi na asfaltových cestách. Je to SUV s velmi schopným a agilním podvozkem, který přesto zůstává pohodlný. Auto se příliš nenaklání a řízení je hodně přesné a má příjemnou odezvu, takže jsem si byla stále jistá, že auto řídím já a ne armáda elektronických asistentů. Největší očekávání jsem však měla od jízdy v terénu. Vyzkoušela jsem si Compass na nezpevněných cestách a tenhle Jeep toho zvládne v terénu víc než většina jeho konkurentů. Má mnoho režimů určených právě pro jízdu v terénu. Na každý povrch najdete to pravé, a doslova cítíte, jak vůz mění své chování. Terén jsem si prostě užívala a nemohla se vyblbnout. Jasný, vše má své limity, a tak když jsem stála před metr hlubokým brodem, vyměkla jsem. Ale jenom proto, že Compass neměl vytažený „šnorchl“! Jinak bych mu asi i věřila…

Trochu skeptická jsem ze začátku byla k objemu motoru. Pod kapotou tohoto modelu bije nejsilnější benzinová motorizace, zmíněná oturbená čtrnáctistovka se 170 koňmi. Nejsilnějším a nejdynamičtějším ale asi bude přeplňovaný vznětový dvoulitr. Nicméně v průběhu testovacího týdne jsem benzinu přišla na chuť. A když člověk ví, ve kterých otáčkách je těch 170 koní schovaných, dokáže autu dodat i příjemnou dynamiku.

Negativně mě překvapila spotřeba, papírová činí 6,9 litru na 100 kilometrů. S autem jsem se pokoušela najet stovku co nejklidnější jízdou, apetit auta však nespadl pod 9 litrů. Protože je ale jízda v Compassu zábavná, pohodová a příjemná, tak to Compassu rádi odpustíte. Do auta usedáte s úsměvem, a ještě s větším ho řídíte. I když třeba jen ráno do práce…

Technické údaje:

Jeep Compass 1.4 MultiAir II 170k (125kW) AT 4WD

Výkon: 170 koní (125 kW) v 5 500  ot./min

Točivý moment: 250 Nm v 2 500  ot./min

Převodovka: devítistupňová automatická

Maximální rychlost: 200 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s

Průměrná spotřeba (udávaná): 6,9 l/100 km

Cena:  od 825.000,- Kč

(výbava Opening Edition již není v nabídce, s motorem 1.4 Multiair 170k se dnes Compass nabízí jen v nejvyšší výbavě Limited od 918.990,- Kč)

Text a foto: Denisa Pappová

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník