Defender je zpět. Co přinesl autosalon v Detroitu?

Dělnické město sužované dlouhodobou krizí pravidelně hostí jeden z největších autosalonů světa. Nejedno auto si tady odbylo svoji premiéru. Ani letos bývalá automobilová Mekka Severní Ameriky nezklamala. Přinášíme vám nejzajímavější SUV a čtyřkolky z Detroitu.

Autosalon v Detroitu

Acura RDX Prototype 2019

Acura RDX 2019

Americká Honda představila na autosalonu prototyp modelu RDX. Premiérové SUV ukazuje směr, kudy se výrobce vydal. Auto zosobňuje především šestiúhelníková maska chladiče, uzoučká zpětná zrcátka a obří litá kola. Všechny světlomety na karoserii využívají technologii LED. Vnitřní 10,2“ Full-HD infosystém operuje na vlnách systému Android. Acura se také může pochlubit interaktivním head-up displelejem. Současný 3,5 litrový šestiválec tady nahradil přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr VTEC. Ten spolupracuje s desetistupňovým automatem. Pohon 4×4 doplňuje přepracovaný zadní diferenciál.

BMW X2 2019

Nový crossover mnichovské automobilky

Mnichovská automobilka s sebou přivezla kompaktní crossover X2. Auto má svůj základ v nejmenší X1. V USA se bude prodávat s přeplňovaným čtyřválcem, nabuzeným na 231 koní. Točivý moment 350 Nm poputuje na všechna čtyři kola. Americká verze XDrive28i zvládne z nuly na sto za 6,5 vteřiny. V Evropě se zpočátku dočkáme variant sDrive20i, xDrive20d a xDrive25d. Porci technologií uvnitř doplní asistent proti uvíznutí v kolonách. Příplatkově BMW nabízí samo-parkovacího asistenta. K dispozici budou i divoké varianty M.

Ford Edge ST 2019

Ford Edge ST

Luxusní Edge ve provedení Vignale jsme testovali vloni. Pod kapotu ST zastavěl Ford úspěšný agregát EcoBoost o objemu 2,7 litru. Inženýři ho naladili na 320 koní a přidali osmirychlostní automat i pohon 4×4. Ačkoli výrobce už nabízí Edge Sport, tohle je ještě šílenější varianta. Po vzoru Fiesty ST vyrobili dělníci Fordu hot-crossover. Uvnitř se vyřádili zase designéři. Těm přišla řadicí páka moc konvenční, a tak ji vyměnili za kulatý ovladač. Nejnovější Edge se zařadí do rodiny Ford Performance, což znamená odznáčky ST po celém autě.

Jeep Cherokee 2019

Jeep Cherokee Trailhawk

Odhalená produkční verze Cherokeeho ukazuje více konvenční design. Auto už není tak osobité. Oproti současnému Jeepu se však tolik neliší. Výrobce přepracoval světlomety a sjednotil je. Změnou prošly také přední mlhovky. Vzadu se děly věci. Návrháři kompletně předělali zadní část a její svítilny. Záď už nepůsobí tak těžkopádně. Fanoušci offroadu se mohou těšit na verzi Trailhawk. Pod kapotu se dostanou tři motory. Nový přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr (274 koní, 400 Nm), atmosférický vidlicový šestiválec 3,2 litru (275 koní, 324 Nm) a řadový čtyřválec 2,4 litru (182 koní).

Lexus LF-1 Limitless Concept

Předek jako z Hvězdných válek

Tímhle modelem chce Lexus přetáhnout zákazníky Tesle. Výrobce ho označuje jako vlajkovou loď mezi svými crossovery. Propracovaný 3D design ve stylu stíhačky z Hvězdných válek doslova bere dech. Boční kliky jsou výsuvné a koncept má miniaturní zpětná zrcátka s kamerami. Ty přenáší obraz na přístrojovou desku. Abyste se cítili jako v hyperprostoru, uvítají vás čtyři samostatná sedadla a obří panoramatická střecha. Většinu analogových tlačítek vyměnili inženýři za dotykové ovladače. Limitless znamená bez limitu. K motoru výrobce nic neřekl. Víme, že do roku 2025 mají být všechny Lexusy elektrifikované. Můžeme tedy očekávat buď benzínový motor, hybrid, čistou elektriku nebo vodíkový pohon. Luxusní divize Toyoty představila také pokročilý navigační systém, který funguje jako komplexní asistent pro jízdu. Nejžhavější novinkou je režim „šofér“. Tehdy auto přebírá řízení za vás.

Mercedes-Benz GLS-Class Grand Edition 2018

Luxusní Mercedes GLS

Kromě nového Gelandwagenu si debutem prošel také Merdeces-Benz GLS Grand Edition. Největší SUV německého výrobce dostalo nový výbavový stupeň. Porce luxusu obsahuje navíc LED světa, designová 20“ nebo 21“ kola, kůži Nappa, koženou palubní desku a prošívání sedadel ve stylu diamantů. GLS Grand Edition bude k dispozici ve verzi GLS 450 s dvakrát přeplňovaným šestiválcem a ve verzi GLS 550 s vidlicovým osmiválcem a dvěma turby.

Nissan Xmotion SUV concept

Nissan Xmotion

Ochutnávku z budoucnosti dovezl do Ameriky i Nissan. Designový jazyk výrobce trvá na výslovnosti „kross-moušn“, nikoli „iks-moušn“. Masivní šestimístné auto přijíždí na širokých pneumatikách s hrubým vzorkem. Jeho rozšířené blatníky zaujmou na první pohled. Vypadá trochu jako „Hentai Land Rover“. Vpředu jsou tradiční véčkové světlomety i maska. Pod nimi mají své místo brutální nasávače vzduchu. Hladký design boku narušuje atletická zadní část. Všimněte si především vyvýšených světlometů. Dveře se otevírají protisměrně a nepřekáží tady B sloupek. Prostý interiér je plný fantazie, ale i tradičních tvarů. Volant vypadá jako z Formule 1, zatímco palubní deska byla vyrobena z klasického japonského dřeva. Auto se nestartuje tlačítkem, ale otiskem prstu. Posádku uvnitř uvítá a provází ji virtuální asistent. Ten taky reaguje na gesta pasažérů. Individuálnímu rozdělení třech řad sedadel říká Nissan 4+2.

RAM 1500 2019

RAM 1500 Rebel

Ačkoli na autosalonu zářil nový Ford Ranger, nás zaujal tenhle pick-up. RAM dorazil s celou kavalérií různých verzí. Všechny budou mít masivní středovou konzoli a volitelný 12“ infosystém. To už je malá televize. Pro pohodlné živení externí elektroniky nachystal výrobce dopředu pět USB portů. RAM se vytasil se dvěma motory. Ve standardu si budete moci užívat vidlicový šestiválec 3,6 litru spojený s 48 voltovým hybridním systémem. Hybrid na podporu točivého momentu (+176 Nm) nabídne automobilka i pro V8 HEMI 5,7 litru. Šestiválec je naladěný na 310 koní a má sílu 365 Nm (+ 122 Nm z elektromotoru). Vidlicová osmička má výkon 400 koní a 555 Nm točivého momentu. Oba motory jsou spárovány s osmistupňovým automatem. Verze s pohonem 4×4 dostanou dvě přídavné převodovky Borg Warner.

Land Rover Defender

Land Rover Defender

Legenda je zpět. Výrobce obnovil produkci populárního Defendera v limitované výroční edici 70th. A to není všechno. Pod kapotu zastavěli inženýři pětilitrový vidlicový osmiválec. Ten je naladěný na úctyhodných 405 koní. Sílu pohonné jednotky 515 Nm rozděluje osmirychlostní automat ZF na všechna kola. Z nuly na sto to limitovaný „defík“ zvládne za 5,79 vteřin. Maximální rychlost je 170 km/h. Proměnou prošel také podvozek. Uvnitř najdete kožené sedačky Recaro. Kromě krátké dvoudveřové „devadesátky“ nabídne Land Rover také čtyřdveřovou „stodesítku“. Speciální kola obují dělníci na A/T pneumatiky. Počet kusů automobilka omezila na 150. Každý model bude mít výroční plaketu. Za základní model 90 si Land Rover řekne 4,3 milionů korun.

Foto: Drew Phillips

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník