Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Znovuzrozený „sporťák“

Další člen segmentu SUV kupé přijíždí ze země vycházejícího slunce. Nejnovější model automobilky Mitsubishi spojuje odkaz původního „sporťáku“ a přednosti novodobého crossoveru. Osobitý design přední části a dynamicky zkosená záď dotváří celkový moderní dojem. To nejlepší však výrobce zastavěl pod kapotu. Představujeme vám kandidáta na titul „auto pro opravdové řidiče“.

Designové provedení karoserie SUV kupé modelu Eclipse Cross zaujme na první pohled. Je to auto dvou tváří. Vpředu typický japonský styl. Ostré linie, úzké světlomety a obří mlhovky ve stylu hlavních světel Nissanu Juke. Vzadu jde o typický crossover. Tomu odpovídají vysoce posazené sjednocené světlomety navozující terénní provedení. Když se setmí, začne ta pravá světelná symfonie sdružených svítilen.

Testovaný model měl navíc rozšiřující paket v designu karbonového vlákna. Kromě zkrášlující funkce má také jednu praktickou – vystouplé lišty chrání prahy před nečistotami. Takže už žádné špinavé oblečení při vystupování z auta.

Eclipse Cross navodí dojem příjemné moderny a praktičnosti. Například madla klik jsou umístěna na dveřích, a ne v rohu jako u Toyoty C-HR. Potěšilo mě pohodlné otevírání zavazadlového prostoru. Tlačítko odskoku máte na dosah ruky. Na druhou stranu nákladová hrana je poměrně vysoká, takže manipulace s těžšími předměty bude složitější.

Chytrý interiér

Dynamický crossover od Mitsubishi nabízí podle výbavy několik uspořádání interiéru. Můj týdenní parťák na cesty šel střední cestou. V prostorné kabině mám všechno na dosah ruky. Vystouplý multimediální systém běží na jednoduchém rozhraní a obsahuje základní uživatelské funkce.

Umí přehrát rádio, spojit se s telefonem, navigovat na cestách a podporuje připojení externích audio zařízení. Právě díky přítomnosti navigace jsem oželel malé rozlišení obrazovky. Co však autu vyčítám, je absence ovládání palubního počítače na volantu. Přepínat tlačítky vlevo na palubní desce je zkrátka nepraktické.

V konfiguraci Invite dostanete přední vyhřívaná sedadla, rychle reagující senzor světla i deště, automatickou klimatizaci, hlídání jízdních pruhů a další praktické pomocníky. Večer navodí příjemnou atmosféru ambientní osvětlení.

Vzadu na mě čekalo další překvapení. Nejen, že sem pohodlně posadíte dospělého člověka, ale celou zadní řadu můžete posunout. Tím jde navýšit úložný prostor vzadu. Automobilka nabízí také sadu pro zvětšení objemu kufru na 531 litrů. Vyndáte podlahu i dno zavazadelníku a nahradíte je čalouněnou výplní.

Zadní část podlehla designérskému kouzlu kupé. Proto ji návrháři zkonstruovali ve dvojité formě. Máte tak částečně omezený výhled, ale zase neuvidíte, kdo vás zezadu naboural. Misky vah vyrovnávají zadní hlavové opěrky. Unikátní konstrukční řešení umožní jejich úplné zapuštění do sedadla.

Lepší než manuál

Motor a převodovka v sobě mají závodní krev. Přeplňovaná patnáctistovka naladěná na 163 koní ve spojení s variátorem dělá divy. Motor se vytáčí s lehkostí baletky. Jakmile trochu šlápnete na plyn, cítíte, jak v sobě Eclipse Cross probouzí původní sportovní odkaz. Kdyby tohle Mitsubishi umělo mluvit, pořád by vám říkalo: jeď, jeď jeď.

Objemný kufr

Akcelerace je nesrovnatelná oproti manuálnímu řazení. Tohle auto ukáže všem milovníkům „fofrklacků“, že CVT nabídne tu pravou sportovní injekci. Chybí mu však motorová brzda, proto musíte víc používat klasický pedál. Osm strategicky řízených nasimulovaných stupňů drží motor v rozmezí 1500–2200 otáček za minutu. A to včetně dálničních rychlostí. Vzhledem k tomu se spotřeba pohybuje mezi 8–9 litry benzínu na 100 kilometrů.

Technici vyladili také řízení. Auto jde krásně číst. Vím, co po zatočení udělá. Dá mi najevo, kde má limity. Zrychluje i brzdí hladce a čistě. Mitsubishi stvořilo model pro všechny, co chtějí od auta víc než jen přesun. Touhle cestou jde také Subaru. Symetrické čtyřkolky japonské korporace jsou auty pro řidiče. Stejně jako Eclipse Cross.

Technologické spojení ve mně probouzí emoce, a to je neméně důležitý prvek. Zatímco „ťip ťop“ zkonstruovaná Škoda Karoq kypí německým inženýrstvím, chybí jí pocity. Je studená, konvenční, zatímco „myšák“ se chová jako štěně, které si chce pořád hrát. A to je v dnešním světě SUV dost výjimečný úkaz.

Základní technické údaje:

Mitsubishi Eclipse Cross 4×2, INVITE, 8AT CVT, 1.5 TURBO MIVEC

Motor: přeplňovaný řadový čtyřválec

Objem: 1 499 cm3

Výkon: 120 kW (163 k) při 5 500 ot./min.

Točivý moment: 250 Nm při 1800-4500 ot./min.

Rychlost: 200 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 9,3 vteřin

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 8,0 / 6,0 / 6,7

Světlá výška: 183 mm

Pohotovostní hmotnost: 1 535 kg

Rozměry: 4 405 x 1 805 x 1 685 mm

Rozvor: 2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 448 / 531 (po montáži originálního příslušenství)

Základní cena testované verze: 619 750 Kč s DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 210 posts and counting. See all posts by Jan Majurník