Test: Lada XRAY AMC Exclusive – Dacia s ruskou tváří

Ruské pojetí crossoveru na základech populární Dacie Sandero vzniká ve výrobním závodě v Togliatti. Logo plachetnice patří tamější automobilce AvtoVAZ, kterou spoluvlastní aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Vyzkoušeli jsme vlajkovou loď Lady zvanou XRAY, a to v nejvyšším výbavovém stupni Exclusive.

Halogenové lampy

Rentgenový crossover

Z boku vypadá jako po nehodě

Lada se rozhodla jít ve šlépějích designového jazyka X. Designéři tomu uzpůsobili předek i boky pozinkované karoserie. Nicméně nemůžeme se zbavit dojmu, že auto kvůli hlubokým prolisům vypadá trochu jako po nehodě. Zadní světla jsou posazena vysoko, což XRAY opticky zvedá. Ačkoli crossover pochází z Ruska, inkluze západních technologií se na něm příjemně podepsala. Karosářské komponenty k sobě dokonale lícují a kvalita lakování dosahuje standardní evropské úrovně.

Uvnitř bezpečně poznáváme zpracování á la Dacia. Téměř všechny komponenty jsou vyrobeny z odolných plastů. Hlavice řadicí páky pochází ze starších Renaultů. Na omak působí dutě a nepříliš robustně. Železný Zekon by ji stiskem proměnil v prach. Řazení je díky ní mnohdy až tupé. Ovládací panel jednozónové digitální klimatizace zabudovali inženýři poměrně nešťastně. Displej má příliš rovný úhel sklonu a špatně se čte.

Uprostřed dominuje multimediální systém Media Nav Evolution známý z dnešních dacií. Jeho rozhraní podporuje češtinu a navigace vás povede po evropských cestách. Na obrazovku je také přenášen obraz ze zadní parkovací kamery. Překvapila nás vyhřívaná sedadla s čalouněním v kombinaci kůže/alcantara. Výbava Exclusive zahrnuje také vyhřívané čelní sklo a světelný i dešťový senzor. Čtvercový LCD displej palubního počítače zůstává poměrně nevyužitý. Kromě pár základních dat neukazuje ani teplotu chladicí kapaliny. O bezpečnost se starají dva airbagy a elektronická jízdní stabilizace.

Palubní deska

Naturální řízení

Lada XRAY

Pod kapotou Lady XRAY pracuje atmosférická benzínová osmnáctistovka, naladěná na 122 koňských sil. Točivý moment 170 Nm přenáší šestirychlostní manuál na přední kola. Kvůli platformě ze Sandera se čtyřkolky zatím nedočkáme. Vloni jsme testovali XRAY s jednospojkovým robotem. Ten bohužel většinu výkonu pohřbil. S mechanickou převodovkou je to jiné. Jednotlivé poměry jsou nakloněny spíše městskému provozu.

Při dálniční stotřicítce točí motor necelé čtyři tisíce otáček za minutu. Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 7,5 litrů na 100 km.

Přední kola jsou zavěšena nezávislými rameny, zatímco zadní kola mají polonezávislé zavěšení. Tlumiče Lady nemají problém s kompenzací nerovností, ale každou větší díru pocítíte ve volantu. Sice máte skvělou zpětnou odezvu od kol, ale nekvalitní cesty vás „nakopou“ do dlaní. Ve vysokých rychlostech však ruský crossover neplave. Díky světlé výšce 195 mm se nemusíte bát vyrazit mimo silnice. My s ním řadili v lese, kde si auto poradilo i s blátem a kalužemi.

Vlajková Lada se do Evropy dováží a homologuje individuálně. Tomu odpovídá i vyšší cena. Verze Exclusive stojí 470 tisíc korun. Crossover s X faktorem tak není pro masy, ale spíše pro fanoušky. Na ruský automobil nás XRAY překvapil zpracováním, komfortem a výbavou. Díky zvídavým pohledům okolí nám nakonec nevadilo, že vlastně jezdíme přestrojeným Sanderem Stepway.

Platformu sdílí s Dacií Sandero

Základní technické údaje:

Lada XRAY AMC Exclusive, 1.8i 16V, 5MT

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec

Objem: 1774 cm3

Výkon: 90 kW (122 k) při 6050 ot./min.

Točivý moment: 170 Nm při 3700 ot./min.

Rychlost: 185 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 10,4 s

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 8,6 / 5,8 / 6,8

Objem palivové nádrže: 50 litrů

Pohotovostní hmotnost: 1254 kg

Rozměry: 4155 x 1755 x 1565 mm

Rozvor: 2592 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 361/1207

Standardní cena verze Exclusive: 470 630 Kč

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 158 posts and counting.See all posts by jan-majurnik