Test: Dacia Duster 4×4 – Účelovost nade vše

Partnerství Renault-Nissan-Mitsubishi značce Dacia vysloveně prospívá. Rumunský zázrak stále stoupá v popularitě a řidiči se už na dacie nedívají jako na levný brak. Přepracované SUV Duster obzvlášť dospělo. Stačí se podívat.

Vylepšená karoserie je větší, širší a robustnější. Vpředu přibylo LED denní svícení v hlavních světlometech. Blatníky jsou vystouplé a podporují terénní dojem z vozu. Zadní části vévodí zakulacené lampy ve stylu Jeepu Renegade. Nejvyšší verze přinese nové 17″ lité disky. Celkový dojem se jednoznačně změnil k lepšímu.

Ve jménu plastů

Uspořádání palubní desky, výdechy topení, multimediální systém a ergonomický volant. Vše je jiné, vizuálně lepší. Návrhářům se povedl hlavně středový panel s ovládáním příplatkové automatické klimatizace. Kulaté voliče s digitálními piktogramy navazují na kolébková tlačítka v leteckém stylu. Samotné rozhraní dotykové obrazovky má jednoduchou grafiku. Navigační systém s mapovými podklady Naviextras nevyniká rychlostí, ale dovede, kam je třeba, a navíc upozorní na statické radary.

Co jde, je vyrobené z „pracovních“ plastů. Nečekal jsem nic jiného, a dokonce to ani nepožadoval. Duster si nehraje na prémiové SUV. Automobilka ho prezentuje jako účelové a komfortní auto.

S technologiemi to výrobce nikterak nepřeháněl. Požadavek na nízkou cenu se odráží ve zúžení nabídky asistenčních systémů na minimum. Kromě povinných prvků tady dostanete navíc systém pro sledování mrtvého úhlu, čtyři kamery, pomocníka pro jízdu z kopce a světelný senzor. Poslední zmíněný systém se chová až příliš proaktivně. Duster tak rozsvěcuje halogenové lampy takřka pod každým mostem nebo na cestě lemované vzrostlými stromy.

Po vzoru Renaultu se tempomat nesmyslně spouští na středovém tunelu. Ovladače multimédií na volantu nejsou podsvícené. V noci tak musíte hledat tlačítka intuitivně. Auto nabídne i ovládání audia pod volantem. Nicméně jde opět o složité francouzské řešení, kde skladby posunujete ozubeným kolečkem.

Na první pohled vypadá řadicí páka šestirychlostní manuální převodovky skvěle. Na omak už to tak dobré není. Plastový volič ve stylu rumba koule Daniela Nekonečného působí stejně křehce jako u Lady XRAY. Ani dráhy nejsou zcela vychytané. Když chcete intuitivně zařadit pětku, ve skutečnosti kulisa směřuje páku na třetí rychlostní stupeň.

Na přání dodávaná hands-free karta posune komfort na další metu. Stačí ji mít v kapse a přijít k autu. Zámky se uvolní a můžete vyrazit na cesty. Pro zamčení stačí jenom odejít od auta. Zbytek zařídí elektronika. Dříve bylo bezklíčkové nastupování výsadou luxusních značek, dnes už jde o běžný prvek většiny modelů napříč značkami.

Nejen do města

Technici vylepšili rumunské SUV elektromechanickým posilovačem řízení. Ten v kombinaci se čtyřramenným volantem zajistí pohodlné ovládání. Od kol však nemáte téměř žádnou odezvu. Řízení je tak strohé a necitlivé. V terénu musíte proto dávat větší pozor a využívat kamerový systém.

Podvozek Dusteru zůstal napříč výbavami beze změn. Čtyřkolka má stále zavěšení z minulé generace Nissanu X-Trail. Nebyl důvod měnit osvědčenou techniku, to považuji za správný krok. Díky světlé výšce 210 mm nejde jen o městské SUV. S Dusterem můžete směle vyrazit do lesa nebo do lehkého terénu. Auto zvládne i náročnější podmínky, především díky malým převisům.

Distribuce pohonu 4×4 na jednotlivé nápravy jde „natvrdo“ zablokovat v poměru 50:50. Zámek čtyřkolky je aktivní do 50 km/h. Jde o výhodu, kterou oceníte všude, kde je třeba maximální adheze. Konkurenční modely tuhle funkci buď nenabízí, nebo je většinou omezena do 30 km/h. Terénní radovánky ulehčí vyváženost a torzní tuhost karoserie. Vloni v prosinci jsem měl možnost se projet s modrým Dusterem 4×4 v athénském lomu Dionýsos. Převisy, boční náklon nebo jízda po dvou kolech nedělala autu problém.

Můj aktuálně testovaný šedý Duster 4×4 měl pod kapotou zastavěný čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,5 litru. Vznětový agregát naladili technici na 110 koňských sil a přidali 260 Nm točivého momentu. Ke zrychlení z nuly na sto potřebuje 12,4 vteřin. Záběr turba od nízkých otáček však nabídne slušnou pocitovou akceleraci. Při úsporné jízdě a s výhradním pohonem přední nápravy klesá ukazatel průměrné spotřeby na pět litrů nafty na sto kilometrů.

Férový hráč

Vzhledem k tomu, že se Duster netváří jako luxusní auto, vytýkám mu jen drobnosti. Pracovní plasty, pofiderní řadicí páku, pomalou navigaci a občasné vrzání interiéru předčí užitná hodnota. Dacia slibuje komfort za přijatelnou pořizovací cenu – základ stojí 260 tisíc a testovaná nejvyšší výbava 450 tisíc. Oboje se zástupcům automobilky povedlo dodržet.

Přepracováním se auto dostalo na žebříčku hodnot zase o pár schodů výše. Není divu, že se bavíme o jednom z nejprodávanějších SUV v České republice. Čerstvým modelem dal Renault Dacii vítr do plachet a z Dustera se stalo auto, za kterým se stojí za to se otočit.

Základní technické údaje:

Dacia Duster 4WD, 1,5 dCi 110, Prestige

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem: 1461 cm3

Výkon: 80 kW (110 k) při 4000 ot./min.

Točivý moment: 260 Nm při 1750 ot./min.

Rychlost: 169 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 12,4 s

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 4,7 / 4,8 / 4,7

Objem palivové nádrže: 50 litrů

Světlá výška: 210 mm

Přední nájezdový úhel (°): 30

Přejezdový úhel (°): 21

Zadní nájezdový úhel (°): 33

Pohon 4×4: připojitelný

Pohotovostní hmotnost: 1 320 / 1 387 kg

Rozměry: 4341 x 1804 x 1682 mm

Rozvor: 2676 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 411/1444

Základní cena: 259 900 Kč s DPH

Základní cena testované verze: 448 900 Kč s DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 193 posts and counting.See all posts by jan-majurnik