TÉMA: Toyota Land Cruiser třikrát jinak

Toyota Land Cruiser patří mezi uznávané terénní ikony. Japonská automobilka jej dodnes vyrábí ve třech specifických verzích. Koupíte ho jako pracovní off-road s kódovým označením 70. Pod číslem 150 se ukrývá rekreační SUV. Vrcholová varianta 200 s motorem V8 spadá do segmentu prémiových čtyřkolek. Nicméně mimo silnice se moc nepodívá. Proč? A jak to tedy s těmi toyotami je?

Land Cruiser 70: Na práci i do terénu

Výrobce prodává pracovní „sedmdesátku“ ve verzi „Light Duty“ a „Heavy Duty“. Houževnaté „lanďáky“ stojí ve výlohách salónů od Afriky po Austrálii. Na těchto trzích auto zkrátka nesmí zradit, protože nejbližší civilizace leží i stovky kilometrů daleko.

LC 70 4×4 využívají majitelé jako tažné, zemědělské nebo průzkumné auto. Od původního předobrazu se příliš neliší. Má lepší výbavu, spotřebuje méně paliva a redukuje zplodiny vypouštěné do ovzduší. K inovaci došlo také v oblasti jízdních vlastností, komfortu a bezpečnosti. V současné době nabídne robustní Toyota stabilizační asistenční systémy a elektronický rozdělovač brzdného momentu. V kabině přibyla přední sportovní sedadla, rádio s externími vstupy a tempomat.

Auto se vyrábí ve čtyřech karosářských variantách. Jde o pětimístné kombi, čtyřdveřový pick-up, dvoumístnou jednokabinu a dodávkovou verzi. Všechny modely mají pohon 4×4.

 

Pod kapotou pracuje výhradně přeplňovaný osmiválcový diesel s objemem 4,5 litru. Od roku 2016 jezdí po australských (ne)cestách s továrním filtrem pevných částic. Ražení obstarává pětirychlostní manuál.

Land Cruiser 150: Auto pro aktivní společnost

Na podzim letošního roku si odbyla premiéru nová generace modelu LC 150. Auto prošlo zevrubnou modernizací. Nový styl přinesl osvěžení interiéru a přidal balíček systému aktivní bezpečnosti, kterému „šéfuje“ vestavěný radar. Inženýři vylepšili také základní rám.

Land Cruiser dostal podpůrnou elektroniku, která pomáhá při jízdě v terénu. Podle slov zástupců automobilky zvládne off-roadovou trasu i méně zkušený řidič. Japonská čtyřkolka má v základu brodivost až 700 mm. Překonávat nástrahy mimosilničních radovánek pomáhá samosvorný diferenciál.

Rekreační SUV s pohonem 4×4 nabídne snadnou ovladatelnost, kvalitní zpracování a slušnou výbavu. Majitelé s ním čas od času vyrazí i na řádně divoký výlet.

Land Cruiser 200: Luxus s pohonem 4×4

Prémiové SUV je většinou odsouzené žít nudný městský život. Když se osmiválcový Land Cruiser prodával v Evropě, šlo spíš o módní doplněk a urbanistickou nákupní tašku. Terénní potenciál vyměnili zákazníci raději za luxusní výbavu, silný motor a prestižní image. Aby ne, když LC sdílí platformu s Lexusem LX 570, premiantem vyšší třídy.

„Dvoustovka“ opustila evropský kontinent kvůli emisním. Ze začátku se nabízela s osmiválcovým turbodieselem 4,5 litru a později s benzínovým motorem V8 4,7 litru. Faceliftovaný Land Cruiser zaútočil na evropský trh znovu v roce 2017. Potenciální kupce lákal na zážehový osmiválec 4,6 litru s výkonem 227 kW (310 koní) a točivým momentem 460 Nm. O řazení se staral výhradně šestirychlostní automat. Dnes se LC 200 V8 prodává v Japonsku, Číně, Austrálii nebo na Blízkém východě.

Téměř pětimetrové SUV dostalo v rámci omlazení zesílenou karoserii, vzduchem chlazené přední kouče, terénní technologii z modelu 150 a paket bezpečnostních systému Toyota Safety Sense.

Nejvyšší výbavy přijíždí na dvacetipalcových hliníkových discích s A/T pneumatikami. Osvětlení zajišťují LED světlomety. Posádka si může užívat prosklenou střechu. Bezpečný přehled poskytnou parkovací senzory a panoramatický kamerový obraz z okolí auta.

Honosný interiér s koženým čalouněním vylepšili designéři dřevěnými detaily. Volant i přední sedadla mají integrované topné těleso. Devíti palcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému doplňuje ozvučení se čtrnácti reproduktory. Top specifikace přináší ve standardu i nezávislé topení.

Foto: Toyota

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 193 posts and counting.See all posts by jan-majurnik