Lexus v Praze ukázal obří rodinný hybrid RX L

Lexus v Praze představil obří rodinný model RX L. Premiérou sedmimístného SUV okořenila japonská automobilka veslařské Primátorky na Vltavě. Jako jedni z prvních v České republice jsme vyzkoušeli nový Lexus při krátké projížďce centrem metropole.

Lexus RX L jede na vlně progresivní designové filosofie L-Finesse. Výraz nových modelů japonské automobilky je mnohem emociálnější a ani tohle sedmimístné SUV nevypadá jako typická automobilová krabice. Částečně za to vděčí boční plovoucí lince vedoucí do ztracena, která rozbíjí jinak ucelenou zadní část.

Pětimetrové SUV plní komfortní očekávání. Zvuková izolace funguje na výbornou i při vyšších rychlostech. Záplava prémiových materiálů je doplněná centrální obrazovkou, která směřuje přímo na řidiče. Modernímu vzhledu kontrastují klasické analogové hodiny. Takový prvek je typický pro auta vyšší tříd a je třeba i v hybridním Volkswagenu Passat GTE.

Zapínám masážní sedadla a odvětrávání naplno. Venkovní teplota paří na slušných třicet stupňů. Hybridní pohon, atmosféra a vůně auta příjemně uklidňují. Ačkoli má elektrofosilní šestiválec svižný odpich a stovku zvládne za osm vteřin, je mnohem víc uvolňující se jen tak kolébat městem.

V České republice se Lexus RX L nabízí výhradně v hybridním provedení. Pod zkratkou 450h L se skrývá zážehový šestiválec o objemu 3,5 litru. Agregát spolupracuje s dalšími dvěma elektromotory. Podle homologační normy WLTP spotřebuje třířadý Lexus 8,1 až 8,4 litru na 100 kilometrů. Celkový výkon hybridní soustavy končí na hranici 313 koní.

Tři řady, dvě výbavy

Bezestupňová převodovka CVT posílá výkon skrze elektromotory na všechna čtyři kola. Automobilka tento pohon nazývá E-Four 4×4. Podobné konstrukční řešení využívá Mitsubishi u plug-in hybridního Outlanderu. Toyota ani Lexus hybridy do zásuvky příliš nepodporují, chtějí se zbavit závislosti na externím nabíjení.

Vybírat můžete mezi dvěma výbavovými stupni, Lexus jim říká Executive a Luxury. Ve standardu má RX L třízónovou samočinnou klimatizaci. Požadovanou teplotu si nastaví i cestující v zadních řadách. Zástupci automobilky vyzdvihují prémiový audiosystém Mark Levinson. Tvrdí, že hraje lépe než Harman Kardon u BMW. Uvnitř sází výrobce na prémiové materiály včetně jemné perforované kůže.

Nejvyšší specifikace Luxury nabídne více asistenčních systému. Jde například o monitorování slepého úhlu. Silniční nerovnosti zase pohltí létající koberec v podobě adaptivního odpružení.

Velký Lexus nabídne zavazadelník s objemem 652 litrů, třetí řada sedadel je spíš nouzová nebo pro děti. Za příplatek mohou být páté dveře ovládány bezdotykově. Stačí přiložit ruku k logu automobilky a servomotory se postarají o úplné otevření. Poslední řada sedadel je sklopná plně elektricky. Opěradla elegantně zaplují do podlahy a vznikne rovná plocha.

Na závěr to nejdůležitější: nový RX L stojí v základu lehce přes dva miliony korun.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 219 posts and counting. See all posts by Jan Majurník