TÉMA: Terénní bratři „jeepů“ ze železa a oceli

Slovo „jeep“ se často používá jako synonymum pro auta podobného tvaru a využití. Klasické pojmenování vzniklo za druhé světové války a pochází ze Spojených států. Tradičními terénními křivkami se inspirovali čínští, korejští a ruští návrháři. Některé autentické modely se dokonce vyrábí dodnes.

Kia Retona

Kompaktní „třídvířko“ se vyrábělo od roku 1998 do roku 2003. Auto má svůj původ ve vojenských vozidlech značky. Retona znamená v korejštině „návrat do přírody“. SUV vyvinula automobilka Asia Motors. Ta od roku 1976 spadá pod Kiu. Korejský „jeep“ sdílel platformu s první generací modelu Sportage Convertible.

Pod kapotou se objevil jeden zážehový a jeden vznětový motor. Oba dvoulitrové agregáty dodala japonská Mazda. „Benzíňák“ byl naladěn na 135 koní a 181 Nm točivého momentu. Ke zrychlení z nuly na sto potřeboval 12,2 vteřiny. Turbodiesel nabídl jen 83 koňských sil. Inženýři tady však vyhnali točivý moment až na 191 Nm. Akcelerace z místa na stovku zabrala naftové Retoně dlouhých 20,7 vteřiny.

Pohonné jednotky spárovali technici se čtyřstupňovým automatem nebo pětirychlostním manuálem. Stálý pohon zadní nápravy mohl řidič mechanicky doplnit připojením předních kol. Pohotovostní hmotnost se pohybovala kolem 1525 kg.

Kia Retona se prodává jako ojetina i v Česku. Na silnicích ji ale potkáte jen vzácně.

UAZ Hunter

Tradiční sibiřský „jeep“ se pod názvem Hunter prodává od roku 2003. Designéři v Uljanovsku se pokusili modernizovat klasiku pomocí plastové palubní desky a dalších „moderních“ materiálů. Klesající zájem o tehdy stěžejní model automobilky dovedl Huntera téměř ke krachu. Vedení však rozhodlo o jeho „demodernizaci“ a návratu kovu i gumy. UAZ 3151 tak začal znovu stoupat v oblibě a posléze dostal i naftový motor.

Kolem roku 2013 se Rusům Hunter opět přejedl a přestali ho kupovat. Automobilka oznámila konec a na rozloučenou vydala poslední sérii „Victory“. Zájem poté opět vzrost a v současné době se s ním počítá i nadále.

Auto má ocelový žebřinový rám, připojitelný pohon 4×4 a redukci. Kovová palubní deska se dodává v barvě karoserie. Výrobce do auta aktuálně zastavuje moderní motor ZMZ 409060 s výkonem 135 koní a točivým momentem 217 Nm. O řazení se v originále stará výhradně pětirychlostní manuál. Postsovětské SUV koupíte jako nové také u nás. Stojí 435 tisíc korun.

SsangYong Korando

Další jihokorejský zástupce sjížděl z produkčních linek společnosti SsangYong. První sériové kusy s logem výrobce šly do prodeje už v roce 1983. Korando má symbolizovat větu „Korea Can Do“, tedy „Korea to dokáže“. Automobilka začala auta postupně vyvážet do Japonska i Evropy.

První generace Koranda měla vždy jen tři dveře. Výrobce myslel na početné rodiny, proto do nabídky zařadil i prodlouženou devítimístnou verzi K9. Pod kapotou se vystřídaly jak motory od americké AMC, tak japonské Isuzu. SUV se prodávalo také ve verzi pick-up.

Druhá generace měla pod kapotou licencované motory Mercedes-Benz. Šlo o zážehové jednotky 2,3 litru a 3,2 litru. Vznětové agregáty byly dodávány s objemem 2,3 litru a 2,9 litru. Všechny motory sladili inženýři s pětistupňovou manuální převodovkou Borg-Warner.

Rok 2010 znamenal designovou revoluci a definitivní opuštění „jeepovitého“ vzhledu. Dnes Ssang Yong Korando koupíte jako kompaktní pětidveřové SUV.

BAW BJ-212

Už od roku 1965 se mohou Číňané kochat svým vlastním pojetím „jeepu“. Čtyřkola slouží jak armádě, tak civilnímu obyvatelstvu. Vyrábí se jako pick-up nebo třídveřové či pětidveřové SUV. Výrobce nabízí také verze s plátěnou střechou. Konstruktéři při vývoji okopírovali prvky sovětského UAZu 469, Land Roveru Defender a Jeepu. Ostatně, jinak to Číňané ani nedělají.

Odpružení podvozku zajišťují listová pera. Brzdy jsou bubnové. BJ-212 začínal původně se čtyřválcovým „benzíňákem“ o objemu 2,4 litru. Ten byl později nahrazen modernější zážehovou dvoulitrovou jednotkou. Její nevysoký výkon 102 koní podpoří točivý moment 178 Nm. Ke zrychlení z místa na stovku potřebuje „pekingský jeep“ 10,8 vteřiny. Maximální rychlost je 115 km/h a spotřeba se pohybuje kolem dvanácti litrů na sto kilometrů.

Motor splňuje čínskou emisní normu 5, platnou do roku 2020. SUV má rozměry 4 080 x 1 840 x 1 870 mm, rozvor 2 300 mm a hmotnost 1 550 kg. Konstrukce auta se postupem let takřka nezměnila. To samé platí o klasickém interiéru. Ceníková cena se na domácím trhu pohybuje v přepočtu kolem 225 tisíc korun.

Jeep Wrangler

Praotec zobecnělého pojmenování „jeep“ začal svou dlouhou cestu uprostřed zuřící druhé světové války. Svoji první akci zažil 23.9. 1940, kdy byl doručen na první vojenskou základu. Debutují model označený „Old Number One“ sloužil jako testovací auto. Jeho život skončil o rok později při dopravní nehodě. Od té doby se auto měnilo, vyvíjelo a prošlo všemi významnými válečnými konflikty.

Konstruktéři čerpali z vojenských zkušeností a dnešní Wrangler psal historii. Podobnou minulostí se může chlubit jen mladší UAZ 469.

V roce 2007 navázala automobilka Jeep na původní tradici. Zástupci výrobce tehdy odprezentovali off-road s novým rámem, komfortními prvky, prostorem, výkonnými motory a odnímatelnou střechou. Dvorní úpravce značky Mopar nabízí pro Wranglera tisíce různých doplňků.

Populární Jeep nedávno vstoupil do nového modelového roku. Nově FCA rozšířila portfolio o tovární verzi pick-up. Ta se připojí k existujícím „dvoudvířkům a čtyřdvířkům“. Ve Spojených státech jde o jedno z nejoblíbenějších vozidel klasického tvaru. Do České republiky se americké verze dostávají pomocí soukromých importérů. Oficiálně se tu nový Wrangler zatím neprodává.

Foto: Jeep, BAW, Ssang Yong, AUTO MAX CZECH, Kia

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 158 posts and counting.See all posts by jan-majurnik