Test: MAN TGE 4×4 – Crafter v rouše lvím

Přepracovaný „maxivan“ od Volkswagenu ukázal svěží tvář ryze pracovního auta. Na místě je tedy otázka, proč MAN? Liší se jen logem, nápisy a přední maskou. To a mnohem více jsme zjišťovali při testu skříňové dodávky MAN TGE s pohonem všech čtyř kol.

Prvně tím německý koncern dělí náklady na výrobu mezi dvě vlastní značky. Druze jde o doplnění užitkového portfolia společnosti MAN, která se specializuje především na náklaďáky a autobusy. Mnichovský strojírenský holding se lvem ve znaku sází při prodeji převlečeného Craftera na stálé zákazníky.

Nové kupce chce přesvědčit letitými zkušenostmi, přístupem a otevírací dobou servisů. Některé zavírají až v deset večer, což se vám u Volkswagenu nestane.

Karoserie podléhá německým předpisům, takže tu nenajdete žádné konstrukční chyby. Všechno lícuje na jedničku. TGE není žádný drobek, ale plnohodnotná velká dodávka. Manipulaci usnadní přední a zadní parkovací senzory s grafickou vizualizací dráhy a vzdálenosti.

Vzhledem k rozměrům jsou všechny dveře mohutné a musíte pro jejich dovření vynaložit trochu více síly. Na bocích auta najdete obří zpětná zrcátka, dalšího každodenního pomocníka. Nejlepší věc se hrdě tyčí vpředu. Jde o stylová hlavní LED světla. Ta posunují svítivost pracovního auta na vyšší metu.

Vysoká užitná hodnota je podpořena nízkou nákladovou hranou a kompletním LED osvětlením nákladového prostoru. Ten má objem 10,7 m³. Boční dveře se šířkou operačního otvoru 1 311 mm zase poskytnou slušnou manévrovatelnost při nakládce. Díky střešní nástavbě se v autě bez problémů postaví i vysoký člověk.

Dálkově na pohodu

Pod kapotou testované čtyřkolky pracuje nejsilnější turbodieselový dvoulitr naladěný na 130 kW (177 koní). Motor má sílu 410 Nm, kterou přenáší šestistupňový manuál na všechna čtyři kola. Haldex posílá standardně 90 % na předek a 10 % na zadní nápravu. V případě prokluzu předních kol se poměr ve vteřině změní.

Samotný agregát se projevuje kultivovaně, bez citelných vibrací. Tedy až na rozmezí 1800–2000 otáček za minutu. Tehdy je pohonná jednotka hlučnější a svoji nespokojenost přenáší i do kabiny.Turbodmychadlo citelně zabírá od 2200 otáček, pak auto zkrátka jede. Pohon všech kol je vykoupen vyšší spotřebou. Na sto kilometrů spálil MAN TGE 4×4 průměrně 9,9 litrů nafty. Palivo nám pomáhal šetřit standardizovaný Stop/Start.

Interiér podléhá původní předloze a odpovídá čistým německým liniím. Odkládací prostory najdete takřka všude. Nejvíce nás potěšila pohodlná vyhřívaná sedadla TGE. Řidičovo je navíc vybaveno bederní a loketní opěrkou.

Díky konstrukci a příjemnému čalounění neztratíte komfort ani na dlouhých cestách. Všechna důležitá tlačítka jsou na dosah ruky. Uprostřed palubní desky je multimediální systém s dotykovou obrazovkou. Ten můžete příplatkově dovybavit i satelitní navigací. Masivní čelné sklo poskytne široký rozhled a v testovaném TGE 4×4 bylo navíc vyhřívané.

Jako v osobáku

Posez za volantem odpovídá spíše osobnímu autu. Věnec je před vámi a přístrojový štít v úrovní očí. Řidič navíc může zapnout tempomat a dát si nohy do pohodlného devadesáti stupňového úhlu. Auto nabídne řadu bezpečnostních technologií, od autonomního brzdění po parkovacího asistenta. Nechybí ani pomocník pro manipulaci s přívěsem.

Převlečený Crafter prodávaný pod pseudonymem TGE těží právě ze své kamufláže. Auto budí díky netradiční masce chladiče pozornost okolí. Lidé MAN v podobě dodávky do 3,5 tuny zkrátka neznají. Designový efekt dokreslují linie LED denního svícení.

Překvapivě dobře si podvozek poradil i na špatných cestách. Nepocítili jsme ztrátu komfortu nebo poskakování. Žádné plavání po silnici či přehnané náklony v zatáčkách. Čtyřkolka měnila distribuci pohonu přirozeně a bez cukání. Německá dodávka s emblémy lva má všechny výhody, které nabízí koncernová auta. Navíc vypadá dobře, můžete s ní bez problémů mimo silnice a v servisu pracují až do pozdního večera.

Základní technické údaje:

MAN TGE 3.180 4×4

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem: 1 968 cm3

Výkon: 130 kW (177 k) při 3600 ot./min.

Točivý moment: 410 Nm při 1500-2000 ot./min.

Průměrná spotřeba v testu l / 100 km: 9,9

Vlastní hmotnost: 2 166 kg

Celková hmotnost: 3500 kg

Užitečné zatížení: 535 – 1 334 kg

Rozvor: 3 640 mm

Rozměry: 5 986 x 2 427 x 2 590 mm

Rozměry nákladového prostoru: 3450 x 1832 mm

Výška nákladového prostoru: 1 861 mm

Objem nákladového prostoru: v cm3: 10,7m³

Základní cena testované verze: 990 776 Kč včetně DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 219 posts and counting. See all posts by Jan Majurník