TÉMA: Život ve stylu pravověrných SUV. Znáte je?

Dnes najdete sportovně utilitární auto v portfoliu každého většího výrobce. Trh je zaplavován crossovery, které pomalu vytlačují klasické hatchbacky, sedany i kombíky. Jenže před několika lety tomu tak v Evropě nebylo. SUV vlastnili většinou majetnější lidé, kteří měli auto jako životní styl. Přinášíme vám pět (plus jeden navíc) nejznámějších tanků na kolech své doby.

Honda CR-V

Robustní Honda CR-V třetí generace patří mezi spolehlivá auta. Proto v něm i dnes potkáte zapáleného nadšence, který si ho před deseti lety koupil za necelý milion korun. Japonské SUV nabídne vysokou míru komfortu a odolný podvozek. Standardem je pohon 4×4. Uvnitř se posádka cítí jako doma. Všude je nadbytek místa. Interiéru dominují především široká sedadla a objemná palubní deska.

Nejpopulárnějším motorem Hondy CR-V byl ve své době jednoznačně naftový čtyřválec 2,2 i-DTEC. S hmotností přes dvě tuny však dříve odcházely brzdy. Ačkoli nová Honda CR-V vypadá dobře a moderně, robustnost tanku a prostornost obýváku nabídne jen třetí generace.

Nissan Murano

Na japonském ostrově ještě chvíli zůstaneme. Nissan Murano totiž doslova vystihuje význam slova SUV. Sportovní část zastupuje vylepšený benzínový šestiválec 3,5 litru převzatý z Nissanu 350Z. Utilitární sekci hravě přinese objemný interiér. Místo sedadel má auto kancelářská křesla, palubní deska s nadsázkou vypadá skoro jako by byla z obrněného transportéru a ovladače vzali návrháři nejspíš z leteckého průmyslu.

O řazení se staral výhradně variátor CVT, což byl po ujetí 200 tisíc kilometrů kámen úrazu. Převodovka v první generaci Z50 zkrátka neuměla dlouhodobě přenášet přívaly točivého momentu od masivního šestiválce. Konstrukční neduhy inženýři vychytali v druhé generaci. Jenže tam Murano přišlo o robustní vzhled a ztratilo část vnitřního prostoru. Poslední generace už je spíše crossoverem. Životní styl řidiče pojízdného dvoutunového monstra hledejte tedy na začátku výroby.

Volvo XC90

Auto zrozené na ledovém severu, zkompletované za pomocí vysokopevnostní oceli a švédského inženýrství. SUV s kódovým označením XC90 přineslo světu spolehlivost, odolnost, vysokou ochranu při nehodě, pohon 4×4 a trochu odlišný pohled na svět. Řidiči Volva jsou na tom podobně jako šoféři saabů. Alternativní auto, alternativní přístup, jiný styl myšlení. Model XC90 si nekupovali běžní spotřebitelé, ale lidé, kteří chtěli být jiní.

Velký důraz kladla automobilka také na bezpečnost posádky. Ve Švédsku totiž dodnes zapříčiní mnoho dopravních nehod volně přecházející losi. Ano, nerozhlídnou se a jdou klidně na červenou. Kromě sedmi míst k sezení nabídlo Volvo XC90 první generace také vysunovací obrazovku se satelitní navigací.

BMW X5

Jedním z nejsportovnějších zástupců pojízdných pevností bylo tehdy BMW X5. Auto původně vzniklo na základě technologií získaných od Land Roveru. Šlo o první mnichovské SUV s pohonem 4×4, nabité terénními vychytávkami z Range Roveru HSE. Pod kapotou pracovaly jak s řadové šestiválce, tak s masivní motory V8.

Kabina byla plná elektroniky a komfortních prvků. SUV jste mohli mít s televizí, DVD přehrávačem, telefonem a další příplatkovou výbavou. Cílová klientela nejvyšších specifikací byla jasná. Ve většina případů šlo o muže, kteří potřebovali světu ukázat, že mají (na tehdejší dobu) zbytečné a drahé SUV s vysokou spotřebou. BMW X5 spíše oslňovalo ve městech a ujíždělo na dálnicích, než aby překonávalo úskalí nezpevněných cest. Ostatně, tak je tomu u většiny utilitárních aut dodnes.

Hummer H2

Zlegalizovaná silniční verze původního modelu H1, na kterou nepotřebujete řidičák skupiny C, se krátce prodávala také v Evropě. Pokud jste chtěli zažit tu pravou chuť USA a měli pár milionů nazbyt, byl Hummer jasná volba. Pojízdná krabice v sobě zanechala stopy vojenské účelovosti. Design palubní desky je velmi jednoduchý. O to víc jste mohli vyslyšet nabídky prodejců tykající se dvoubarevného čalounění a příplatkového vybavení.

Vnější design nadchl asi jenom skutečné fanoušky Spojených států. Pod kapotu zastavoval výrobce monstrózní osmiválec, který si po městě vzal přes dvacet litrů benzínu. Mnoho modelů se tak stalo obětí „zplynování“ a dostalo alternativní pohon na LPG. Menšího bratra dvojky, model H3, užívala jednu dobu Městská policie v Praze. Vedení tehdy nakoupilo rovnou tři kusy. Po oprávněné vlně kritiky je pražští zastupitelé darovali s velkou slávou hasičům. Pokud jde o civilní využití, je Hummer 2 jednoznačně nejzbytečnějším SUV z našeho seznamu.

Volkswagen Touareg

Do naší pětky se už nevešel, ale čestná zmínka je na místě. VW Touareg první generace měl standardně pohon 4×4, uzamykatelný diferenciál a vzduchové odpružení. Světlá výška auta dosahovala až třiceti centimetrů. Nabídce byl také vrcholový desetiválcový diesel a dvanáctiválcový benzínový motor. Díky tomu mohlo německé SUV řádit i v náročném terénu.

Foto: General Motors, BMW, Volvo, Nissan, VW

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 219 posts and counting. See all posts by Jan Majurník