TEST: Citroën C3 Aircross – Čtvercová revoluce

Francouzští designéři navrhli nový C3 Aircross ve jménu čtvercové revoluce. Geometrické tvary najdete doslova všude. Koncern PSA zároveň vsadil na vysokou úroveň komfortu a cenu auta stlačil hodně dolů. Aircross je teď jedním z nejlevnějších SUV na českém trhu.

Citroën C3 Aircross patří v segmentu SUV-B k jednomu z nejstylovějších aut. Návrháři se inspirovali kubistickým stylem, který zaoblili v moderní tvary dnešní doby. Trendy karoserie je plná čtverců různých tvarů a velikostí. Podívejte se na kola, masku chladiče nebo hlavní světlomety.

Přední část vystihuje DNA kompaktního SUV. Masivní přední nárazník s hlavními světlomety oddělují LED diody denního svícení. Vrchní lampy přechází v jednotnou linku lomenou do loga výrobce. Vysoce posazená kapota budí dojem nebojácného ochránce. Černé plasty okolo blatníků spolu s nárazníky vypadají jako terénní paket. Vysoko umístěné zadní světlomety i úzké sklo podtrhují geny nového Aircrossu.

Automobilka sází hlavně na možnosti personalizace. V nabídce je celkem 85 barevných kombinací. Kromě odstínu karoserie si můžete zvolit lak na střeše nebo designové dekorativní prvky. Zvláštností Citroënu C3 Aircross je bílý polep na D sloupku, který připomíná bytové žaluzie.

Do sedaček „zaplujete“

Kubistický odkaz najdeme i uvnitř. Dvoutónové provedení dodává kabině svěží a moderní vzhled. Mezi hlavní prvky výbavy testované C3 patří mimo jiné head-up displej. Tato technologie promítání rychlosti, dopravních značek i navigačních pokynů v zorném poli řidiče byla dříve záležitostí prémiových automobilek. Dnes se už pomalu dostává do výbavy cenově dostupných crossoverů.

Výsadou francouzských aut je komfort. Vysoce posazená sedadla nabídnou větší rozhled a velkou dávku pohodlí. Do měkkých sedáků lehce „zaplujete“.

Multimediální rozhraní s mapovými podklady Tom Tom má celkem složité ovládání. Chvilku vám zabere, než se naučíte s nastavením a přidruženými aplikacemi. Systém potřebuje na jednotlivé operace trochu víc času. Navíc přenášený obraz z parkovací kamery se lehce „seká“. Podobně se chová i multimediální centrum u nové Dacie Duster.

Na středovém panelu pod obrazovkou je otočný volič jízdních režimů technologie Grip Control. Řidiče tak nepřekvapí písek ani sníh. Někteří výrobci nabízí tyto jízdní profily pouze v kombinaci s pohonem 4×4, Citroën si vystačí jen s přední hnanou nápravou.

Zavazadlový prostor disponuje variabilním objemem od 410 litrů do 520 litrů. Mohou za to zadní posuvná sedadla. Páté dveře jsou navíc hodně široké, proto se v kufru pohodlně manipuluje i s objemnými zavazadly.

Kouzlo létajícího koberce

Malá kapota skrývá modernizovanou přeplňovanou „dvanáctistovku“ Puretech. Při jízdě většina řidičů nepozná, že kola pohání malý tříválec. Turbokompresor na rozdíl od klasického turbodmychadla tlačí vzduch do válců prakticky od volnoběhu. Nemá takovou účinnost, nicméně je téměř bezúdržbový. Vyšší vstřikovací tlak, kompresní poměr a filtr pevných částic zase sráží hodnoty vypouštěných emisí.

Motor má svůj specifický zvuk doplněný „brumláním“. Určitá svižnost mu však nechybí. Díky přeplňování plynule zrychluje až do maximálních čísel. Nejde o zběsilou akceleraci jako u dmychadla, nicméně kompresor pracuje pořád stejně a neztrácí dech. Efektivita spalování i modernizovaná konstrukce motoru udržuje průměrnou spotřebu paliva v rozmezí šesti až sedmi litrů na 100 kilometrů.

O řazení se stará šestistupňový automat. Změna „kvaltů“ je citelně znát. Na druhou stranu umí počítače intuitivně zvolit rychlostní stupeň a například zbytečně neřadit ve svahu.

Jízda v Aircrossu je typicky francouzská. Měkká, komfortní a houpavá. Ačkoli SUV mate vzhledem, nemá sportovní geny. Kompaktní crossover bych přirovnal spíš k létajícímu koberci. Tím Citroën těží i na nezpevněných silnicích. Jízda polní cestou nebo v lese už není noční můrou tlumičů a řidičovi páteře. Naopak se auto ladně vznáší.

C3 Aircross se může směle postavit do galerie moderního umění. Navíc se dá koupit jako „skladovka“ už za tři sta tisíc ve slušné základní výbavě čítající klimatizaci i tempomat. Milovníci netradičního designu mohou sáhnout po vyšším stupni nebo si vyladit auto zcela po svém.

Základní technické údaje:

Citroën C3 Aircross SHINE 1.2 PureTech 110 S&S EAT6

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec

Objem: 1 199 ccm

Výkon: 81 kW (110 k) při 5 500 ot./min.

Točivý moment: 205 Nm při 1500 ot./min.

Rychlost: 183 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 10,6 vteřin

Spotřeba v l (město / mimo město / kombinovaná): 9,0 / 5,2 / 6,6

Provozní hmotnost: 1 203 kg

Rozměry: 4 154 x 1 756 x 1 637 mm

Rozvor: 2 604 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 410-520 / 1 289 l

Základní cena testovaného modelu: 502 900 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník