Test: Subaru XV 1.6i-S – do města, nebo i dál?

Subaru představilo modernizovaný univerzální crossover XV teprve nedávno. Ačkoli ho výrobce předurčil do městského prostředí, XV se neztratí ani v terénu. Vyzkoušeli jsme ho s pokročilou asistenční technologií EyeSight.

Spojení s hvězdami

Exteriér auta trochu připomíná zvednutou karoserii rodinného kombi. To však tvoří jeho specifický design. Modernizované XV výrobce lakuje i do dvou zajímavých nemetalických barev – šedé khaki a oranžové Sunshine. Designéři sladili vzhled s rodinou Subaru, tedy žádná divočina, ale spíše konvenční provedení. Na prvním místě je tu bezpečnost a praktičnost. Tomu pomáhá i nová globální platforma značky. Ochrana posádky vzrostla o 40 procent. Ke zlepšení viditelnosti v noci přispěla i adaptivní LED světla.

Nadupané rodinné kombi

Přepracovaný interiér zaujme masivním multifunkčním volantem. Tři obrazovky servírují řidiči cenná jízdní data, včetně polohy kol, adheze a stavu asistenčních systémů. Dotykový panel uprostřed s rozhraním Subaru podporuje konektivitu s iOS a Android. Pomocí integrované aplikace Starlink si můžete přečíst i aktuální zprávy, předpověď počasí nebo si pustit oblíbenou hudbu.

Na své rozměry nabídne XV hodně prostoru pro posádku. Ani cestující vzadu se nebudou cítit stísněně. Standardní zavazadlový prostor je poměrně malý. Konstruktéři ho však navrhli v téměř hranatém tvaru, proto deklarovaných 385 litrů využijete naplno.

Zavazadlový prostor pojme 385 litrů

XV dostalo tradiční symetrický pohon 4×4 a plochý řadový čtyřválec. Díky tomu má crossover těžiště nízko u země. V praxi je „subárko“ stabilnější a drží stopu v zatáčkách. Jde o kompaktní SUV pro opravdové řidiče. Subaru se nemusíte bát ani vyvenčit. S režimem X-Mode simulujícím redukci a světlou výškou 220 mm zvládnete i náročnější cesty, les a mírný terén.

Motor Boxer

Pohonná jednotka se zdvihovým objemem 1600 ccm je naladěná na výkon 114 koní a poskytne 150 Nm síly. Motor pracuje výhradně s variátorem CVT. Pokud jste zvyklí brzdit motorem, budete se muset naučit posunout řadicí páku doleva na režim L. Tehdy motor zvýší otáčky a XV citelně zpomalí. V opačném případě auto pozvolna plachtí. Pro lepší jízdní zážitek bychom uvítali možnost manuálního řazení přednastavených rychlostí.

S řidičem v kabině váží XV necelých 1600 kilogramů. Motor jde poměrně snadno do otáček, což má za následek zvýšenou spotřebu. S autem jsme jezdili v průměru za 8,5 litrů. Atmosférická šestnáctistovka pozvolna ztrácí dech až od vyšších (dálničních) rychlostí. Přesto si myslíme, že tohle auto prostě nepatří jen do města. Naštěstí je v nabídce také benzínový dvoulitr, který známe z Foresteru.

Celkový pohled na interiér

Řidičovi druhé oči

Na trhu je mnoho autonomních systémů, nicméně EyeSight vyladili japonští inženýři na slušnou úroveň. Vestavěné kamery snímají okolí před vámi a vyhodnocují situaci okolo. „Oči“ umí dokonce rozeznat brzdová světla, proto reagují takřka okamžitě. Největší pohodlí pocítíte na dálnici. Kombinace adaptivního tempomatu, aktivního vodiče v jízdních pruzích a bdělého strážce EyeSight vám poskytne plný komfort na cestách.

Samotný tempomat jde nastavit na čtyři úrovně zrychlení. Potěšilo mě, že systém moc neplašil. Celkové naladění EyeSightu nechává do poslední chvíle rozhodnutí na řidiči a pak teprve zasáhne. Kamery však neustále monitorují jízdní pruhy a systém upozorňuje na vybočení. Zmíněnou funkci jde vypnout na stropním panelu, nicméně na přístrojovém štítu bude neustále svítit rušivá oranžová kontrolka.

Středový panel

Automobilka se vytasila s kompaktním crossoverem, ale stvořila řádné rodinné kombi na vyšším podvozku. Díky zastavění osvědčeného pohonu všech kol a motoru boxer si nový model zachoval tradiční „Subaru feeling“. Auto se hodí ke všem, kteří vyznávají aktivní životní styl. XV je zkrátka poslušný parťák na cesty, který si zaslouží čas od času pořádně vyvenčit.

XV má symetrický pohon 4×4

Základní technické údaje:

Subaru XV 1.6i-S EyeSight Comfort Lineartronic

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec BOXER

Objem: 1600 cm3

Výkon: 84 kW (114 k) při 6200 ot./min.

Točivý moment: 150 Nm při 3600 ot./min.

Rychlost: 175 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 13,9 vteřin

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 7,9 / 5,6 / 6,4

Světlá výška: 220 mm

Pohotovostní hmotnost: 1483 – 1523 kg

Rozměry: 4465 x 1800 x 1615 mm

Rozvor: 2665 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 385 / 1310

Základní cena testované verze: 660 000 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 219 posts and counting. See all posts by Jan Majurník