TÉMA: Prcci od Jeepu. Jsou malí, ale šikovní

Pryč je doba, kdy se při vyřčení slova Jeep vybavil lidem jakýkoli velký off-road. Ano, toto synonymum, které bylo zažité dlouhá desetiletí, se pomalu vytrácí. A jak se to vlastně stalo?

Vzpomínáte? Potkali jste Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero či Toyotu Land Cruiser a děti nadšeně volaly: Hele tati, jede „džíp“! Soused si přivezl nového Land Rovera Discovery a žena mezi dveřma zvolala: Koukám, že se nám soused zmohl a koupil si „džípa“. Už tušíte? Přesně! Byly to velký hranatý krabice, a když člověk přimhouřil oko, tak v těch vozech bylo „cosi džípového“…

Jenže doba se mění a z velkých hranatých krabic se staly přerostlé ocucané bonbóny. Nebo vám Q7 či Bentayga přijde jako něco jiného? A navíc ani jeepy už nejsou, co bývaly… Byly to převážně ostře řezané a drsné off-roady, v čele s Wranglerem. Ale ani Cherokee či Grand Cherokee ZJ nebyly žádné „měkoty“, nicméně doba se neptá a není čas na hrdinství, a pokud ostatní mění své původní off-roadové zaměření na to nové, řekněme moderní „esúvéčkové“, pak i praotec off-roadu Jeep musí reagovat na přání trhu, jestli chce přežít.

Zprvu je potřeba říci, že se v malých modelech Jeep trochu plácal. První Compass či Patriot nebyla zrovna povedená auta. Nevyvážený design, nejisté jízdní vlastnosti, nemastné či neslané facelifty, a navíc překupované motory od konkurence. Prostě to nebylo to pravé. Jeepu stále hájily čest osvědčené modelové řady Cherokee, Grand Cherokee a nestárnoucí Wrangler. S příchodem Fiatu nastal v roce 2009 zlom. Prvním opravdovým plodem této italsko-americké fúze byl až malý Renegade v roce 2014. Můžete namítnout, že předtím přišel v roce 2010 facelift Wranglera či v roce 2011 nový Grand Cherokee WK2, ale tyto vozy byly vyvíjeny ještě předchozím vedením Daimler-Chrysler a jejich facelifty se nedají označit za ryzí „italský Jeep“.

Compass a Renegade? No hurá!

Tím je až právě malý Renegade, který se kompletně vyrábí na jihu Evropy. A přestože první dojem a reakce byly velmi rozpačité, i já dnes musím uznat, že je to auto s duší a ve svých detailech a jízdních vlastnostech je skvělé. U řidičů sklízí zasloužený úspěch. Loni konečně dorazil také kompletně nový Compass. No hurá! Konečně malý Jeep, který směle konkuruje všem okolo a vypadá opravdu skvěle pro 99 % dotázaných. Opravdu designově velmi povedený, zdálky jasně hájící identitu značky. Pravda, když jsem ho viděl poprvé, tak mě napadlo, že někdo hodil Granda do pračky a vypral na 60 stupňů místo na 40.

My jsme ho loni už testovali, ale nyní s odstupem času se nám dostal do ruky znovu v trochu jiné motorizaci. A hned se nám k němu „přifařil“ i bráška Renegade po faceliftu. Skvělé! Dva Jeepy a tak jiní… Nebo jen jiní na první pohled? Je to taková ta klasika, jak si pořídíte „děcko“, a protože jste spokojeni, jak vypadá, jak se chová, pořídíte mu za nějaký čas bratříčka. A sakra! Je vůbec náš? Zatímco první je elegán, druhý má spíš výraz uličníka… Zatímco jeden je kavárenský typ v elegantním bílém sáčku, druhý je raději v přírodě, prostě zelený skautík. Ze stejné rodiny a tak jiní?

Bratři, jak se patří

Většinou to tak vypadá, zvláště, když je ten zelený uličník ve verzi Trailhawk, tedy v off-roadovém nejvyšším nasazení. Ale i přesto, že navenek se liší, tak pod obálkou je znát příbuznost. A to nejen ta od značky Jeep, ale i ta rodičovská od Fiatu. To není výtka, to je pochvala. Zatímco Compass je více po tatínkovi, tedy po velkém Grand Cherokeem, a snaží se být elegantní nejen navenek, ale i uvnitř, tak malý rošťák je i uvnitř hravý a je spíše po mamce z rodu wranglerů. I tak si na první pohled řeknete: Bratři, jak se patří.

Dobrá, dobrá, možná to už s těmi přirovnáními k rodině trochu přeháním, ale přiznejme si, že to tak je. A právě kvůli těmto mladíkům a stále silnější lobby na SUV notu se nám jaksi vytrácí to staré dobré přirovnávání a označování velkých 4×4 vozů za skupinu zvanou „džípy“. Spíše už nám převládá to převzaté: Á, tak jsme se dočkali, soused už má taky „esúvéčko“. Mnoho lidí ani nezná význam zkratky SUV, jen ví, že to jsou ty velké kombíky na vyšším podvozku. Z těch se pak různými deriváty staly i crossovery či malá SUV.

A Compass a Renegade? To jsou prostě malé pravé jeepy. Víc se jim budeme věnovat jak tady na iSUV.cz, tak v příštích číslech SUV magazínu.

Text a foto: Míla Janáček

 

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

suv has 34 posts and counting.See all posts by suv