Test: Nissan Qashqai 1.6 DIG-T – etalon v novém

Druhá generace zakladatele moderních rodinných crossoverů dostala očekávaný facelift. Jméno Qashqai údajně znamená „městu odolný“, nicméně jde také o město a jazyk v Íránu. Nový QQ obhajuje pozici dobře prodávaného a masově cíleného SUV. Jestli se mu to podařilo, jsme zjišťovali v našem redakčním testu.

Z atleta kulturistou

Přepracovaná karoserie nového Nissanu Qashqai se oproti minulé generace výrazně nezměnila. Základ a tvar zůstal stejný. Modernizované nárazníky však rozbily jeho atletický vzhled. Úzký dlouhonohý běžec nabral svaly. Zostřené tvary přední části vdechly autu očekávanou dávku moderny. Výrazným prvkem jsou přední adaptivní LED světlomety. To samé platí vzadu. Ačkoli designéři zachovali původní tvar svítilen, světlovodné pásky lampu po rozsvícení úplně změní. Čelní laserové hlídače ukryl výrobce do loga v masce. Sice vypadá jako samolepka, ale svůj účel plní. Přední mlhovky jsou téměř u země, nicméně díky LED světlům nejsou skoro potřeba.

Decentní novinky

Uvnitř k zásadním změnám také nedošlo. Pro facelift Nissanu Qashqai se designéři drželi hesla: neměň, co funguje. Výraznou novinkou je tříramenný volant s tlačítky pro ovládání multimédií. Zbylé části interiéru byste poznali ze starší generace. Pro model Qashqai přibyl také nový výbavový stupeň Tekna+ s prémiovými materiály. Dotyková obrazovka hostí vylepšený systém Nissan Connect. Už brzy inženýři nasadí technologii poloautonomního řízení ProPilot i pro evropské modely.

Decentně přepracovaný interiér

Ve jménu elektroniky

Podvozek úspěšného crossoveru je naladěný na komfort. Jízdní vlastnosti podpoří počítačem řízený podvozek. Ten například v zatáčce přibrzdí vnitřní kolo. Auto tak lépe zatočí. Elektronika také zasáhne, když projedete větším výmolem. V útrobách palubního počítače jde nastavit odezva posilovače řízení. Auto nabídne režim Normal a Sport. Když zvolíte sportovní mód, volant bude mít tužší odezvu.

Auto má standardně poháněnou přední nápravu. Jen v kombinaci s naftovým motorem ho můžete mít ve 4×4. Chytré systémy pomáhají řidiči natolik, že absenci pohonu zadní nápravy takřka nepoznáte. V ostrých zatáčkách se dostaví nemoc všech předokolek, nedotáčivost. Tu však elektronika dobře kompenzuje.

Crossover Qashqai ve výbavě N-CONNECTA

Ukázková spotřeba

Testovaná verze měla pod kapotou zastavěnou benzínovou šestnáctistovku s turbem. V kombinaci se šestirychlostním manuálem si řazení skutečně užijete. Motor jde do otáček poměrně lehce a díky turbu ho nemusíte hnát do červených, aby auto jelo. To však znamená neustálé přeřazování. Rozumné dávkování výkonu 163 koní a 240 Nm točivého momentu se podepsalo i na spotřebě. V průměru jsme jezdili za sedm litrů na sto kilometrů. A to jsme auto nešetřili ve všech režimech.

Délka je 4394 mm

Masové SUV

Nissan Qashqai zkrátka splní to, co od dnešního crossoveru očekáváte. Moderní design, slušnou výbavu, nízkou spotřebu a vysoký komfort. To vše za přijatelnou cenu. Auto neosloví sportovním duchem nebo enormním luxusem. Qashqai cílí na masy. To se díky celoevropským prodejním číslům potvrzuje i po modernizaci. Jen v lednu podle statistiky Svazu dovozců automobilů (segment SUV-C) dosáhl QQ 348 registrací v ČR a umístil se na třetím místě. První dvě pozice obsadila Škoda s Karoqem (480) a Kodiaqem (578). Na paty však Nissanu šlape Dacia Duster (341), která je zatím na čtvrtém místě.

Základní technické údaje:

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T N-CONNECTA

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1618 cm3

Výkon: 120 kW (163 k) při 5600 ot./min.

Točivý moment: 240 Nm při 2000–4000 ot./min.

Rychlost: 200 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 7,4 / 4,8 / 5,8

Objem palivové nádrže: 65 litrů

Pohotovostní hmotnost: 1369 – 1494 kg

Rozměry: 4394 x 1806 x 1590 mm

Rozvor: 2646 mm

Objem zavazadlového prostoru v l: 410

Cena testované verze: 616 200 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník