TEST: Suzuki S-Cross – Litrový univerzál

Osobitý crossover Suzuki S-Cross vznikl v době finanční krize. To se na něm leckde podepsalo. Pod kapotou pracuje pouze litrový tříválec, který však kypí energií a má poměrně slušnou spotřebu. Vyzkoušeli jsme kompaktní SUV plné kompromisů.

Výrazná maska chladiče s tvarovanými LED světlomety opticky zvyšuje kapotu. Tím Suzuki vyjadřuje svoji sílu. Opakem dynamického předku je zkosená zadní část. Obrysové LED světlomety působí mnohem střídměji.

Zapomeňte na divoké asijské tvary, interiéru vládne účelovost. Palubní deska opticky nelícuje s dveřmi a na japonské auto nabídne S-Cross až moc jednoduchý design. Ovládání působí místy nedodělaně. Například spínač zadních mlhovek najdete na levé páčce, ale přední světlomety do mlhy pustíte vlevo od volantu. Jde o kompromis mezi výrobními náklady a ergonomií.

Přístrojový štít vypadá podobně jako u desetiletého Subaru Forester. Uprostřed „budíků“ je jednoduchý palubní počítač, který zobrazuje pouze základní data.

Rozhraní multimediálního systému nabídne několik hlavních aplikací. Jde o hudební přehrávač nebo konektivitu s mobilním telefonem. Testovaná výbava Premium má vestavěný GPS přijímač, ovšem SD kartu s mapovými podklady si musíte dokoupit extra.

Přední sedadla jsou umístěná výš a při správném nastavení sedačky má řidič řadicí páku komfortně na dosah ruky. Horší je to s centrální loketní opěrkou, ta nejde nastavit a je příliš krátká. Naopak malé čalouněné opěradlo levé ruky nabídne pohodlí bavlnky.

Výbava zkoušeného S-Crossu pokryje potřeby většiny řidičů. Kromě dvouzónové automatické klimatizace potěší také bezklíčový vstup a start, přední vyhřívaná sedadla, fotochromatické středové zrcátko, dešťový i světelný senzor, tempomat a moderní LED světlomety.

Motor táhne odspodu

Osobitý předek schovává přeplňovaný litrový tříválec BoosterJet. Inovovanou pohonnou jednotku naladili inženýři na 82 kW (112 koňských sil). Díky turbodmychadlu nabízí BoosterJet točivý moment 170 Nm už od dvou tisíc otáček za minutu.

Motor spolupracuje s pětirychlostním manuálem. Ačkoli bych v S-Crossu uvítal i šestý rychlostní stupeň, nevede si tradiční „pětikvalt“ špatně. Tříválec mě překvapil svojí dravostí. Převody jsou podřízeny městskému provozu, proto auto brzy dosahuje citelné akcelerace. Svoji zásluhu na tom má také nízká provozní hmotnost. Při dálničních rychlostech se ručička otáčkoměru přehoupne přes trojku, ale kombinovaná průměrná spotřeba nepřesáhne 6,5 litru.

Naladění podvozku odpovídá požadavkům na komfort. Nemusíte se bát vyjet ani mimo silnice. Světlá výška 180 milimetrů dostačuje pro překonání nezpevněných cest. Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem sice zajistí snadné otáčení volantem, nicméně řidič ztrácí citovou zpětnou vazbu od kol. Japonský crossover nezklame ani na delších trasách, kde neztrácí kýženou jízdní pohodu. Otestováno na cestě do rakouského Salzburgu.

Litrový tříválec není v nízkých otáčkách skoro slyšet. Nízkou úroveň aerodynamického hluku si auto drží i při vyšších rychlostech. Ujet přes 500 kilometrů s krátkými přestávkami zvládnete bez problémů a tělesných bolestí. Účelové SUV mě svým cestovním komfortem příjemně překvapilo.

Cenový kompromis

Model S-Cross sjíždí z montážní linky továrny Suzuki ležící v maďarském Ostřihomu. Téměř třicet let starý závod výrobce postupně modernizuje. Benzínové motory jsou importovány přímo z Japonska, zatímco diesely kupuje Suzuki od italského Fiatu. Strategické řízení investic do vývoje umožní automobilce prodávat dobře vybavený crossover už za 410 tisíc korun.

Kompaktní SUV pokryje potřeby každodenní jízdy. Auto nabízí dostatek prostoru pro posádku a praktický zavazadelník s objemem 430 litrů. Celkové střídmé provedení naštěstí rozbíjí osobitá přední část. Suzuki S-Cross s litrovým tříválcem je zkrátka cenově dostupným kompromisem mezi designem a účelovostí.

Základní technické údaje:

Suzuki SX 4 S-Cross 1.0 BoosterJet 2WD, Premium, 5 MT

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec

Objem: 998 ccm

Výkon: 82 kW (112 k) při 5 500 ot./min.

Točivý moment: 170 Nm při 2 000 – 3 500 ot./min.

Převodovka: pětirychlostní, mechanická

Rychlost: 180 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 11 vteřin

Spotřeba v l (město / mimo město / kombinovaná): 5,7 / 4,6 / 5,0

Provozní hmotnost: 1 165-1 235 kg

Rozměry: 4 300 x 1 785 x 1 585 mm

Rozvor: 2 600 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 430-440 / 1 269 litrů

Základní cena testovaného modelu: 436 900 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník