Test UAZ 2206 AMC SG: Proti ohni ,bochníčkem‘

Vyzkoušeli jsme speciální terénní minibus postavený na základě Buchanky. Nad jeho výbavou by zaplesal nejeden terénní nadšenec, ovšem některé komfortní prvky bychom tady vážně nečekali. Představujeme vám unikátní UAZ pro severočeské dobrovolné hasiče.

UAZ má tuhé nápravy

Offroadová romance

V Buchance jsem jel nesčetněkrát, ale tohle je vážně unikát. V Evropě neexistuje žádný podobně koncipovaný speciál. Jako základ posloužil tradiční devítimístný minibus UAZ 2206 s rámovou karoserií. Ten nechal importér zvenčí nalakovat na červeno. Každý „offroadista“ by při pohledu na výbavu zaplesal. Pevnostní nárazníky, naviják, šnorchl, zahrádka, žebřík, uzávěrky a pořádné terénní drapáky. To dělá offroad offroadem.

Cirkus Humberto

Uvnitř to je ještě zajímavější. Jindy strohá palubní deska tady vypadá jako po cirkusáckém tuningu. Jelikož jde o hasičský speciál, úpravce sem umístil veškeré vybavení.  Kromě přídavného otáčkoměru a rádia tady najdete vysílačky, ovladač majáků i vzduchového kompresoru, spínač nezávislého topení a prostorového osvětlení. Klasické středové zrcátko nahradilo větší s LCD displejem. Ten přenáší obraz ze zadní parkovací kamery.

U Buchanky jsme zvyklí na tradiční řadicí páku, která vede přímo z převodovky. V rámci redukce hluku sem mechanici nainstalovali nový systém táhel. Pohled dozadu odhalí kompletní hliníkové obložení, odnímatelná sedadla a stropní úchyty pro nosítka. Ty sem dají hasiči hned dvoje.

Jako v posilovně

Všechna ta přidaná výbava se podepsala na hmotnosti. Auto váží přes dvě tuny, nicméně na brzdách to nebylo nikterak znát. Rozjet se s tímhle UAZem chce chvíli cviku. I přes úpravu řazení tam musíte jedničku tak nějak narvat. Vyřadit do neutrálu také vyžaduje pozornost. Největší boj byl zařadit zpátečku. Než se celý mechanismus rozhýbe, bude vás pekelně bolet pravačka. Nemluvě o spojce, která zabírá až příliš nahoře.

Řadicí páka na krytu motoru

Hráli jsme kličkovanou…

Když už sem se rozjel, čekalo mě překvapení v podobě omezovače otáček. Motor byl na jedničku prakticky hned na svém maximu. Konstrukce auta stále odpovídá terénnímu nasazení. Jízda na nezajetých tuhých nápravách se rovná plavání po asfaltu. Ověšenou Buchanku jsem musel mnohokrát honit sem a tam. Jelikož v AMC nahradili sériová zrcátka za menší vyhřívaná, není v tom pravém moc vidět.

Řešení po Rusku

Humpolácké zpracování má i výhody. Většina komponentů je dobře přístupná. Trochu zvláštně Uljanovští dělníci umistili nádobku na spojkovou kapalinu. Tu najdete v „kapse“ nad volantem. Kapalina do ostřikovačů se dolévá po demontáži zespod palubní desky u spolujezdce. Hasičský UAZ dostal také vyhřívané čelní sklo i boční markýzu.

Karoserie má tvar bochníčku

Buchanka se překládá jako „bochníček“. Auto získalo svoji přezdívku kvůli tvaru karoserie.

Dělnická rarita

Pod víkem uprostřed tluče samotné srdce „bochníčku“. Motor s objemem 2,7 litru vyprodukuje necelých stotřináct koní. Kardanové tyče pohání přední a zadní nápravu skrze pětirychlostní manuální převodovku. Jako každý správný offroad má Buchanka redukci. Ač se to zdá být neuvěřitelné, tahle verze UAZu je vybavena systémem ABS.

Dlouho jsem přemýšlel, proč si severočeští dobrovolní hasiči zvolili právě Buchanku. A během testu jsem na to přišel. Devět míst k sezení, prostor pro dvoje nosítka, pravá offroadová krev, primitivní konstrukce, spousta výbavy a cena kolem milionu a půl. Podle slov samotných hasičů žádný takový offroadový minibus není.

LED osvětlení je okolo auta

Zpátky do padesátých let

Ačkoli jde o nové auto, jeho konstrukce pochází z konce padesátých let. To s sebou nese řadu nevýhod. Hluk a vibrace jsou všudypřítomné. Na druhou stranu si mohou zruční požárníci během chvíle auto předělat na dvoumístnou dodávku nebo terénní sanitku.

Základní technické údaje:

UAZ 2206 AMC SG požárnický

Motor: zážehový řadový čtyřválec

Objem: 2693 cm3

Výkon: 82,5kW při 4250 ot./min.

Točivý moment: 198 Nm při 2500 ot./min.

Rychlost: 120 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: neudává se

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 17,4 / 9,3 / 12,3

Provozní hmotnost: 2250 kg

Rozměry: 4 693 × 2 100 × 2 064 mm

Rozvor: 2300 mm

Rozměry nákladového prostoru: 200 × 1 680 mm

Základní cena: 446 900 Kč včetně DPH

Cena testované verze: 1 534 672 Kč včetně DPH

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 142 posts and counting.See all posts by jan-majurnik