TEST: Seat Arona – Designová smršť ze Španělska

Čerstvá posila v segmentu kompaktních crossoverů španělského Seatu sází na dynamický design a kombinaci vášně s technologiemi. Stylové SUV vylepšili inženýři výkonným motorem 1,5 TSI s technologií vypínání válců. Seat Arona je plný sportovně laděných doplňků. Ale je tohle skutečně ta správná cesta?

V Seatu Arona se snoubí naplno španělská vášeň a německé technologie. Kompaktní crossover působí svěžím dojmem. Designéři si vyhráli s křivkami karoserie a možností personalizace. Hlavním lákadlem pro zákazníky je volitelné dvoubarevné lakování. Osobnost dynamického SUV dolaďuje detail X na zadním sloupku. Celkový dojem vylepšují 17“ litá kola Dynamic a trojúhelníkové LED světlomety.

První posazení okamžitě navodí sportovní dojem. Výbavový stupeň F/R totiž nabízí ergonomická sedadla s bočním vedením. Na delší cesty bych však uvítal bederní opěrku. Interiérové čalounění v černé barvě doplňují červené detaily. Najdete je na prošívaných bezpečnostních pásech, ale i na palubní desce. Ta je navíc stylově ozdobená kvalitní kůží.

Grafický přístrojový štít s displejem palubního počítače vyladili návrháři částečným vykrojením. Prázdné místo vyplnily LED indikátory stavu paliva a teploty motoru. Kulatá hlavice řadicí páky šestirychlostního manuálu v nejvyšším výbavovém stupni F/R vypadá poněkud chudě. Kožený dekor nebo barevné detaily by ji neuškodily. Opačný dojem zajistí ergonomický volant s ovládáním multimédií.

Když se setmí, nastává ten pravý ambientní čas. Plastové výplně předních dveří schovávají červené LED diody, které navodí příjemnou atmosféru. V Aroně tak máte rázem pocit, že sedíte ve dravém sporťáku.

Chronický vypínač válců

Pod kapotou španělského kompaktu pracuje přeplňovaný motor 1,5 TSI EVO. Sofistikovaná technologie umožní odpojení dvou válců za jízdy. Senzitivní řidiči tehdy pocítí jemné vibrace ve volantu. Počítače Arony vypínají válce prakticky neustále. Výhoda systému tkví ve snížení spotřeby. Jízda po okresce povolenou devadesátkou znamená aktuální spotřebu 3,5 litru na 100 kilometrů. Celkově se průměrný benzínový apetit pohybuje pod hranicí 6,5 litru na 100 kilometrů. S takovými čísly už postrádá smysl kupovat diesel.

Seat montuje na přání do auta i volbu jízdních režimů. Po nastavení sportovního módu upraví elektronika odezvu pedálu plynu, řízení i podvozek. Ekologická stránka motoru jde na druhou kolej a přichází výkon 150 čerstvých koňských sil. Ten posílá šestirychlostní manuál na přední kola. Samotné řazení je precizní, citelně tvrdé a jednotlivé dráhy intuitivně zapadají. V kombinaci s vysokými otáčkami přeplňovaného motoru nastává kýžený sportovní „feeling“.

Jenže tohle od auta ve skutečnosti nechcete. Místo cílení na zážitek z jízdy se všechno točí okolo designu. Kompaktní balíček jménem Seat Arona má navodit dojem „sporťáku“, má vám umožnit se cítit jako závodník, ale řvoucí motor a pískající pneumatiky k němu nepatří.

Dvoubarevná modelka září v městské džungli a díky personalizaci se z ní může stát moderní doplněk v rámci životního stylu. Auto vypadá stejně dobře ve dne nebo v noci. Dokonce i blinkry vyšperkovali návrháři tak, aby Seat neztratil šmrnc.

Provozní hmotnost crossoveru je kolem 1200 kilogramů. Takže pokud vysloveně nechcete „oturbenou“ patnáctistovku, můžete s klidným svědomím sáhnout po základním tříválcovém litrovém TSI. Seat Arona je o stylu a na motoru tady zas tolik nezáleží.

Základní technické údaje:

Seat Arona FR 1,5 TSI EVO 150k

Motor: přeplňovaný řadový čtyřválec

Objem: 1 498 cm3

Výkon: 110 kW (150 k) při 5 000 – 6 000 ot./min.

Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min.

Rychlost: 205 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 8,0 vteřin

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 6,3 / 4,4 / 5,1

Provozní hmotnost: 1 222 kg

Rozměry: 4 138 x 1 780 x 1 543 mm

Rozvor: 2 566 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 400

Základní cena modelu v Kč včetně 21 % DPH: 448 900,-

Cena vozidla a výbavy v Kč včetně 21 % DPH: 603 301,-

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 158 posts and counting.See all posts by jan-majurnik